Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 2,659 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Förfrågan om Distribution #186490
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Maila mig på info@silentswede.se så kan du få ta del av ett antal ganska färska priser jag har samlat in.

    @izaque 93861 wrote:

    Hej. Första inlägget här.
    Jag har fått en förfrågan till mitt bolag att ta över distributionen för ett
    relativt nystartat bolag. där lagerutrymmet som krävs skulle vara
    12-25 pallar. Jag har inte plats för detta utan skulle isåfall hyra en lokal för max 5000kr och sköta distributionen därifrån.
    Antal utleveranser är lite otydligt då de inte vet hur
    mycket produkter de kommer sälja. Förfrågan gäller 2020.
    Jag är otroligt sugen på att ta mig an detta uppdrag men har ingen aning
    kring prissättningen. Fick detta formulär att fylla i. Kan någon hjälpa mig
    mellan tummen och pekfingret få fram vad denna tjänst i normala fall kan kosta? Jag tänker mig nämligen att jag lägger mig lite billigare än de etablerade distributionsbolagen för att få kontraktet i ett första skede för att sedan kunna utveckla det framåt.

    Grundavgift kr/månad

    Grundavgift kr/order

    Kolli avgift kr/första kolli

    Kolli avgift kr/efterföljande kolli

    Kolli avgift pall kr/pall

    Emballagekostnad kr/kolli

    Lagring pallplats 1200x800x1350 kr/månad

    Lagring plockhylla 1000×500 kr/månad

    Övriga arbeten kr/h

    som svar på: Personupplysning vs mikroupplysning #186470
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag har samma som du Björn på privatpersoner. Företag har vi med andra regler beroende på antalet anmärkningar etc och under hur lång tid.

    @BjörnAndersson 93829 wrote:

    Vi har som regel (i dom system där vi sköter fakturering själv) att neka alla privatpersoner med anmärkningar. Alternativet för dom är annat betalsätt eller förskottsfaktura. Mot företag däremot har vi lite andra regler

    som svar på: Hålla koll på placeringen på Google #186456
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Strålande.

    Kom på en sak till. Det hade varit bra med en enkel förklaring hur man läser av diagram, tror inte förstår detta så det hade varit bra med ett typ frågetcken som man kan föra över musen så man enkelt kan läsa hur man ska läsa av det eller något.

    @Webbutvecklaren 93813 wrote:

    Hej och tack så mycket för feedback! :)

    1. Lägger detta som en utvecklingspunkt så ordnas det framöver.

    2. Detta borde inte ha fungerat. Har undersökt lite vad som hänt i ditt fall och det var “osynliga” tab-tecken som hade smugit med i keywordsen. Detta gjorde att keywordsen tolkades som olika på grund av att det ena hade ett tab-tecken. Det bör nu vara fixat.

    3. Håller helt med och detta ligger redan med i planeringen. :)

    som svar på: Hålla koll på placeringen på Google #186454
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Otroligt enkelt verktyg, detta gillade jag väldigt mycket.

    Jag har bara tre saker än så länge.

    1. Man skulle kunna välja hur många sökord man vill ha per sida, i mitt fall är det 80 sökord sen måste man klicka på sida två. Lite jobbigt.

    2. Sen verkar det som man kan lägga in samma sökord flera gånger, detta borde systemet varna för att man redan lagt in ett sökord.

    3. Man borde även kunna importera sina sökord med Excel.

    Jag gillade enkelheten väldigt mycket!!

    som svar på: Feedback på hemsida #186426
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Hej,

    Jag är ärlig och hård med min korta analys, men menar gott för att du ska kunna kränga mer så ta det för vad det är eller skit i det helt enkelt.

    Ett hett tips är att först beställa på din egna sida en massa gånger och på mer eller mindre dom flesta produkterna innan du ber om åsikt om din hemsida. Du måste känna din hemsida utan och innantill anser jag innan du kan ta kritik om den, din första magkänsla brukar vara rätt. Men oavsett kommer här mina punkter efter några minuter på din hemsida:

    1. Otroligt seg laddningstid. Galet dålig.

    2. Man kan inte beställa alla produkter, katastrof enligt mig! Kommer upp följande meddelande: Non-existent changeset UUID.

    3. “Om oss”. Se över era bilder om “VÅR AMBITION”. Behöver du ha LÅGA PRISER, SNABB FRAKT, SNABB SERVICE, KUNDERNA I CENTRUM, SSL SÄKER HEMSIDA
    , TRYGG BETALNING MED KLARNA.
    Jag personligen hade velat klicka på respektive bild och se vad ni menar med detta, men det kan man inte. Sen tror du verkligen kunder förstår vad SSL säker hemsida är? Allt som inte kunder förstår leder till dåliga konverteringar, så sluta att lägga upp saker som inte leder till konverteringar = saker som saknar betydelse för kunderna är helt enkelt och saker som får kunderna att börja fundera och detta är en konverteringsdödare oavsett hur snygg en hemsida är!

