E-handeln i Kina fortsätter att blomstra

Det är nog få som missat att e-handeln i Kina växer så att det knakar. Och inte verkar det finnas några tecken på att det ska mattas av, snarare tvärtom. Enligt nya prognoser väntas e-handeln i landet öka med mer än 30 procent per år fram till 2016.

Kineserna fortsätter att shoppa loss på nätet. Mode, skor, väskor, datorer och hushållsmaskiner är bland de mest populära produktkategorierna, men även näthandeln med lyxvaror ökar stadigt. Under de senaste åren ska det sistnämnda segmentet till och med vuxit sig starkare än den traditionella handeln.

Under senare år har det snackats en hel del om social handel, något som slagit ganska stort i USA på senare tid. Nu spås det få ett ännu större genomslag i Kina där ett växande antal av befolkningen använder olika sociala nätverk för köpa produkter på nätet.

Annons

Även den mobila handeln i landet ökar markant. Mellan 2011 och 2012 ökade m-handeln femfaldigt och i dag står den för mer än 4 procent av den totala e-handeln.

Världens största e-handelssajt

Bland de ledande återförsäljarna på nätet hittar vi såklart Alibaba Group och deras marknadsplats Tmall som under 2011 genererade mer än 16,3 miljarder dollar. Tmall beräknas att senast 2015 vara världens största e-handelssajt.

Men det finns så klart ytterligare e-handlare i landet. Bland annat JD.com, som nyligen bytte namn från 360buy, och även Tencent och Suning.com är stora aktörer.

Utländska företag vill så klart även de knipa sin del av den kinesiska e-handelsmarknaden och ett antal har också försökt att få fotfäste. Amazon återfinns dock bara på femte plats i Kina, med en marknadsandel på mindre än tre procent. Under 2012 öppnade även det amerikanska företaget Toys R Us sin första nätbutik i Kina.

Både e-handeln och m-handeln i Kina väntas fortsätta att växa med två- och tresiffriga procentsatser de närmaste åren. Dock är andelen Internetanvändare som även göra sina inköp på nätet fortfarande mycket lägre än i andra länder i Asien-Stillahavsområdet, som till exempel Japan och Australien.


Källa: Inside Retail Asia

Annons