Faktureringstjänsten tar sikte på landets E-handlare

Cesar Sangchi och Jonas Suijkerbuijk är entreprenörerna som tröttnade på all administration. Därför skapade de den automatiserade faktureringstjänsten Billogram. Idag har över en miljard kronor fakturerats via tjänsten, och nu tar man sikte på landets e-handlare.

Idén till Billogram kom när Cesar och och Jonas tröttnade på den manuella faktureringen, men bara lyckades hitta tjänster som var anpassade för storbolag. Då bestämde de sig för att bygga en egen tjänst som skötte det de avskydde mest, småföretagets administration.

Trots att de inte hade någon som helst kunskap om faktureringsbranschen visste de vad de ville ha. En tjänst som automatiserade faktureringen så att man som företagare slipper sitta och hantera faktureringen manuellt.

Annons

– Vi testade de flesta faktureringsprogrammen och kom fram till att man i slutändan fick göra det mesta tråkiga själv. Allt från att skicka ut fakturorna, bevaka inbetalningarna, skicka ut påminnelser till sena betalare och hantera inkassoärenden, säger Suijkerbuijk.

Minskar faktureringstiden

Men förutom att de saknade den kunskap de behövde så stod de även utan nödvändigt kapital. Cesar och Jonas insåg att de behövde en person med kvalificerad erfarenhet och kontaktade Peter Sjunnesson, som bland annat varit styrelseordförande för framgångssagan Klarna.

Sjunnesson tackade ja och gick in som styrelseordförande i Billogram, samt investerade en stor del av startkapitalet.

– Jag träffar många entreprenörer med bra idéer, men väldigt få har rätt personlighet för att lyckas. Cesar och Jonas har alla pusselbitarna, plus en otrolig glöd som gjorde det självklart för mig att satsa, säger Sjunnesson.

Sedan starten har Billogram etablerat sig bland småföretagarna och hanterat 1,2 miljarder kronor. En kundundersökning visar också att Billograms kunder får sina fakturor betalda 13 dagar snabbare än riksgenomsnittet medan faktureringstiden minskat med 74 procent.

Villiga att ta kreditrisken

I mars 2013 lanserades version 2.0 av tjänsten och kundantalet har sedan dess ökat med över 100 procent. Idag har Billogram över 4 000 konton och antalet ökar snabbt. 61 procent av företagets kunder kommer in på rekommendationer från befintliga kunder.

Nu vill man även locka landets e-handlare och utvecklar därför sitt API för 2.0 som ska göra det enkelt att integrera nätbutiken mot Billogram. Man håller även på och bygger plugins till Magento och fler kommer inom kort.

Främst riktar man sig till de som är ute efter en billigare lösning och är villiga att ta kreditrisken själva. Att använda sig av Billogram kostar 10 kronor per faktura, inga start eller fasta avgifter.

Annons

– Vår tjänst passar utmärkt för e-handlare som primärt vill slippa fakturahanteringen och tycker det är okej att själva ta kreditrisken. Med vår tjänst blir administrationen av faktureringen automatiserad. Man kopplar enkelt Billogram till sin e-butik, när kunden gjort sitt köp och valt att få en faktura, skapas en faktura direkt som skickas till kunden per brev eller e-post. Sedan bevakas fakturan och du blir meddelad när kunden betalat. Betalas fakturan inte i tid skickas påminnelser ut automatiskt, inkasso är en knapptryckning bort. Sedan bokförs även alla fakturor åt kunden, säger Jonas Suijkerbuijk.

Annons