    4. kontakt@tavlero.se är inte klickbar

    5. “Jobba hos oss!”. Ärligt talat, söker ni folk att anställda eller har ni bara sett detta på en större sida än er själva och kopierat?

    6. “Allmänna villkor” är tråkigt som det är, men otroligt viktigt att det är korrekt och det behöver inte bara framstå som en massa måsten fast det innehåller korrekta saker. En undran jag har är tex var reservationen för “färgåtervinning” är gällande bilderna på” hemsidan inte alltid är korrekt mot vad kunden får”, bara ett tips alltså på framtida returer.

    7. “Kundservice”. Klickar jag här så förväntar jag mig hitta kontaktuppgifter (mail eller telefon). Här hittar jag överst hur bra ni är, sen massa FAQ svar. Varför inte länka till “Kundcenter”?

    8. Längst ner på sidan står det “Grundades med en ambition att tillgodose”. Alltså lite mer text hade inte skadat (känns framtvingad text) och sen förtjänar denna “Vår story” sida en egen sida som inte är undangömd längst ner på en hörna.

    9. Jag saknar att kunna sortera mellan olika storlekar på ramar, färger. Samma sak med motiv på dina posters.

    10. Ta bort fraktfritt över 299 kr överst. Skriv iställer “Alltid billig frakt” eller något. Jag som kund vill inte ha frakt alls, men förstår att man behöver betala för det ibland men då ska man inte skylta med att man tar betalt för det hur som helst.

    11. “Klarna” står det överst. Alltså vad säger denna meningen? Menar du kanske “Säkra betalningar” så borde du skriva detta och inte “Klarna”.

    13. Se över produkttexten under dina produkter. Det behöver inte stå “Vill du veta mer om oss? Läs då mer om Tavlero på OM OSS” eller “För mer tavlor och tips! Följ oss på Instagram eller på Facebook” under produkterna. Varför ska kunderna köpa just denna produkten från dig? Tips är att läsa på Maxe – för mer copywriting. Hur trycks era posters? Med vilken skrivare etc. Denna texten behöver kanske inte ligga på “produktnivå” men kanske under en egen “sida” på hemsidan så folk förstår att “Beställer jag här får jag minsann en jäkligt bra kvalité”.

    14. 30 Dagars ångerrätt är bra

    15. Texten under nyhetsbrev är bra “Få 10% rabatt på ditt nästa köp om du prenumererar på vårt nyhetsbrev. Koden för rabatten står i bekräftelsemailet och på välkomst sidan.”

    16. Väldigt snygg och clean hemsida i övrigt, jag hade viljat handla om det inte vore för mina punkter ovan.

    Jag är tydlig, men detta är bara min åsikt men jag själv anser att detta är viktiga punkter som minskar konverteringsdödarna på din hemsida som jag i övrigt gillar rent designmässigt och som jag även tagit till mig lite själv för att utveckla mina egna hemsidor.

    Bra jobbat, men du har några meter kvar innan du får fett med pengar på ditt konto anser jag.

    som svar på: Kreditkoll gjord – Neka eller inte neka? #186408
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Neka!

    Jag hade skrivit typ så här:

    Hej,

    Efter en kreditkontroll så kan vi tyvärr inte sälja på faktura till er. Men ni är välkomna att välja några av våra andra betalsätt vi har på vår hemsida.

    @nextgen 93757 wrote:

    Hej!

    Jag har ett paket med ett värde på 1500kr. Gjorde en kreditupplysning på en kund och hen har två betalningsanmärkningar varav en är tredskodomar. Borde man neka eller inte neka? Hur säger man isåfall till en kund att man inte kan erbjuda fakturaköp längre?

    som svar på: DHL – Direkt-URL för att söka på Referensnummer #186319
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kanske någon av dessa kan funka?

    http://www.erchov.com/ShipmentTracking.asp

    @TComet 93634 wrote:

    Hejsan!

    Helt ny här och precis upptäckt sidan (Positivt överraskad!) och behöver hjälp med att hitta vad direkt-url’en är för att spåra paket hos DHL med hjälp av referensnumret.

    Vi kör trackinglänkar tillsammans med %trackingnumber% så att kunderna kan spåra direkt.
    Men en leverantör vi har skickar endast referensnummer och jag lyckas inte få ihop det med URL’en.

