Ehandel.se - Visa ett inlägg - Till er som driver webbshopp/E-handel
Visa ett inlägg

Gammal 2013-09-18, 21:16
Bestbloms avatar
Bestblom Bestblom är inte uppkopplad
Flitig Medlem
inget
inget

Reg.datum: aug 2013
Bestblom is on a distinguished road
Lightbulb Till er som driver webbshopp/E-handel

HEJ ALLA NI SOM DRIVER EN EGEN WEBBSHOPP!

Jag jobbar för fullt med att få igång min webbshopp men har fastnat och kommer inte vidare. Därför undrar jag om ni kan dela med er av era erfarenheter/kunskaper kring följande frågor som kommer längre ner på sidan. Det blir hjälp för mig och andra som går runt med samma frågor...

Bakgrund
Via min webbshopp ska jag börja sälja solglasögon (inga kända märken eller kopior) som ska köpas in från Kina. Köpet kommer till 80% att ske från alibaba.com. Tror många av er känner till sidan.

Frågor
#1 Ni som köper varor/produkter från nätet till företaget, hur köper ni? Har ni ett företagskort som ni handlar med (som man gör när man köper privat)?

#2 (dum fråga) Har ni satt pengar på kontot så att ni har täckning när ni handlar varor med företagskortet eller kör ni på kredit? Vad är det vanligaste?

#3 Vilken bank har det bäst paketet för småföretagare där låga avgifter/kostnader är viktigast?

Hur gör ni med betalningen när ni köper varor online för företaget (så att bokföringen, momsen och allt det där blir korrekt)?

#4 Någon som handlat från alibaba.com som kan tipsa på vad man ska tänka på när man köper varor åt företaget?

Jag har tidigare handlat som privatperson från alibaba.com och har endast behövt beställa och betala för varan. Cirka 2v senare anlände paketet hem till mig. Fraktkostnaden ingår i det priset jag betalar för varan.

Nu när jag ska beställa som företagare, behöver jag tala om det för säljaren i Kina så att han skickar papper eller något dylik? För att bokföringen, momsen eller redovisningen ska bli rätt och jag har underlag för det?

#5 När mitt paket anländer till Sverige ska jag tulla (4%) och betala moms (25%) per paket. Hur går den här rutinen till? Får jag faktura eller meddelande från tullen på beloppen jag ska betala varje gång jag får hem ett paket från Kina? Jag vet ingenting om detta så all tips uppskattas

#6 Hur gör ni vid momsdeklarationen? Görs detta en gång per år?
Vad innebär det/vad gör man?
Är det här ni redovisar och få tillbaka momsen?

#7 Hur gör ni när ni ska sälja vidare inom EU?
Alltså, varan har köpts utanför EU och ska säljas inom EU... Jag har hört att på vissa saker kan man avdragsgill (är det momsen eller frakten?)

#8 Vad menas med moms på frakt?

Sitter som en tonårig pojke (fastän jag är 27 år) framför datorn och väntar på eran svar

Senast redigerad av Bestblom den 2013-09-26 klockan 13:08.
Svara med citat