Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarnas dubbla måttstock

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103575
    wanderoo
    Deltagare

    Vi säljer produkter som Klarnas inlösare anser vara vapen, vilket gör att vi inte får använda Klarna Checkout. Inget konstigt med det, förutom att de godkänt en konkurrent till oss som helt öppet annonserar om de produkter vi fått nej för.

    Klarnas förklaring är att de varit kund sen länge och att de värdesätter relationen. Mellan raderna tolkar jag det som att de inte bryr sig om de måste betala en straffavgift på vissa transaktioner, då de tjänar så bra på kunden ändå.

    Jag har självklart varit i kontakt med Klarna angående detta, och varje gång har man lovat att återkoppla med en förklaring. Den lyser ännu med sin frånvaro och nu svarar personen i fråga inte ens på mail.

    Nån mer som stött på Klarnas dubbla måttstock? Hade det inte varit för att vi nyligen bytt plattform och inte har något alternativ till Klarna så hade vi sagt upp avtalet med dem på stående fot.

    #181690
    Dancar
    Deltagare

    Har stött på samma sak gällande tobaksprodukter. Finns andra butiker på nätet som säljer via Klarna men vi har, efter flera försök, inte lyckats. Mellan raderna så har jag förstått att det inte är konstigare än att det inte går om man inte omsätter X antal miljoner. Vi har till och med erbjudit oss att själva fixa det som behöver fixas för att kortbolagen ska acceptera betalningar för tobaksprodukter i vår butik (vilket är fullt möjligt) men det blev fortfarande blankt nej. Värt att notera är att i detta fall så finns Inga straffavgifter utan det är helt i linje med kortbolagens policy så länge man vidtar extra åtgärder. Trots detta är det alltså blankt nej.

    I rättvisans namn ska dock tilläggas att alla betallösningar gör samma sak, inte bara Klarna. Omsätter du inte x antal miljoner så är det omöjligt. Ligger man över denna gräns så går det helt plötsligt utmärkt. Det handlar inte om att de värdesätter några relationer, det är rent skitsnack, det handlar snarare om att de vill vara väldigt säkra på att butiken kommer skönta sina åtaganden i enlighet med kortföretagens policy annars kan inte bara butiken utan även Klarna/betallösningen få problem. Så det är mer en förtroendefråga, vilket inte låter lika fint som “värdesätta relationen”. Vilket är helt ok, bara tramsigt att de inte kan säga det. Hög omsättning = mer pengar till betallösningen = beredda att ta risken (risken är ju lika stor oavsett storlek på e-handeln). Sedan anser de väl också att en företag med högre omsättning också är mer tillförlitligt, gällande att de följer sina processer, än ett mindre företag, huruvida så skulle vara fallet har jag ingen statistik på.

    Detta är min teori efter att ha hållt på att pilla med detta en längre tid. Jag reserverar mig för att jag har helt fel :)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.