Vinbutiker på nätet ett hot enligt Systembolaget

Debatten om alkoholförsäljning på nätet fortsätter. Nybildade Nätvinhandlarnas branschorganisation som strävar efter att få bort oseriösa aktörer får nu kritik av Systembolaget. Som i sin tur ifrågasätts av både vinhandlare och bloggare på nätet.

I förra veckan bildade ett antal av de ledande leverantörer som säljer vin på nätet till svenska konsumenter, Nätvinhandlarnas branschorganisation.

En organisation som vinhandlarna har bildat bland annat för att ställa krav på företagen som arbetar med vin på nätet och för att kunden ska känna sig tryggare med att köpa vin på nätet.

Annons

Ole Nielsen, ordförande för branschorganisationen och VD för Winefinder sa då i en kommentar att han räknar med att alla seriösa vinhandlare på nätet, inklusive Systembolaget, i en förlängning kommer att ansluta sig till Nätvinhandlarnas branschorganisation. Något som kommer att krävas för att betraktas som seriös.

Men det är inte Systembolaget alls intresserade av och riktar samtidigt skarp kritik mot vinbutikerna på nätet.

– Jag är mycket förvånad över bildandet av en denna svenska ”branschorganisation” för kommersiella vinbutiker på nätet eftersom Systembolaget har ensamrätt på försäljningen av alkohol i Sverige. Syftet med Systembolaget är att vi ska bidra till att minska alkoholskadorna genom att sköta försäljningen på ett ansvarsfullt sätt och utan att på något sätt driva försäljningsökningar eller vinst, säger Magdalena Gerger, VD för Systembolaget.

Faller på eget grepp

En viktig del i debatten om alkoholförsäljning på nätet för Systembolaget är alltså folkhälsan och att se till att minska alkoholskadorna.

– Systembolagets ensamrätt gör att vi spelar en nyckelroll för folkhälsan - inom ramen för den svenska alkoholpolitiken. I Sverige har vi kommit långt när det gäller att värna om hälsan och det finns positiva förändringar bland unga som skjuter fram alkoholdebuten och dricker mindre och mindre, säger Magdalena Gerger.

Men det är ett grepp som Systembolaget själva faller på enligt många. På Systembolagets Facebook-sida lät inte kommentarerna vänta på sig, och både vinhandlare och bloggare på nätet ifrågasätter Systembolagets kritik.

– Om Systembolaget faktiskt jobbar för folkhälsa kan diskuteras, mängder med lågprisalkohol där starköl är billigare än folköl, alkoläsk, billiga baginbox-viner är knappast något som förbättrar folkhälsan. Att man sedan också jobbar hårt på att hitta lösningar för utkörning av sina varor till kunder med mera är väl snarast att öka tillgängligheten och att konkurrera med vinklubbar och nätvinhandlare, skriver Magnus Reuterdahl som driver bloggen VinoTinto.

Källa: Press

Annons

Annons