Analysappen Abondo prisas av flera E-handlare

Google Analytics är ett mycket kraftfullt webbanalysverktyg som används av många e-handlare. Problemet är dock att det är väldigt kraftfullt. Det kan mäta i princip allt. Nyligen släpptes även Google Universal Analytics som verkligen gör det möjligt att mäta allt. Du kan numera koppla in externa källor som exempelvis en fysisk butik i din datanalys.

Vad är då dåligt med ett kraftfullt verktyg som Google Analytics? Ingenting förstås. Problemet ligger i när man behöver en översikt över sin data och då helst över exakt den data som man är intresserad av. Google Analytics ger oftast inte en snabb överblick utan man behöver rota runt lite innan man har en bild av vad som faktiskt hänt. Speciellt inom e-handel där man behöver hålla koll på en hel del nyckeltal.

Klarna-utvecklare löser problemet

Annons
Annons

Detta problem låg till grund för den nya appen Abondo för Apples mobila enheter. Frank Hoffmann, tidigare e-handlare, som nu jobbar på Klarna som utvecklingschef för KCO, saknade ett sätt att få en snabb överblick över en nätbutiks data.

– Det började med ett eget behov att snabbt få en överblick över e-commerce data i Google Analytics. Hittade inget verktyg som passade så jag byggde ett. Det är ett hobbyprojekt som jag jobbar på vid sidan av mitt vanliga arbete. Planerar att fortsätta vidareutveckla den, har en lista på features som tydligt saknas, säger Frank Hoffmann.

Vi kontaktade Frank efter att flera e-handlare kommit till oss och prisat den nya appen Abondo. Vissa har faktiskt varit helt lyriska i den snabba överblick som appen skall ge.

Annons
Annons

Det ska finnas många appar för Google Analytics, även officiella, men enligt Frank är det få som fokuserar på e-commerce delen.

– Det jag även saknade var att enkelt få relevanta referensvärden, om man till exempel tittar på dagens försäljning i min app så ser man hur den ligger till mot samma tid igår och samma veckodag förra veckan. Jag tror e-handlare uppskattar att få sina siffror sammanställda på ett enkelt sätt. Det tar bara några sekunder att få en uppdaterad koll på de viktigaste nyckeltalen, säger Frank Hoffmann.

Tillräckligt med data

En genomsnittlig användare ska tydligen vara inne och kolla sina siffror cirka fyra gånger om dagen, så något gör Abondo uppenbarligen rätt. Namnet Abondo skall stå för "tillräckligt" vilket Frank fann passande.

Vi har själva inte hunnit testa appen och vi sitter även på Android där Abondo inte finns i dagsläget. Frank meddelar dock att det tids nog förmodligen även dyker upp en Android-version. Ni finner Abondo-appen i iTunes App Store och den är gratis.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!