Att prismatcha mot nätbutiker blir allt vanligare

I USA pågår ett krig mellan e-handel och fysiska butiker. Även om gränserna i vissa fall håller på att suddas ut så försöker e-handlare sno kunder ifrån butiker, och butikerna försöker försvara sig på olika sätt.

Ett skydd mot showrooming och att kunder väljer e-handeln före butikerna är prismatchning. Allt fler stora kedjor i framförallt USA satsar på att prismatcha sina nätkonkurrenter, och andra butiker för den delen.

Annons

Target och Best Buy är två stora kedjor som gjort det tydligt att de infört prismatchning för att stävja att kunder tittar i butik men sedan handlar på nätet.

Utökar sin matchning

Leksaksjätten Toys R Us prismatchar även de sina konkurrenter och nu utökar de listan över nätbutiker som de lovar att matcha priserna emot. Det är nätbutikerna och konkurrenterna Walmart.com, Target.com, BestBuy.com, Sears.com, Kmart.com, BuyBuyBaby.com, Meijer.com, FredMeyer.com, Diapers.com, BabyDepot.com och Amazon.com som de ser som sina närmaste hot.

Den senare, Amazon, matchas dock bara på sina "egna" produkter, inte de som säljs av andra på Amazons marknadsplats.

- När e-handeln växer snabbt, gör en utökning av vår redan starka prisgaranti med fler nätbutiker att konsumenterna kan dra nytta av vårt omfattande sortiment av leksaker och barnprodukter, samtidigt som de kan vara säkra på att få det bästa priset, skriver Toys R Us i ett pressmeddelande.

Kedjan kommer även matcha sina egna nätpriser på Toysrus.com, utom när det gäller speciella online-deals.

 

Källa: Press

Annons

Annons