Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

Mode plus e-handel är lika med returer. Inget nytt där och att välja rätt storlek på nätet är ingen enkel uppgift, särskilt när storlekarna inte bara skiljer sig mellan tillverkarna utan också hur man anger måtten i olika länder.

Förutom ett flertal storlekstjänster jobbar många modehandlare på lösningar för att se till att plaggen sitter som de ska när de landar i brevlådan. Nu har Zalando tagit fram två nya lösningar som pilottestas i Tyskland, Frankrike och Österrike. En för skor och en för klänningar.

Annons
Annons

När det gäller klänningar har Zalando valt att använda sig av en chattfunktion. När en kund behöver hjälp att välja rätt storlek kan de nu rådfråga en av sajtens "storleks-specialister" genom att klicka på en chattruta som finns placerad under rullgardinen för storleksvalen.

Skor sig på tidigare köp

Om man ska shoppa skor så är upplevelsen däremot något mer datoriserad. Här baserar sig Zalandos storleksrekommendation på kundens tidigare köp och är endast tillgänglig om denne tidigare köpt minst två par skor.

Och genom att analysera de artiklar som kunden behållt och returnerat kan man sedan räkna ut vilken storlek som bör passar bäst.

– Det är en maskininlärningsalgoritm som ger rekommendationerna och de grundar sig inte på varumärket utan på själva artikeln. I motsats till vad många tror räcker det inte alltid med att köpa en storlek större av Adidas eller Nike, det beror även på modellen i fråga, säger Hélène Levert, produktspecialist på Zalando.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!