Ehandel.se - Visa ett inlägg - Deklarera (fåmansföretag)
Visa ett inlägg

Gammal 2015-05-03, 15:38
Bestbloms avatar
Bestblom Bestblom är inte uppkopplad
Flitig Medlem
inget
inget

Reg.datum: aug 2013
Bestblom is on a distinguished road
Standard Deklarera (fåmansföretag)

Inkomstdeklaration 1

Hej,

Jag loggade in på Skatteverkets hemsida för att deklarera (privat) och såg att jag behövde komplettera med uppgifter om Kvalificerade andelar i fåmansföretag. Jag är faktiskt osäker på vad jag ska svara och tänkte höra om någon är bra på detta?..

1. Antal ägda andelar under hela året 2013 (används vid beräkning av p. 6.5) Jag är ordinarie ledamot och min flickvän är suppleant. Jag äger aktierna i (aktie)bolaget. ska jag skriva 100 % eller 50 000 kr?

2. Antal andelar förvärvade under året 2013 (används vid beräkning av p. 6.10) Vad betyder det? Vad ska man skriva här om man inte har gjort något?

3. Antal ägda andelar vid årets ingång 20140101 (används vid beräkning av p. 1.1) Vad ska man skriva här om man inte har gjort något?

4. Totala antalet andelar (företagets) (används vid beräkning av p. 1.1, 6.5 och 6.10) Vad ska man skriva här om man inte har gjort något?

5. Erhållen utdelning (förs till p. 1. 6 och 1.12 eller p. 2.7 och 2.13)
Jag har inte haft någon utdelning.

6. Vid beräkning av skatt på utdelning och sparat utdelningsutrymme ska du välja om du vill använda dig av Förenklingsregeln eller Huvudregeln. ?

Vore väldigt tacksam för era råd
Svara med citat