Walmart tar sikte mot e-handeln i Kina med ny ”global shop”

Livsmedelsjätten tar upp kampen med Alibaba och Amazon om de åtråvärda kinesiska konsumenterna.

Den amerikanska livsmedelsjätten Walmart har lanserat en ny e-handelstjänst som ska sälja kvalitetsprodukter till kinesiska konsumenter, rapporterar The Drum. Tjänsten går under namnet Walmart Global Shop och ska ha lanserats i företagets app samt i form av att företagets butiker i södra Kina ska ha produkterna i lager.

- E-handel över gränserna är ett bra komplement till våra fysiska butiker. Walmart siktar på att bli den mest pålitliga butiken i Kina, oavsett om det handlar om online eller offline, ska Sean Clarke, VD för Walmart China, ha kommenterat lanseringen.

Annons

Gick in i Kina 1996

Kina införde relativt nyligen särskilda skattefria e-handelszoner som skulle underlätta för utländska företag som ville sälja sina varor i landet. Zonerna gjorde snabbt succé men följdes senare upp av nya momsregler som förutspåddes slå mot just utländska aktörer. Det verkar dock inte avskräcka Walmart, som redan säger sig ha fler än 500 000 kunder i sin app. Företaget gick in i Kina redan 1996 och ska vid det här laget ha över 400 fysiska butiker i landet.

När livsmedelskedjan med sin globala shop tar sikte på onlinevärlden i Kina kommer sortimentet enligt The Drum till en början att innehålla omkring 200 produkter. Vissa av dem kommer från kända amerikanska varumärken som Starbucks och Aveeno, och andra uppges vara från Walmarts egna märken.

Annons