Zalando testar leverans innanför dörren – 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Zalando har tillbringat hösten med att testa en ny leveransmodell för en del av sina belgiska kunder. Företaget har låtit en del av dem testa ny teknologi som gör det möjligt att ta emot och lämna ifrån sig varor i hemmet utan att man faktiskt är på plats själv.

Det handlar om en sorts smart lås, som ska ha tagits fram av det belgista postföretaget Bpost. Låset ska vara möjligt för kunden att styra på distans, vilket gör det möjligt att tillfälligt låsa upp dörren till hemmet när en av Zalandos medarbetare kommer förbi för att lämna ett paket eller hämta upp en retur.

Annons
Annons

"Kan bli en ny intressant möjlighet"

Testet inleddes med att 750 e-handelskunder tillfrågades om sitt intresse för att delta i testet ovan, något som ungefär hälften av dem sade ja till. Av de som väl gick med på att prova leverans innanför dörren, ska 90 procent ha upplevt servicen som positiv. Det verkar alltså som att komforten i många fall väger tyngre än eventuell oro för att släppa in en främmande person i hemmet.

- Att prova nya saker är djupt inbäddat i Zalandos DNA. Vi arbetar ständigt med att förnya och tänka om våra tjänster för att erbjuda våra kunder mer flexibilitet och variation. Leverans i hemmet kan bli en ny intressant möjlighet för vår portfölj av tjänster, säger Jan Bartels, VP för Customer Fulfilment and Logistics på Zalando, i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!