Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Obligatorisk e-faktura vid köp från offentlig sektor.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104965
    bolets
    Deltagare

    Vi har flera nya kunder från offentlig sektor varje dag. Nu kommer en ny lag om e-faktura. Vi kör nox finans på alla våra fakturor men nu blir det helt andra lösningar som krävs. Måste verkligen varje ny kund “handskakas” mellan systemen och att det krävs manuell handpåläggning? Detta känns väldigt osmidigt…

    #186176
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Dom som inte har eget system kör vi med: https://www.inexchange.se/

    Att sälja till myndigheter är alltid en handpåläggning om man inte kopplar på sin shop till något separat system.

    @bolets 93414 wrote:

    Vi har flera nya kunder från offentlig sektor varje dag. Nu kommer en ny lag om e-faktura. Vi kör nox finans på alla våra fakturor men nu blir det helt andra lösningar som krävs. Måste verkligen varje ny kund “handskakas” mellan systemen och att det krävs manuell handpåläggning? Detta känns väldigt osmidigt…

    #186177
    Mr Jonas
    Deltagare

    @bolets 93414 wrote:

    Vi har flera nya kunder från offentlig sektor varje dag. Nu kommer en ny lag om e-faktura. Vi kör nox finans på alla våra fakturor men nu blir det helt andra lösningar som krävs. Måste verkligen varje ny kund “handskakas” mellan systemen och att det krävs manuell handpåläggning? Detta känns väldigt osmidigt…

    Men, funkar inte Fortnox E-faktura?

    Förövrigt kan man bara gratulera dom säljarna som lyckats sälja in idéen runt den nya lagen. Hade man granskat deras införsäljnings argument så hade deras idéer och tankar fallit ganska platt. Argument som att det är jobbigt att fixa kuvert, frimärken och gå till posten, samt att det är bra för miljön brukar falla ganska platt när dom granskas. Idag märker jag alla fakturor som gäller etiketter med tryck, med den etikett som levereras. Ganska ofta så ser jag fakturor som ställs ut på kommun, lansting, stat, men betalas via ett konto tillhörande en privatperson. Kanske inte så lämpligt att lämna vidare en faktura med en etikett som har “tantens” telefonnummer till faktura-avdelningen.
    Skall bli intressant och se om denna effekt uteblir i framtiden.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas

    #186180
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Detta tycker jag är bra, eller det kunde blivit riktigt bra =). Anledningen till att jag tycker det är för att idag har alla olika regler kring hur man ska fakturera dom. Det kräver betydligt mer handpåläggning idag. Men vad jag fattat så verkar dom olika kommunerna fortfarande kunna köra sina egna system, det som förändrats är att man inte kan skicka pappersfaktura, återigen en lag som inte kommer förändra omgående.

    Det som kan vara positivt är att det kan komma in i systemet någon dag tidigare än idag. Ni som arbetar inom kommun/stat/myndighet/eller annat snigelföretag vet vad jag pratar om (öppna kuvert, konstatera vem det ska till, stämpla att det är mottaget xxxx-xx-xx och tid, posta till den som man tror kuvert/dokumentet tillhör (går det med internpost har du det kanske dagen efter, annars ska det skickas vidare med brev IGEN), sen ska det registreras in i systemet, rätt person ska kontera (är det flera olika som ska kontera fakturan = LYCKA till).

    Jepp i love att jobba inom snigelfabriken………Väldigt motiverande och utvecklande på alla sätt liksom, man förtvinar inte alls bort för varje dag :rolleyes:

    @Mr Jonas 93416 wrote:

    Men, funkar inte Fortnox E-faktura?

    Förövrigt kan man bara gratulera dom säljarna som lyckats sälja in idéen runt den nya lagen. Hade man granskat deras införsäljnings argument så hade deras idéer och tankar fallit ganska platt. Argument som att det är jobbigt att fixa kuvert, frimärken och gå till posten, samt att det är bra för miljön brukar falla ganska platt när dom granskas. Idag märker jag alla fakturor som gäller etiketter med tryck, med den etikett som levereras. Ganska ofta så ser jag fakturor som ställs ut på kommun, lansting, stat, men betalas via ett konto tillhörande en privatperson. Kanske inte så lämpligt att lämna vidare en faktura med en etikett som har “tantens” telefonnummer till faktura-avdelningen.
    Skall bli intressant och se om denna effekt uteblir i framtiden.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.