Filippa K expanderar sin E-handel internationellt

Filippa K stod länge utan en näthandel men modeföretaget lanserade tidigare i våras sin nätbutik för den svenska marknaden. Nu stundar en internationell expansion för företagets onlinehandel.

Svenska Filippa K grundades 1993 och deras kläder och accessoarer säljs genom mer än 700 återförsäljare världen över. E-handeln var däremot länge en vit fläck på Filippa K:s försäljningskarta, först i maj lanserade modeföretaget sin näthandel för den svenska marknaden.

Filippa K finns på ett 20-tal marknader men Sverige stod i början av året fortfarande för en större del av omsättningen. Något som det kanske blir ändring på snart. Företaget har nämligen planer på en internationell expansion för sin onlinehandel.

Annons

Filippa K berättade tidigare att man valt att använda sig av Magento som e-handelsplattform, en investering för framtiden enligt modeföretaget. Däremot har man nu vuxit ur sitt tidigare affärssystem.

Byta affärssystem

Framöver ska Filippa K använda sig affärssystemet M3 för Fashion som ska integreras med existerande system för produktlivscykelhantering, tredjepartslogistik, försäljningsställen, e-handel, beslutsstöd och personal- och lönesystem.

Något som ska förbättra produktiviteten, effektiviteten och öka utbyggnadstakten av nya affärer, samt förenkla satsningen på företagets på onlinehandel.

– Dynamiken i modebranschen innebär att processer är komplexa och det finns många nyanser som traditionella ERP-system inte stödjer helt, säger Susanna Liljeqvist, som är it-chef på Filippa K.

Källor: CS, DI

Annons