Ehandel.se - Visa ett inlägg - När bör jag starta mitt bolag?
Visa ett inlägg

Gammal 2019-09-01, 19:14
Bizzy Bizzy är inte uppkopplad
Ny medlem
Ingen
Ej startat ännu

Reg.datum: sep 2019
Bizzy is on a distinguished road
Standard När bör jag starta mitt bolag?

Jag planerar att starta ett aktiebolag inom ett år. Min situation är lite annorlunda då jag nu är föräldraledig, så jag har gott om tid på mig att läsa in mig på eget företagande och att starta upp verksamheten i lugn och ro.

Min fråga rör exakt NÄR jag bör registrera bolaget, samt ifall jag då bör välja brutet räkenskapsår - av någon skatteteknisk anledning eller t.ex. för att få bästa förutsättningar för en första utdelning?

Jag kommer förhoppningsvis att kunna börja jobba i augusti eller senast september 2020. Jag kan dock registrera bolaget när som fr.o.m. nu och fram till dess, och jag kan i princip välja vilket räkenskapsår jag vill, så hur bör jag tänka?

Jag har sett att vissa rekommenderar att starta bolaget redan i december för att inneha aktierna 1:e januari och kunna genomföra en utdelning enligt förenklingsregeln redan under 2020, men om jag inte har bokslut förrän i december 2020 (efter typ fyra månaders arbete) så blir det väl inte utdelning förrän i början av 2021 ändå? Men jag kanske skulle ha behövt vänta ända till 2022 i annat fall, om jag inte hade ägt aktierna redan 2020-01-01?

Tacksam för lite lättbegripliga råd kring hur jag bör tänka!
Svara med citat