Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 2,495 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: CE-märkning #186917
    GregerA
    Deltagare

    Det finns inget krav att CE skall visas på hemsida eller annan marknadsföring. Det skall finnas på förpackning, produkt och i bruksanvisning. Men det är naturligtvis inget som hindrar att man visar det om man vill. Kanske kan det visa att man är en mer seriös leverantör, och att produkterna är anpassade för EU.

    Däremot finns det krav att t.ex energimärkning på ljuskällor, vitvaror, TV-apparater mm skall visas. Även viss märkning på kemiska produkter kan behöva visas.

    som svar på: Gå i konkurs eller ta sig i kragen? #186915
    GregerA
    Deltagare

    Om du tror på nolaget, och verkligen klarar av att “ta dig i kragen” bör du se till att bolaget kan fortleva. En konkurs gör det mycket svårare att starta ny verksamhet den närmaste tiden.

    Upprätta en kontrollbalansräkning. Tänk på att tillgångar får tas upp till marknadsvärde. T.ex kan varulager värderas till försäljningspris – vilket ju annars normalt värderas till anskaffningsvärde.

    Du skall i första hand återställa aktiekapitalet. Jag gissar att det var 50000 när du startade firman, så sätt in så mycket som behövs för att återställa det.

    Om ytterligare pengar behövs kan du göra det som ett aktieägarlån – dvs du lånar ut pengar till bolaget.Dessa kan du sedan ta tillbaka när situationen föbättrats. Men vid en konkurs kommer du att förlora dem.

    /Greger

    som svar på: Säkerhetsdatablad #186941
    GregerA
    Deltagare

    Hej,

    Det finns lagar och förordningar som reglerar det.

    Säkerhetsdatablad skall finnas tillgängligt för t.ex lim.
    Sen beror det på om du är tillverkare/importör eller distributör om det är ditt ansvar att ta fram dem eller inte. Men du skall alltid kunna ge kunden ett sådant.

    Kemikalieinspektionen är den myndighet som hanterar dessa frågor. Du hittar den mesta informationen här:

    https://www.kemi.se/lagar-och-regler
    https://www.kemi.se/foretag

    Det finns också andra regler om vad produkter får innehålla för ämnen. Det gäller alla typer av varor.

    /Greger

    som svar på: Vad betyder nomination shipment? #186827
    GregerA
    Deltagare

    Det betyder att de kommer att leverera med den speditör du valt.

    Termen används oftast vid FOB, och nominated vessel avser då det fartyg du bokat för att transportera godset. Säljaren ser då till att godset lastas på detta fartyg. Men i Asien betyder ju ofta FOB fritt fabrik snarare än fritt ombord.

    What is Nominated cargo or Routing order shipment

    Att lämna ut sitt kundnummer är en viss risk, men inte alls ovanligt. Särskilt om man redan har en etablerad relation med säljaren. Det ger en smidig process eftersom de kan skicka godset så snart det är klart. I annat fall måste de kontakta dig, ge dig vikt och storlek, du skall kontakta DHL, … och det går lätt 1-2 dagar innan godset kan hämtas upp.

    Man skall komma ihåg att kundnumret ofta står nånstans på fraktetiketterna, så det är ingen särskilt väl bevarad hemlighet i alla fall.

    Men om du får alla detaljer om storlek och vikt så kan du boka det hos DHL i Sverige, och skicka över waybills mm till säljaren, så kan de använda dem.
    DHL har ju ett verktygDHL Express Import Online, där du förbereder sändningen elektroniskt och ger säljaren en länk så att han kan slutföra och skriva ut handlingarna.
    https://www.dhl.se/content/dam/downloads/se/express/sv/shipping/dhl_express_import_online_guide.pdf

    som svar på: Postnord mypack collect #186610
    GregerA
    Deltagare

    Ja, det är branschstandard att tillämpa volymvikt i kombination med verklig vikt, och den fraktdragnde vikten blir den högsta av dessa. Det gäller både MyPack och Företagspaket – och deras motsvarigheter hos bl.a DHL och Schenker.

    Det beror på att det är både en maxlast och begränsad lastvolym på en lastbil. Skall du skicka 100kg bomull så fyller du kanske hela bilen med det, men om du skickar 100kg bly så tar det inte så stor plats. Men det går inte att fylla hela bilen med bly, för då överskrids maxlasten. Så det är ett sätt att balansera vikt och volym.

