Maskinöversättning – så funkar det

De flesta känner till Google Translate som lanserades redan 2006 och underhöll oss med tokiga översättningar i över ett decennium. På sin höjd kunde Google hjälpa oss att få en övergripande förståelse av vad en text handlade om, men ingen tänkte ens tanken att använda texterna professionellt.

Men 2016 hände något, när Google började med så kallad neural maskinöversättning. Detta bygger på att systemet ”förstår” den omgivande kontexten, istället för att översätta mening för mening baserat på statistisk sannolikhet.

För att göra en lång historia kort: de senaste åren har Google Translate och andra ”maskinöversättare” som exempelvis Microsoft Translator, DeepL och Amazon Translate börjat leverera häpnadsväckande hög kvalitet. Maskinöversättning kan sänka kostnaden för översättning med upp till 90% med bibehållen kvalitet - OM man vet hur man ska göra, och känner till begränsningarna.

Här kommer 5 snabba tips när det gäller att maskinöversätta ehandelstexter.

1

Maskinöversättning från engelska ger alltid bäst resultat, oavsett text.

2

Kvaliteten blir generellt hög när man maskinöversätter från svenska till danska, norska, tyska och engelska. Maskinöversättning till finska måste dock alltid kontrolleras före professionell användning.

3

Kvaliteten blir generellt hög vid maskinöversättning av vanliga konsumentprodukter (hemelektronik, kläder/mode, hus/hem, sport/fritid osv.)

4

Ju mer specialiserad/ovanlig bransch, desto sämre kvalitet.

5

Trots att maskinöversättningar börjar bli riktigt bra är det ändå klokt att låta någon läsa igenom texterna på varje språk, före publicering.

 

Har du frågor om översättning eller vill ta reda på vilken lösning som är bäst för just ditt företag?

Gör Translrs kostnadsfria behovsanalys via länken här nedan på 2 minuter, så får du ett skräddarsytt förslag för dig och ditt företag.

https://translr.typeform.com/to/dweNxK7o

Om företaget

Translr AB startades 2018 av Jonas Belhaj, magister i professionell översättning från Göteborgs universitet. Bland kunderna finns bland annat Tingstad, DHL, Academic Work, Coolstuff och Gina Tricot.

Telefonnummer: 031-395 46 80

E-post: support@translr.com

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/translr-ab

Webbplats: https://translr.com/