Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Jag har för många produkter… säljer bara nyheterna

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #127024
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    du behöver ju inte erbjuda dem superbilligt bara för att det är ett mervärdeserbjudane, det går att formulera säkert på annat sätt också :-)

    #127025
    Joel
    Deltagare

    Tre tips till dig Dan:

    1) Hur de sorteras per standard. Att visa de senaste produkterna först är riktigt uselt även om många butiker kör det som standard. Att visa de som sålt bäst sedan start är inte heller någon bra idé (under jul kanske du säljer massor av jultomtemössor som sen kommer att visas till midsommar).

    Lösning: Gör som oss och visa de mest köpta/visade produkterna senaste veckan. Vi nollställer denna variabel kl 00.00 varje vecka och på så sätt får kunderna alltid de mest aktuella och köpta/visade produkterna presenterade för sig först.

    En ännu bättre lösning kan vara att köra en rullande 7-dagarsperiod istället för att nollställa.

    Vi körde som dig förut och samma dag som vi ändrade sålde vi för 100% mer (typ, hehe).

    2) Du visar endast 2 produkter per rad och 28 produkter per sida vilket leder till mycket scrollande och många sidvisningar per kategori.

    Lösning: Du borde visa minst 3-4-5 produkter per rad för att exponera så många produkter som möjligt. Skulle du göra mätningar på det så lovar jag att det är inte många som bläddrar till sidan 8…

    Vi har det inte heller optimalt här men visar åtminstone 3 produkter per rad, en dröm (och det blir till nästa version) är att visa 4 eller 5 produkter per rad.

    3) Du säljer gadgets & roliga presenter, som i 8/10 fall säljer sjukt bra när de är nya på marknaden för att sedan självdö. Det finns självklart undantag… vi har produkter som alltid sålt bra av ända sedan start.

    Lösning: Finns väl ingen bra lösning på detta. Det man måste göra är att jobba mycket med nya produkter och hela tiden ta in nyheter (det är det som kommer driva din försäljning och försäljningsökning!) det är tyvärr både tidsödande och tråkigt men ett måste i din bransch.

    Vi har de senaste 2 åren lagt in 3 nya produkter per dag. Visst, ibland har det gått lite för fort och produkttexterna har inte alltid hållet högsta kvalité, men det har ändå lönat sig än att sitta och vänta på att man har tid att skriva en grym och lång produktbeskrivning. Den kan man alltid ändra efteråt, på de produkter som visar sig sälja bra…

    Du måste även jobba aktivt att REA ut de produkter som slutar sälja. Jag tror, som Parvelito var inne på, att bygga ett system som automatiskt flaggar för vilka produkter som börjar tappa i försäljning och sedan slussa ut dem på REA och låta dem utgå. Det kan svida ibland att låta en produkt utgå som man sålt 100 exemplar av, men tyvärr säljer inget (nästan iaf) för alltid…

    Även om “the more the merrier” stämmer bra in på den typen av sortiment som du har så måste man inse att varje produkt som ligger på hemsidan, och inte säljer, tar plats och exponering från en produkt som annars hade kunnat visats och sålts.

    #127029
    Dan
    Deltagare

    Bra tips Joel,

    Jag gör redan som du föreslår på 1an med rullande 7-dagarsperiod :)

    2. Är planerat, men måste som sagt avsluta ett A/B test först för att inte sabba min data. Planen är 3 kolumner, ingen produkttext och topplistor i högerspalt (nyast, mest besökta och kommentarer).

    3. Ja, men när är en produkt dålig, det är så jävla svårt när hela ens sortiment är marknadsföringen. Vissa saker säljer jag inte ens av men de drar jävligt mkt trafik… som en somaliapirat typ :)

    @Joel 24328 wrote:

    Tre tips till dig Dan:

    1) Hur de sorteras per standard. Att visa de senaste produkterna först är riktigt uselt även om många butiker kör det som standard. Att visa de som sålt bäst sedan start är inte heller någon bra idé (under jul kanske du säljer massor av jultomtemössor som sen kommer att visas till midsommar).

    Lösning: Gör som oss och visa de mest köpta/visade produkterna senaste veckan. Vi nollställer denna variabel kl 00.00 varje vecka och på så sätt får kunderna alltid de mest aktuella och köpta/visade produkterna presenterade för sig först.

    En ännu bättre lösning kan vara att köra en rullande 7-dagarsperiod istället för att nollställa.

    Vi körde som dig förut och samma dag som vi ändrade sålde vi för 100% mer (typ, hehe).

    2) Du visar endast 2 produkter per rad och 28 produkter per sida vilket leder till mycket scrollande och många sidvisningar per kategori.

    Lösning: Du borde visa minst 3-4-5 produkter per rad för att exponera så många produkter som möjligt. Skulle du göra mätningar på det så lovar jag att det är inte många som bläddrar till sidan 8…

    Vi har det inte heller optimalt här men visar åtminstone 3 produkter per rad, en dröm (och det blir till nästa version) är att visa 4 eller 5 produkter per rad.

    3) Du säljer gadgets & roliga presenter, som i 8/10 fall säljer sjukt bra när de är nya på marknaden för att sedan självdö. Det finns självklart undantag… vi har produkter som alltid sålt bra av ända sedan start.

    Lösning: Finns väl ingen bra lösning på detta. Det man måste göra är att jobba mycket med nya produkter och hela tiden ta in nyheter (det är det som kommer driva din försäljning och försäljningsökning!) det är tyvärr både tidsödande och tråkigt men ett måste i din bransch.

