Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fel produkt till kund. Kund returnerar ej!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98555
    Nilla
    Deltagare

    Hej,
    Har råkat byta plats på 2 st adresslappar så båda kunderna fick varandras produkter. Kund 1 var väldigt tillmötesgående och förstående och skickade så snart hon fick möjlighet paketet till Kund 2 eftersom denna sa att det var bråttom – hon lade ut för porto och vi återbetalade henne plus gav henne kompensation för besväret (PRK 50:-). Kund 2 var otrevlig och ej förstående, trots att vi erbjöd samma kompensation. Eftersom båda kunderna behövde sina varor till tävling och detta var brådskande ansåg vi att det snabbaste sättet var just att de skickade till varandra i stället för via oss.
    Kund 2 förstod inte varför HON skulle behöva lägga ut porto (men detta var ju det snabbaste sättet och det handlar inte om mer än runt 40:-).
    Kund 2 har tidigare lovat att skicka Kund 1’s produkter så fort hon fått sina – dessa har hon fått men inte skickat till Kund 1. Vi har flera gånger försökt komma i kontakt med Kund 2, men hon har haft olika anledningar till att inte komma till telefon eller svara oss utan låtit hennes små döttrar ta telefon. Börja kännas olustigt…

    Kund 1 fick aldrig sina varor innan tävling och tvingades därför köpa någon annanstans. Nu vill vi att Kund 2 returnerar Kund 1’s produkter till oss, men det verkar som sagt börja bli ett problem.

    Vad kan vi göra? Vad har vi för rätt när vi själva gjort fel från början?

    Vi funderar nu på att skicka ut ett färdigfrankerat kuvert till Kund 2 för retur till oss, eftersom Kund 1 ej böhöver dessa längre. Detta för att göra det så enkelt för henne att skicka tillbaka. Det värsta är att tydligen är Kund 2 i flytt-tagen och vi måste ju få aktuell adress av henne, men eftersom hon inte vill svara så vet vi inte om vi vågar skicka ut retursedeln.
    Dessutom har vi en liten känsla av att hon antingen behållt produkterna, slängt dem/alternativt slarvat bort dem….

    Någon som har något råd gällande detta?

    Tack på förhand //Nilla

    #149817
    GregerA
    Deltagare

    Jo, det bästa är nog att du skickar en förbetald retursedel eller frankerat emballage så att hon bara behöver lägga den på brevlådan.

    #149828
    Andreas
    Deltagare

    Vilka summor rör de sig om, kanske bäst att ta det som en förlust och som en lite läxa.

    Kostar också att jaga kunder, timmapengen är hög på arbeten man hatar. Så räknar jag i alla fall.

    Medan jag nästan skulle betala för och få hänga här på ehandel.se som delvis också är arbetsrelaterat.

    #149832
    pete
    Deltagare

    @Andreas 49458 wrote:

    Medan jag nästan skulle betala för och få hänga här på ehandel.se som delvis också är arbetsrelaterat.

    Sätt inga idéer i D’s huvud nu! 😮

    #149840
    Nilla
    Deltagare

    Hej, och tack för alla svar!
    Ja, vi skall nog inte lägga ner för mycket energi – det innebär ju trots allt extra kostnader hur man än vrider på det. Varuvärdet i sig är kanske i sig inte så mycket (drygt 600:-) och Kund 2 verkar ju vara upptagen med flytt. Kan hända att vi försöker kontakta kunden igen om någon vecka för att stämma av då.
    Tack igen för bra forum och hjälpsamma e-handlare! :D

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.