Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Swish och QR koder äntligen här

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104197
    RickardP
    Deltagare

    Jag har funderat ett antal gånger på varför Swish inte gjort QR koder för betalningar men nu har det äntligen dykt up, däremot släppte dem ingen bra dokumentation om hur QR koderna fungerar och inget öppet API.

    Så jag tog saken i egna händer och har nu öppnat up siten http://betalamedswish.se

    Websiten har både ett formulär för att skapa QR koder snabbt och enkelt men även ett öppet API för att få en QR kod bild med dina egna förinställda värden.

    Jag kommer att att dokumentera och skriva hur deras QR kod system fungerar också men inte hunnit det ännu.

    I och med “Swish för handel” försvinner ju många tillfällen där detta hade varit väldigt bra tidigare men det finns fortfarande bra många ställen där Swish för handel inte är rätt.

    #183799
    nmn
    Deltagare

    Bra initiativ men får man inte ett gigantiskt säkerhetshål via ert API om man låter 3:e part skapa QR koden? Bara för er att ändra till ert eget swish nummer och sedan sitta och samla in alla betalningar…

    Visserligen visas ju kontoinnehavaren för den som betalar men folk är ju alltid dummare än man tror, Nigeriabreven drar ju fortfarande in pengar…

    #183800
    RickardP
    Deltagare

    @nmn 90097 wrote:

    Bra initiativ men får man inte ett gigantiskt säkerhetshål via ert API om man låter 3:e part skapa QR koden? Bara för er att ändra till ert eget swish nummer och sedan sitta och samla in alla betalningar…

    Visserligen visas ju kontoinnehavaren för den som betalar men folk är ju alltid dummare än man tror, Nigeriabreven drar ju fortfarande in pengar…

    Om man tror ont om folk ska man sjävklart inte använda tredje part grejer, däremot kan mna ju geneera qr koderna genom siten och bekräfta att dem fungerar i så fall som dem ska.

    Det är up till var och en hur dem vill göra.

    Ska nästa vecka försöka skriva ner hur QR koderna fungerar också så kan man ju ha egen intern qr kod generering istället.

    #183801
    nmn
    Deltagare

    @RickardP 90098 wrote:

    Om man tror ont om folk ska man sjävklart inte använda tredje part grejer, däremot kan mna ju geneera qr koderna genom siten och bekräfta att dem fungerar i så fall som dem ska.

    Det är up till var och en hur dem vill göra.

    Ska nästa vecka försöka skriva ner hur QR koderna fungerar också så kan man ju ha egen intern qr kod generering istället.

    Att skriva ut QR koden och sätta upp den på en skylt är ju siten perfekt för men att anropa den varje gång vid utcheckning i en webshop har just det problem jag tog upp. Bättre då att släppa källkoden som open source så man själv kan integrera den.

    #183808
    RickardP
    Deltagare

    @nmn 90099 wrote:

    Att skriva ut QR koden och sätta upp den på en skylt är ju siten perfekt för men att anropa den varje gång vid utcheckning i en webshop har just det problem jag tog upp. Bättre då att släppa källkoden som open source så man själv kan integrera den.

    Det jag funderat på att göra, men just nu inte haft tid.

    #183809
    Axel
    Deltagare

    Man kan även använda sig av Google Charts för att skapa sig en QR-kod om man litar mer på Google, eller inte vill installera en egen generator.
    Då behöver man bara använda sig av en -tagg med lämplig länk.

    En liten brasklapp är förstås att Google har följande text på sin sida:
    “While the dynamic and interactive Google Charts are actively maintained, we officially deprecated the static Google Image Charts way back in 2012. This gives us the right to turn it off without notice, although we have no plans to do so.”

    Så, tjänsten KAN stängas av, men dom har inga planer på det. Och så har det varit sedan 2012.

    Det finns även javascript som kan generera QR-koder, om man inte vill göra några större ingrepp med server-side-kod etc.

    Oavsett hur man väljer att göra så:

    (EDIT: Jag ska tillägga att detta inte är information från några officiella källor utan det är vad jag har dragit för slutsatser efter att kikat runt och testat mig fram, så ta det för vad det är.)

    Swish QR-kod består av en enkel textsträng, formaterad enligt följande exempel:
    C1230000000;100;meddelande;6

    C;;;<0-7>

    Belopp kan även ha upp till två decimaler för ören, t.ex. 100,50. Både punkt och kolon fungerar som decimalpunkt.
    (Tre decimaler ger felmeddelande, FYI)

    Den sista <0-7> är för låsning av olika fält.
    0 = allt låst.
    1 = swishnrfält upplåst
    2 = beloppfält upplåst
    3 = swishnrfält och beloppfält upplåst
    4 = meddelandefält upplåst
    5 = swishnrfält och meddelandefält upplåst
    6 = beloppfält och meddelandefält upplåst
    7 = allt upplåst

    Exempel för att använda Google Charts med ovan exempel, alla fält låsta, som ger en bild på 300×300 pixlar:

    https://chart.googleapis.com/chart?cht=qr&chs=300×300&chl=C1230000000;100;meddelande;0&choe=utf-8

    Textsträngen bör man egentligen ha url-encoded för att vara på den säkra sidan. T.ex. ett semikolon i meddelandetexten skulle ställa till det väldigt.

    Variablar till Google Charts och dess innebörd:
    cht = qr, vi vill generera en QR-kod alltså
    chs = bredd x höjd (på bilden som genereras)
    chl = textsträng, dvs vår C12300000…-sträng från ovan
    choe = encoding på textsträngen i QR-koden, utf-8 är standard.

    Intresseklubbens anteckningar för den nyfikne:
    Bokstaven C före Swishnumret är för att det verkar finnas lite olika varianter av dessa textsträngar som har olika krav och funktionalitet.

    Bokstaven A, exempel: A1230000000
    Detta är vad Swishappen genererar för QR-kod om man skapar en genom sin app.

    Bosktaven B, exempel: B1230000000;100
    Swishnummer och summa är låst, meddelandefält öppet.
    Ignorerar allt efter beloppet, så B1230000000;100;blabla ger samma resultat som utan ;blabla.

    Har ingen aning hur/var/när denna B-variant används dock, men A och C fanns, så det verkade logiskt att det skulle finnas en B också. Vilket det gjorde.

    #183818
    RickardP
    Deltagare

    Nu har ju Axel redan förklarat ovan hur det fungerar men jag har nu lagt in en till undersida om hur QR koden fungerar: http://betalamedswish.se/QR/Info

    #183840
    allstars
    Deltagare

    Bra jobbat Rickard och Axel!

    #183845
    allstars
    Deltagare

    Jag implementerade QR kod i ett anmälningsförfarande igår. Gick snabbt men sen kom jag på att det blir väldigt knepigt om användaren själv sitter med mobil.
    Fungerar ju jättebra när man använder dator. Lite svårt att ta kort på QR-koden med samma device. Då hade man velat ha en länk istället med protokoll som leder in till appen med förifyllda uppgifter. Men det går inte dag, väl?!

    #183850
    RickardP
    Deltagare

    @allstars 90159 wrote:

    Jag implementerade QR kod i ett anmälningsförfarande igår. Gick snabbt men sen kom jag på att det blir väldigt knepigt om användaren själv sitter med mobil.
    Fungerar ju jättebra när man använder dator. Lite svårt att ta kort på QR-koden med samma device. Då hade man velat ha en länk istället med protokoll som leder in till appen med förifyllda uppgifter. Men det går inte dag, väl?!

    Det är dem lägena som Swish För Handel är väldigt bra.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.