    Är det omöjligt eller är det jag som gör helt fel?

    Om vi tar Active Tracing nedan , så är consignment det som styr att den skall söka i rutan för “Sändningsnummer / DHL order code”.

    Byter vi ut den mot Package så blir det att den söker i “DHL kolliid” istället.
    Men vad är the magic word för att kunna söka med referensnummer?

    https:// activetracing.dhl. com /DatPublic/search.do?search=consignmentId&autoSearch=true&l=sv&at=consignment&a=

    Har även försökt med länken nedan men lyckas inte få ihop något där heller.
    https://www.dhlpaket.se/sv/privatkund/spara-paket.html?

    Någon som kan hjälpa till tror ni?

    som svar på: Vilken fakturalösning kan jag använda? #186318
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det är superenkelt att koppla på inkasso, ett knapptryck mer eller mindre bara, sen tar det kanske någon dag så är det klart att använda.

    Fakturaköp går via Capcito
    Inkasso går via Arvato

    Jag kör bara med inkasso och inte fakturaköp. Jag har haft några småärenden med Arvato och det har funkat bra tycker jag.

    Jag personligen skulle aldrig fakturera utan ett inkassoföretag i ryggen och en kreditkontroll som är utförd.

    @nextgen 93628 wrote:

    Tack Jimmy! Är det svårt att få igång inkasso och sånt? Räcker det med att man kan dra in inkasso eller kommer det ändå bli ganska jobbigt och därmed vill man hellre ha en faktureringtjänst som erbjuder garanti? Just nu verkar Billogram superbra men är ändå lite rädd för om en kund inte betalar så blir det massa strul med inkasso ändå.

    som svar på: Vilken fakturalösning kan jag använda? #186312
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Billogram är billigt och bra anser jag. Här kan du även koppla på inkassoföretag enkelt. Du kan ställa in per automatik när påminnelse 1 och 2 ska gå ut och om du har inkassoföretag kan du koppla på vilken dag dessa ska kopplas in.

    Det kostar 10 kronor (ex moms) per faktura om du skickar via mail och vill du skicka via post kostar det 8,50 kronor extra.

    Sen för att göra kreditupplysning kan du tex köra via Ratsit eller annat företag som ligger i samma prisklass.

    Jag gillar Billogram, jag har testat några olika och det har tyvärr varit skräp. Har du idag något form av bokföringsystem så brukar dessa ha fakturatjänst som tex Fortnox. Men har du Speedledger så kör INTE med deras faktureringstjänst, denna är enligt mig totalt värdelös!!

    som svar på: Vad är ditt varumärke värt? #186294
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    @Raulsvard 93602 wrote:

    De kostar mer än långväga importerade lådor från Öst, men då kan ju kunden också lika gärna köpa produkterna därifrån istället för lokalproducerat.

    Och ändå gör väldigt få detta, så om detta skulle vara ett säljargument för dig att sälja är det inte så bra sådant anser jag.

    @Raulsvard 93602 wrote:

    Det som är standard i snabbköpshyllorna borde vara det även inom E-handeln.
    Import-transporten av lådor ska ju också räknas.

    Men så här kan man ju inte skriva (fast du vill sälja så jag förstår varför du vill starta denna tråd). Har du en produkt som är snygg, kräver massa social media reklam etc så kräver kanske denna produkten en snygg förpackning pga unboxing video etc som man vill att kunderna ska göra.

    Men säljer du en totalt osexig produkt som du får tillverkad från tex Kina, varför skulle du då vilja ha en snygg 4-färg kartong som kostar 40-50% mer? Sen kanske du vill att kartongen ska innehålla xx antal produkter och då väljer man att få detta gjort direkt hos tillverkaren och därmed köper man kartongen genom dessa (som brukar vara 2-12 gånger billigare beroende på hur många lager well du vill ha i kartongen, uppmärkning etc).

    Enligt mig är det helt galet svårt att få en kartong med specifika mått tillverkad i Sverige, inte lätt för fem öre. Sen fattar jag att priset blir högre att få denna tillverkad än Kina, men det är galet sjukt mycket högre pris. Jag är glad att jag inte behöver köpa dessa specifika kartongerna i Sverige utan kan få dom tillverkade exakt som jag vill från annat land i mindre antal, betydligt snabbare service och till bättre pris.

    Varför ska man lägga mer pengar än nödvändigt på en förpackning om man kan lägga dom på att tillverka en bättre produkt? Så länge förpackningen lever upp till det som den ska göra (oavsett om den är snygg eller inte) så ser jag ingen mening att lägga mer pengar än nödvändigt på detta.

    Mina 5 cent.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 2,659 totalt)