Dropbox köper upp Sold – ryktas jobba på ny tjänst

Lagringstjänsten Dropbox har förvärvat Sold, appen som hjälper sina användare att sälja grejer på sajter som Ebay och Amazon. I och med uppköpet stänger Sold ner sin tjänst men inom kort ryktas man lansera en ny e-handelstjänst för Dropbox 200 miljoner användare.

Appen Sold som lanserades tidigare i år hjälper den bekväme eller upptagne att kränga grejer på sajter som Craigslist, Ebay och Amazon. Först ut var iPhone men i september kom även en version för Android. Tjänsten hjälper användarna genom att hantera i stort sett hela processen med att lista, sälja och ta betalt för det man vill bli av med.

Nu, bara sju månader efter lanseringen meddelar Sold att man köps upp av lagringstjänsten Dropbox. Som ett resultat av detta kommer tjänsten nu att stängas ner. De som har saker listade med hjälp av appen kommer dock att få hjälp med att slutföra sina transaktioner.

Annons

Tanken nu verkar vara att jobba fram en liknande tjänst för Dropbox användare. Och förhoppningsvis kommer den att lanseras inom några månader.

– Vi är mycket glada över att meddela att Sold har gått samman med Dropbox. Vi vill tacka alla våra trogna vänner och kunder som har hjälpt oss, stöttat oss, och gett oss kärlek genom denna fantastiska resan. Vi grundade Sold för att ge människor en tjänst som tog bort allt det jobbiga med att sälja saker genom att sköta allt det tråkiga jobbet åt dem, skriver Sold i ett pressmeddelande.

Starkare tillsammans

Att grundarna säljer Sold så pass snart efter lanseringen är något som förbryllar en hel del. Särskilt med tanke på att man nyligen släppt en version för Android och för att tjänsten under de senaste månaderna ökat rejält, både när det gäller listade produkter och antalet användare.

Tony DeVincenzi, som är en av appens tre medgrundare, berättade tidigare i år att man siktade på att nå 1 miljon dollar i omsättning för första året. Möjligheterna med att gå samman med Dropbox verkar dock locka mer och man tror förmodligen att man tillsammans kan nå ännu större höjder än om Sold fortsatt på egen hand.

– Att gå till Dropbox är en fantastisk lösning. I deras plan ingår nya spännande upplevelser som passar utmärkt med vår grundsyn på att skapa produkter som påverkar människor positivt. Sold kommer att fortsätta arbeta tillsammans och bygga vidare på det och forma framtiden för Dropbox och deras 200 miljoner starka användarbas. Det var en möjlighet som var för bra att säga nej till, skriver Sold i pressmeddelandet.

Källa: TechCrunch

Annons