Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Begränsat PayPal-konto med fiktivt namn – hur lösa?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104669
    mjohansson
    Deltagare

    Har ett PayPal-konto med fiktivt namn för små överföringar mellan vänner och bekanta. Fick in en klumpsumma på det nyligen och det verkade trigga deras system att göra mitt konto “begränsat”. Så nu kan jag kan inte flytta på mina pengar alls, och kan ej heller verifiera kontot då namnet är påhittat.

    Någon som vet om en lösning på detta? Kommer jag få full tillgång om jag väntar X dagar? Oerhört tacksam för hjälp då det finns över 20k på kontot. Kan skicka en slant som tack för hjälpen till den som får mig på rätt spår.

    #185253
    MultiMan
    Deltagare

    Pga beloppets storlek har du antagligen triggat pengatvättlagarna som kom efter 11 september 2001, något PayPal är tvingade att följa.

    Genom att ange falskt namn har du brutit mot PayPals användarregler och möjligen är det olagligt i sig också eftersom det är en finansiell institution som lyder under speciella lagar. Jag antar att du inte använder falskt namn i svenska banker också?

    Den enda som kan hjälpa dig är PayPal, men jag skulle inte ha några större förhoppningar att de vill göra det oavsett vad du gör eller säger eftersom du brutit så uppenbart mot reglerna. Ring till PayPal och lägg korten på bordet och försök få kontot i ditt eget namn samt visa att alla transaktioner är legitima (som sagt inte bara PayPal som styr här utan även internationella pengatvättlagar).

    #185254
    Stefan72
    Deltagare

    Ja det här kan ju bli “kul” att följa………….du kommer troligen att bli tvungen att identifiera dig som kontohavaren hur nu det ska gå till.

    #185272
    JohnL
    Deltagare

    Råkade ut för exakt samma sak. Använde ett smeknamn på mig själv och när kontot hade mottagit transar på över 20.000 låste dom det. Skickade så klart in id osv, men det hjälpte inte.

    Jag skickade in id, bankhandlingar, allting dom bad om och öppnade på deras begäran ett nytt konto där jag verifierade mig korrekt och så bad jag dom föra över pengarna dit.
    Men det gjorde dom aldrig. Höll på 3 mån sedan gav jag upp.

    Dom som jobbar på paypals kundtjänst är så inkompetenta så dom förstår inte själva hur inkompetenta dom är.

    Men lösningen blev att det blev ett nytt år, för gränsen 20k är per år.
    Så du får vänta till 2019 helt enkelt sedan kan du göra uttag.

    #185273
    gvh
    Deltagare

    @Stefan72 92101 wrote:

    Ja det här kan ju bli “kul” att följa………….du kommer troligen att bli tvungen att identifiera dig som kontohavaren hur nu det ska gå till.

    Nu fick vi en riktig cliff, nu måste vi hänga kvar till efter nyår för att följa hur det går.

    Kom ihåg att du måste meddela forumet!

    Vi håller tummarna

    #185288
    mjohansson
    Deltagare

    Uppdateringsdags.

    Det såg dystert ut där ett tag. Men jag och sändarna av de större summorna har pratat med PayPal och lyckats få dom att “refunda” allting till avsändarna. Så nu kan jag ta emot pengarna från personerna på annat håll, alternativt på ett PP-konto där jag inte använder ett skoj-och-ploj-namn. Men lite dumt ändå att det ska behöva vara så vanskligt, jag verkar inte vara den första som hamnat i denna situation heller. Kan tycka att om/när det kommer till att man behöver verifiera sig så måste man i detta skede lämna korrekta uppgifter, fram tills dess kan man väl få namnge sitt konto vad man vill. Högst personlig åsikt. Finns säkert många som har alla möjliga argument kring varför det är en dum idé. Men jag menar, PP är internetbaserat – det är väl snarare praxis än undantag att gå under pseudonym på webben, i stort.

    Tack för de lyckoönskningar som inkom! Gör inte mitt misstag :D

    P.S. ang. att vänta x månader och sedan föra över pengarna till bank; det ska tydligen bara fungera om man innan “frysningen” har kopplat ett bankkonto till PP-kontot.

    #185294
    gvh
    Deltagare

    Grattis! :)

    #185290
    Stefan72
    Deltagare

    Fast Paypal löper under samma regler och förordningar som alla andra som hanterar pengar. Det enda sättet att säkert hantera pengar om man vill göra det lite i skymundan är cash i handen.

    #185302
    Stefan72
    Deltagare

    Det är inget fel på Paypal på det viset. Det är en bank precis som alla andra. Har aldrig hört om någon som blivit “lurad” av dem direkt………..

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.