Ehandel.se - Visa ett inlägg - Tips för dig som skall sälja en verksamhet här
Visa ett inlägg

Gammal 2013-02-18, 10:56
connywesths avatar
connywesth connywesth är inte uppkopplad
Flitig Medlem
Vallentuna
Adopter KB

Reg.datum: nov 2012
connywesth is on a distinguished road
Standard

Jag tycker parvelitos sammanställning är mycket bra. Men jag ser en sak som du missat, arbetstiden som krävs för att driva verksamheten och den lön ägaren bör ta ut.

varje verkamhet kräver olika mycket arbete för att hålla den igång, det är bar asäljaren som har koll på hur mycket tid som verkligen behöver läggas ner på att få verksamheten att rulla på som vanligt och vilken kunskap som behövs. Därför är det viktigt att säljaren är öppen med hur mycket arbetstid som denne verkligen lägger ner på verksamheten.

Många som har enskild firma har inte förstått begreppet "vinst" utan räknar i stort sett hela bruttomarginalen som vinst, utan attta hänsyn till att man ska räkna bort "lönekostnaden", alla andra kostnader och alla skatter, innan man kan prata om "vinst". Jag har sett detta förekomma i nästan varenda annons om försäljning av verksamheter som är enskild firma.

Ingen är väl beredd att betala en investeringskostnad för att få "lön", lönen är ju ersättning för utfört arbete, inte en avkastning på en kapitalinvestering. Personligen tycker jag man ska jämföra med hur man lägger upp ett Aktiebolag för där är det enklare att skilja på olika begrepp som lön och vinst m.m.

Man måste också komma ihåg att vid försäljning av inkråmet, så följer normalt inga avtal med vare sig till leverantörer eller kunder, utan alla avtal måste skrivas om (avtal följer bara med vid försäljning av juridisk person som Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag, Ekonomisk förening, men aldrig vid försäljning av inkråmet). Då får den nye ägaren börja om verksamhetens relation med både leverantörer och oftast även kunder.

Ytterligare en aspekt är att ta hänsyn till riskerna vid ett övertagande, det är ett helt eget kapitel som man måste gå igenom mellan säljare och köpare. Det ger ett mycket ra intryck om säljaren vet vad denne prtar om och upplyser köparen om de faktiska riskerna och ger tips om hur man ska hantra dem. Säljaren har oftast bättre koll på riskernaän en köpare.

En köpare ser ofta lagret som en stor risk och vill därför inte betala fullt inköpspris på lagret, så därför är det bra för affären (båda parter) att ha så optimalt lager som möjligt (som parvelito även påpekar).
Nybörjare med eHandel sedan 2010 (söker fortfarande efter rätt grej att satsa på), drivit eget företag sedan 1999 (Konsultar som utvecklare), Systemutvecklare sedan 1988, numera fokus på MS .NET (C#, VB.NET, SQL-Server).

Senast redigerad av connywesth den 2013-02-18 klockan 11:06.
Svara med citat