Footways grundare om beslutet att stänga Heppo

Den 17 april meddelade CDON Group att de sålt skobutiken Heppo till Footway.se. Strax därefter stängdes Heppo ner och deras nätsida pekades om till Footway. En utveckling som ifrågasatts av många e-handlare, där de flesta tycker att Heppo skulle fått leva kvar.

I dag är det enda spåret av Heppo en liten logga på Footways framsida och ett utökat utbud. Butiken skall ha kostat Footway runt 40 miljoner kronor och den ska ha omsatt runt 100 miljoner förra året, enligt CDON Group.

Varför stänger man då ner Heppo och pekar om den till Footway? Det har spekulerats i om man inte fick med plattformen i köpet eller om någon liknande begränsning legat bakom beslutet. Vi kontaktade Daniel Mühlbach, som är grundare och VD till Footway, för att skina lite ljus över situationen.

Annons

Daniel har en examen som civilingenjör med inriktning industriell ekonomi vid Luleå tekniska universitet. Han är även grundare till nätbutiken Lensway som såldes för över 100 miljoner kronor. Daniel är alltså ganska rutinerad och bör inte göra strategiska misstag, vilket flera tycker att Heppo-nedläggningen är.

Heppo var en bra nätbutik

Många påpekar även hur Heppo var en snygg och funktionella sida. Vissa menar på att Footway skulle ha valt Heppo istället för den egna plattformen. Och Daniel Mühlbach håller med om att det var en bra sida.

- Heppo hade en grafisk och funktionellt mycket bra sida. Däremot finns det betydligt mer under huven som påverkar. Rent tekniskt var kostnaden och risken för stor med att extrahera och använda Heppos site då den har utvecklats till stor del i CDON gruppen. Den satt även ihop med ett annat produktinterface och affärssystem vi saknar kompetens på, säger Daniel Mühlbach.

Dåligt på lång sikt

Daniel är inte heller främmande inför uppköp av andra nätbutiker och under sin tid som VD på Lensway skall flera liknande transaktioner ha genomförts.

- Jag har gjort fem liknande transaktioner tidigare på Lensway. I de fall vi behållt siter och varumärken vi köpt har problemen alltid blivit större än väntat. På kort sikt är det klart bäst för försäljningen. På lång sikt skapar man för mycket komplexitet i företaget. Olika grafiska profiler, servicenivåer, marknadsföring, internkonkurrens, system mm. Vilket ofta leder till att man bygger två svaga varumärken istället för ett starkt, berättar Daniel Mühlbach.

Samtidigt erkänner han att det inte var ett lätt beslut. Men när de vägde in deras planerade marknadsföring och att tillgängliggöra produkterna inför sommaren blev beslutet att köra med Footway.

Annons

I samband med uppköpet tog Footway in ytterligare 40 miljoner kronor i riskkapital och de satsar nu på att bli ett miljardbolag på den nordiska marknaden. Men Heppo får alltså inte följa med utan det är den virtuella skolådan Footway som gäller framöver.

Annons