Laddat ner diverse Kontantfakturakvitton nu och många har en rad där jag som säljare ska skriva under.
Har även läst att man får erbjuda att skicka kvitto elektroniskt. Då kan ja ju inte skriva under (såvida ja inte scannar in ett påskrivet kvitto men då tappar det lite poängen…)
SÅ frågan är: Behöver kvittot man lämnar till kund vara påskrivet på nått sätt eller räcker det att bara skicka ifylld kvittomall som pdf?
Alla moderna lösningar utgår nog ifrån att man gör det från ett affärssystem. Att handskriva kvitton går det också men medför ju en fasligt massa merarbete. Underskriften är nog mer för att du som försäljare ska se att det är du som utfärdat kvittot. För kundens skull och för giltigheten av kvittot spelar det nog ingen roll. Jag skriver då inte under nå kontantfakturor jag gör i fortnox.
Till att börja med har jag kvitto i Excel där jag får knappa in köpare osvosv och printa till kund. Är det då ok att bara printa till pdf och maila kunden om det efterfrågas?