    Att skicka paket som företag är en mindre vetenskap, och det gäller att läsa och förstå villkoren till fullo. Det kan vara många extra avgifter som kan tillkomma i olika fall.
    – storstadstillägg
    – glesbygdstillägg
    – ö-tillägg
    – skrymmandetillägg
    – tillägg för överskridna produktvillkor
    – extra avisering
    – extra utkörning
    – returkostnader
    – mm

    Jag skulle rekommendera dig att gå med i ett medlemsskap som t.ex Edge, Pluskontot, Lessmore m.fl och använda DHL. Det blir betydligt billigare än PostNord. Även Fraktjakt kan vara ett alternativ. Är du medlem i Företagarna finns viss rabatt att få hos Schenker.

    som svar på: REK = marknadsvärde? #186287
    GregerA
    Deltagare

    Det är bara att räkna …

    Skickar du 100 iPads på ett år, vardera värda 800:-, så kostar det 100×200 = 20.000:- extra att få dem “försäkrade”.

    Hur många kommer sannolikt att komma bort under samma tidsperiod?
    Är det 1, 2 … eller 5? Är det så många som 5 så skulle kostnaden för att ersätta dem bli 5 x 800:- = 4.000:-.

    Du har fortfarande betalat 16.000:- mer för att få dem “försäkrade”.

    Typiskt försvinner ca 0.1% av brev och varubrev.

    GregerA
    Deltagare

    När det gäller design och patent så skall det ju skydda mot att någon tillverkar kopior. I det aktuella fallet köper han ju originalprodukter och modifierar dem. Rättighetsinnehavaren går inte miste om någon försäljning. För varje nalle om TS säljer får ju den ursprunglige tillverkaren sålt en, så det blir svårt att hävda att man förlorat något.

    Gör man det i större skala är det naturligtvis bättre att teckna ett avtal med den ursprunglige tillverkaren. Eftersom du hjälper honom att sälja fler produkter bör du t.ex kunna få någon form av rabatt.

    Man kan ju jämföra med t.ex Nilson Special Vehicles som bygger bl.a ambulanser baserade på Volvo. Men det står inte Volvo på dem.

    som svar på: Störig fraktgräns, hur göra? #186135
    GregerA
    Deltagare

    Kan du inte sätta fraktfritt över 990:-?

    … eller är det så stor omsättning som ligger precis mellan 990:- — 1000:- att det skulle betyda något i praktiken?

    som svar på: Försäkring eller ej? #186134
    GregerA
    Deltagare

    Nej, det finns inget lagkrav att du måste ha försäkring.

    Men med tanke på att en försäkring årligen kostar några tusenlappar – beroende på omsättning, bransch, mm – så är det ju inga stora pengar. Tvingas du sätta bolaget i konkurs förlorar du ju det insatta aktiekapitalet, och upparbetad vinst som ännu inte delats ut. Det rör sig ju om minst 50000:-. För samma summa kan du förmodligen hålla dig försäkrad i minst 10 år.

    Sen kan det finnas andra aspekter – t.ex att ett oförsäkrat bolag innebär en betydligt större risk för kreditgivare. Vår revisor kontrollerar alltid att det finns försäkring, och att den är uppdaterad med rätt belopp. Jag vet inte om revisorerna behöver ange i revisionsberättelsen att bolaget är oförsäkrat – men det kan ju vara så.

    som svar på: Kund bestrider faktura? #185875
    GregerA
    Deltagare

    Enkla mål, under 0.5 basbelopp (22750:-), bygger på principen att var part tar sina egna kostnader, oavsett om man vinner eller förlorar, så rätten kommer i normalfallet inte att besluta något annat.

    Det beror på vad man skrivit i sina försäljningsvillkor. Har du varit förutseende och skrivit att kunden skall stå för samtliga kostnader så kan du eventuellt kräva in även de kostnaderna. Men sånt måste ju ha skrivits innan kunden lagt sin order. Annars får du nöja dig med kapitalbelopp, upplupen ränta samt påminnelse- och inkassoavgiften.

    Du kan nog få en uppskattning av vad det kommer att kosta från “din” jurist, men de jobbar ju med timtaxa, så det är naturligtvis svårt att veta exakt.

    Jag föreslår att du kontaktar ett inkassobolag för vidare rådgivning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 2,495 totalt)