    Vi har senaste 2 åren lagt in 3 nya produkter per dag. Visst, ibland har det gått lite för fort och produkttexterna har inte alltid hållet högsta kvalité, men det har ändå lönat sig än att sitta och vänta på att man har tid att skriva en grym och lång produktbeskrivning. Den kan man alltid ändra efteråt, på de produkter som visar sig sälja bra…

    Du måste även jobba aktivt att REA ut de produkter som slutar sälja. Jag tror, som Parvelito var inne på, att bygga ett system som automatiskt flaggar för vilka produkter som börjar tappa i försäljning och sedan slussa ut dem på REA och låta dem utgå. Det kan svida ibland att låta en produkt utgå som man sålt 100 exemplar av, men tyvärr säljer inget (nästan iaf) för alltid…

    #127031
    Joel
    Deltagare

    @Dan 24332 wrote:

    Bra tips Joel,

    Jag gör redan som du föreslår på 1an med rullande 7-dagarsperiod :)

    Bra! Jag tror det är svårt att slå den sorteringen om jag ska vara ärlig :)
    @Dan 24332 wrote:

    2. Är planerat, men måste som sagt avsluta ett A/B test först för att inte sabba min data. Planen är 3 kolumner, ingen produkttext och topplistor i högerspalt (nyast, mest besökta och kommentarer).

    Helt rätt! Produkttexten kan du spara till produktinfosidan, det som är relevant är namn, bild och en länk för mer info. Jag vill även gärna kunna köpa produkten direkt från produktlistningen, jag är övertygad om att många tycker detsamma.
    @Dan 24332 wrote:

    3. Ja, men när är en produkt dålig, det är så jävla svårt när hela ens sortiment är marknadsföringen. Vissa saker säljer jag inte ens av men de drar jävligt mkt trafik… som en somaliapirat typ :)

    Det förstår jag! Vi har en drös sådana produkter också, Stormtroopern t.ex kan vi inte sälja eftersom vi får retur/reklamation på var eller varannan. Men den är sjukt populär och det är många som länkar till den, så den får stå kvar på sidan som “Slut i lager” helt enkelt.

    I det där systemet som räknar ut om den skall utgå eller ej bör man absolut ta hänsyn till hur många inlänkar den har och hur många besökare man får som sedan konverterar till köp på andra produkter. Är det många så finns det ju ingen anledning att låta produkten utgå, även om den säljer riktigt dåligt…

    #127032
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har inte ett ända bra tips att komma med som inte sagts så jag ska bara dryga mig:

    Jag har hört rykte om detta A/B testet, så detta ska jag tortera dig för att få……….;):):)

    @Dan 24332 wrote:

    men måste som sagt avsluta ett A/B test först för att inte sabba min data.

    #127043
    friedrich
    Deltagare

    lite tillägg:

    Sorteringsalternativen nedan syns knappt.
    Visa Antal
    Sortera på

    Kanske lämpligt att “visa antal” står på visa alla som default. ( så gör coolstuff)

    Du har en jäkla massa underkategorier, underkategorierna finns både i vänsterspalt och högst upp. Lite information overload iallafall för mig.

    Det är många underkategorier, läge att minska antalet underkategorier?

    #127044
    Dan
    Deltagare

    Just detta A/B test är ett enhetsfrakt vs. dynamisk frakt test. Vet inte om det är så kul, men bra för oss då vi planerar byta till 49kr enhetsfrakt inom kort och vill veta hur det påverkar snittorder och conversion.

    #127045
    Dan
    Deltagare

    Visa alla som default dödar min server och webbläsaren tyvärr pga min bajskod :)

    Ja det är overload och fult, jag jobbar på en lösning där men hari ngen solklar än. överlag skulle jag behöva en redesign men det är lite tight nu med tanke på julen som är på gång :(

    @friedrich 24346 wrote:

    lite tillägg:

    Sorteringsalternativen nedan syns knappt.
    Visa Antal
    Sortera på

    Kanske lämpligt att “visa antal” står på visa alla som default. ( så gör coolstuff)

    Du har en jäkla massa underkategorier, underkategorierna finns både i vänsterspalt och högst upp. Lite information overload iallafall för mig.

    Det är många underkategorier, läge att minska antalet underkategorier?

    #127046
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det var just det, vi går tvärt emot 😮 Vi kommer att som det se ut nu att köra med 3 olika viktfrakter som vi börjar med vid månadsskiftet.

    Vi har testat att köra fraktfritt och det gav skit och inget och vi tappar idag på frakten så vi ska börja ta frakt 29kr, 59 kronor och 99 kronor beroende på vikt.

    @Dan 24347 wrote:

    Just detta A/B test är ett enhetsfrakt vs. dynamisk frakt test. Vet inte om det är så kul, men bra för oss då vi planerar byta till 49kr enhetsfrakt inom kort och vill veta hur det påverkar snittorder och conversion.

    #127047
    Kocken
    Deltagare

    @Joel 24328 wrote:

    Tre tips till dig Dan:

    Lösning: Gör som oss och visa de mest köpta/visade produkterna senaste veckan. Vi nollställer denna variabel kl 00.00 varje vecka och på så sätt får kunderna alltid de mest aktuella och köpta/visade produkterna presenterade för sig först.

    Jag har tidigare varit inne på att att nollställa varje vecka. Men har inte hittat någon superbra lösning på dessa frågor.

    Kör du med två fält för både antal sålda/visade i databasen?
    Den totala statistiken kan vara nog så intressant att ha kvar för inköp och sånt i framtiden.
    Tar du hänsyn till pris/marginal?
    //Peder

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 39 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.