Zalandochefen om fler Sverigelager: ”Allt är öppet”

Nordenchefen Kenneth Melchior berättar om hur företaget ska möta den hårda konkurrensen från de nordiska fashion-undren.

Norden saknar inte framgångsrika företag inom mode. Bara här hemma i Sverige har vi ju exempelvis veteranen H&M nyklimngen Boozt ständigt nya framgångar, bara för att nämna några exempel. Men som vi vet har marknaden under de senaste fem åren förändrats kraftigt.

Tyska Zalandos intåg i Sverige och Norden är kanske den i särklass största förändringen som skett under den tidsrymden och lagret i Stockholm blev förstås kronan på verket.

Annons

"Jättebra med konkurrens"

De nordiska konkurrenterna är dock inget som skrämmer Zalandos nordenchef, Kenneth Melchior.

- Det finns många bra fashion-företag i Norden och jag tycker i första hand att det är jättebra att det finns konkurrens inom e-handeln. Det driver affärerna framåt och kunderna kan få inspiration från många olika nätbutiker. Jag ser inte heller att vi skulle kunna konkurrera ut någon av dem som redan finns etablerade här, säger han när Ehandel.se träffar honom i Köpenhamn. 

Han påpekar också att Zalando exempelvis redan har ett bra samarbete med H&M och att deras märke Cheap Monday och Weekday numera säljs även hos Zalando.

Det råder dock ingen tvekan om att de båda klädjättarna verkar på lite olika villkor. H&M har förvisso funnits länge, men har fram tills relativt nyligen varit fokuserade på fysiska butiker. I deras e-handel kostar det 50 kronor i fraktavgift för den som vill beställa.

Zalando å sin sida är jämfört med H&M närmast nyfödda på marknaden och många konsumenter vet kanske fortfarande inte att de finns. Men de är helt och hållet inriktade på e-handel och erbjuder nu både gratis frakt och returer i hela Norden.

Leveranser samma dag är framtiden

Och Kenneth Melchior tror att det nu kommer att bli kortare leveranstider som blir Zalandos nästa logistiska projekt. Företaget har redan berättat att de inledningsvis ska lansera samma dag-leveranser i Stockholm, för att sedan förhoppningsvis kunna utöka konceptet.

- Vi gör ofta så, att vi testar något i en större stad och om det fungerar tar vi det vidare till fler städer och platser. Så gjorde vi med endagsleveranserna i Berlin och så kommer vi att göra i Norden.

Och trots att det nya Norden-lagret nyligen skickade ut sitt första paket, så är målet för den nordiska verksamheten redan klart.

Annons

- Vi ska såklart nå en miljard euro i omsättning inom tre till fem år och jag hoppas att vi i framtiden kommer att vara favoritdestinationen för online shopping och att vi är marknadsledande inom vårt segment. Däremot så tror jag att marknaden kommer att vara mer konkurrensutsatt och mer konsoliderad än idag, för nu är det ganska fragmenterat.

LÄS ÄVEN: Zalando slog en miljard euro under ett enda kvartal

Kan det bli så att ni har mer än ett lager här i Norden i framtiden?

- Allt är öppet, såklart. Nu planerar vi inför de kommande åren med detta lagret och vi ser hur det går med det här lagret först. I Italien exempelvis öppnade vi ett lager för något år sedan och nu gör vi en expansion av det. Så nu har vi precis öppnat Nordenlagret och sen får vi se vad som händer.

Annons