Zalando besökte Sverige i jakten på nya talanger

Zalando behöver de kommande åren rekrytera massvis med ny personal. För att hitta nya personer att anställa har Zalando bland annat besökt en studentmässa i Lund.

I veckan har Zalando besökt en karriärmässa på Lunds universitet med förhoppningen att attrahera ny personal. Bara på teknikavdelningen uppskattar företaget att det, med tanke på den starka tillväxten, kommer att behövas omkring tusen nya anställda de kommande åren. Dessutom vill företaget rekrytera personer som är duktiga på ekonomi, marknadsföring, kommunikation, content marketing, och en hel del andra områden.

- Det här är ju huvudsakligen för att sprida medvetande om vad vi sysslar med och att det finns en arbetsgivare bakom Zalando. Det är till exempel inte alla som vet att vi sitter i Berlin. Vi letar jättemycket folk på samtliga marknader och även på global nivå, så det finns många möjligheter inom Zalando, säger Göran Allvar som leder ett team inom företagets content marketing-avdelning.

Annons
Annons

Karriärmässan i Lund drar årligen tusentals besökare 

Han besöker studentmässan under två dagar tillsammans med Sigrid Dalberg-Krajewski och Kristin Dolgner som båda har chefsroller inom Zalandos kommunikationsavdelning.

Enligt trion är mässbesöket också till för att informera människor om vilka yrkesroller som finns på Zalando, där det i dag arbetar 10 000 människor på 15 marknader. Det senaste året ska arbetsstyrkan ha vuxit med 2 000 personer.

Letar efter "the Zalando fit"

Utöver två teknikhubbar i Dublin och Helsingfors, samt ett fåtal kontor i till exempel Frankrike, befinner sig de som arbetar på Zalando på huvudkontoret i Berlin. Zalando hjälper gärna till med den administration som krävs när till exempel svenskar väljer att bosätta sig och arbeta i Tyskland.

Varför är det intressant för er att leta personal utanför Berlin?

- En anledning är att vi behöver lokaliserad expertis oavsett om det handlar om till exempel content marketing eller kommunikation. Att man är uppvuxen med i det här fallet den svenska marknaden och vet vad som funkar och vad kunderna ställer för krav. Det finns inte alltid på plats i Berlin, säger Sigrid Dalberg-Krajewski.

Vad är det för personer ni letar efter?

- Det beror mycket på vilken avdelning det handlar om. För min del, eftersom jag sitter på content marketing, så är det ju till exempel ett krav att de pratar det lokala språket, säger Göran Allvar.

Annons
Annons

- Det handlar mycket om att ha en mentalitet av att man tar tag i saker. Vi testar gärna nya saker. Så att ha entusiasm är viktigt. Vi kallar det “The Zalando fit”, det är väldigt viktigt att människor passar in i vår företagskultur. Vi uppmanar alla, oavsett roll på företaget, att komma med idéer. Ofta anställer vi utifrån potential snarare än erfarenhet, säger Kristin Dolgner.

Niklas Sjölund träffade Zalando i Lund

Ett antal studenter fick under Zalandos besök i Lund chansen till en exklusiv intervju med företaget. En av dem var Niklas Sjölund som snart tar sin masterexamen i marketing. Han hoppas på en framtida anställning inom marknadsföring, sales eller affärsutveckling hos den tyska e-handelsjätten.

- Jag blev inbjuden till en intervju, vilket jag blev väldigt glad för. Jag var och hälsade på Zalando på huvudkontoret i Berlin i höstas med en grupp studenter och jag blev väldigt imponerad av kulturen de har på företaget. Framför allt av hur mycket energi det fanns där och viljan att växa. Det var det som öppnade upp mina ögon för Zalando, berättar han.

"Människor här pratar med sina vänner"

Men Zalando kan förstås inte fylla hela sitt rekryteringsbehov genom att besöka en mässa, även om företaget säger sig ha uppfattat Lundastudenterna som energiska, välförberedda och intresserade av att lära sig nya saker.

- Man kan inte bara se ett sådant här event i antal ansökningar. Människor som är här pratar med sina vänner som i sin tur också kan få upp ögonen för Zalando, säger Kristin Dolgner.

Varför vänder ni er till studenter som ju ofta inte har så lång arbetslivserfarenhet?

- Zalando är ett företag som värdesätter ny input och det är något som studenter ofta för med sig. De är ofta intresserade av att lära sig och att testa nya saker. Vi ser inte studenter som en sämre arbetsstyrka, säger Sigrid Dalberg-Krajewski, och får medhåll av sin tyska kollega:

- E-commerce har ingen lång historia. Även om du kan hitta människor med erfarenhet inom till exempel inköp, så finns det områden inom e-handel där det inte går att hitta personal med lång erfarenhet, helt enkelt eftersom det inte fanns tidigare, avslutar Kristin Dolgner.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!