Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna Checkout vs Svea Checkout

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104997
    sestongj1
    Deltagare

    Hej

    Har någon erfarenhet av byte från Klarna checkout till Svea checkout?
    Märkte ni någon skillnad på konverteringen?
    Saknar något i Svea checkout som fanns i Klarna?

    Bakgrund:

    Vi har idag klarna och har blivit uppringda av Svea som bland annat erbjuder lägre transaktionsavgift och möjlighet till ändra leveransadress via mobilt bankid.

    Johan

    #186314
    ason
    Deltagare

    Även jag är mycket nyfiken på detta. Vi har för avsikt att byta bort Klarna, de är helt bedrövliga som partner för oss. Nöjda slutkunder, smidig app, bra lösning för en konsument men alldeles för dyra för handlare. Det som fått oss att tröttna är deras ovilja att hjälpa till de få gånger om året man behöver kontakta dem.

    Det som känns läskigt är hur konverteringarna står sig vid ett byte till exempelvis Svea. Sveas lösning blir lika smidig för en kund online och deras backendlösning är bättre där de faktiskt utvecklat ett gränssnitt som blir användbart för mer än att skicka order. Klarna är dock Klarna…..

    Någon som gjort bytet?

    #186315
    MultiMan
    Deltagare

    Som kund har jag använt i stort sett alla lösningar som marknaden erbjudit. Är ingen strulkund och nog aldrig missat en betalning de senaste 10 åren iaf.

    Pga erfarenheter av anställda, både lägre ner och högre upp samt tjänsten i sig så är Svea det enda bolag jag direkt vägrar använda. Ser jag en handlare med Svea, går jag vidare direkt.

    Som jag skrivit tidigare här så är Klarna totalt överlägsna för kunden och skillnaden har snarast ökat än minskat över tid.

    Svea höll på med så mycket konstigheter i ett ärende med en handlare att jag t o m var i kontakt med finansinspektionen. Då kan ni misstänka att det var väldigt mycket som inte gick rätt till i deras system., för det är inget en vanlig kund funderar på i första taget.

    Handlaren strulet började med, med många hundra miljoner i omsättning, har idag bytt till Klarna. Jag förstår varför med tanke på det enorma extra arbete de drabbades av pga inkompetens från Svea.

    Idag använder jag enbart Klarna och lite Qliro (som är arkaiskt i jämförelse). Ska jag använda en ny och för mig okänd butik nappar jag enbart om det erbjuds Klarna, annars får det vara. Just nu har jag t ex ett ärende med en ny butik som gjort flertal fel och jag inte fått det jag beställt, men med Klarna är räkningen pausad tills jag fått mina varor, inget snack. Det känns tryggt som kund, men jag kan förstår att ni handlare kan se det annorlunda.

    Hursomhelst, Glad Påsk alla! :)

    #186316
    ason
    Deltagare

    @MultiMan 93630 wrote:

    Som kund har jag använt i stort sett alla lösningar som marknaden erbjudit. Är ingen strulkund och nog aldrig missat en betalning de senaste 10 åren iaf.

    Pga erfarenheter av anställda, både lägre ner och högre upp samt tjänsten i sig så är Svea det enda bolag jag direkt vägrar använda. Ser jag en handlare med Svea, går jag vidare direkt.

    Som jag skrivit tidigare här så är Klarna totalt överlägsna för kunden och skillnaden har snarast ökat än minskat över tid.

    Svea höll på med så mycket konstigheter i ett ärende med en handlare att jag t o m var i kontakt med finansinspektionen. Då kan ni misstänka att det var väldigt mycket som inte gick rätt till i deras system., för det är inget en vanlig kund funderar på i första taget.

    Handlaren strulet började med, med många hundra miljoner i omsättning, har idag bytt till Klarna. Jag förstår varför med tanke på det enorma extra arbete de drabbades av pga inkompetens från Svea.

    Idag använder jag enbart Klarna och lite Qliro (som är arkaiskt i jämförelse). Ska jag använda en ny och för mig okänd butik nappar jag enbart om det erbjuds Klarna, annars får det vara. Just nu har jag t ex ett ärende med en ny butik som gjort flertal fel och jag inte fått det jag beställt, men med Klarna är räkningen pausad tills jag fått mina varor, inget snack. Det känns tryggt som kund, men jag kan förstår att ni handlare kan se det annorlunda.

    Hursomhelst, Glad Påsk alla! :)

    Helt enig med dig där, Klarna är på konsumentens sida och gör det otroligt bra. Tyvärr finns det en part till :)

    Väldigt tråkigt att höra med Svea, får man fråga om det var längesen du hade de problemen?

    #186317
    MultiMan
    Deltagare

    Drygt två år sedan, men det pågick under en längre tid, så säg 2-3 år sedan.

    Hoppas de har bättre ordning på papper, datorer och rutiner idag om ni väljer att byta. Jag kommer inte personligen att chansa fler gånger.

    #186630
    wanderoo
    Deltagare

    Jag skulle nog säga tvärt om. Rör inte handlare som har Klarna med tång ens, då vi har flera års juridiska dispyter med dem. Bytte till Payson, som ägs av Svea Ekonomi och har fungerat utan problem.

    Fördelen med Klarna är deras inarbetade namn, men vi upplevde ingen vidare förändring i konverteringen när vi bytte.

    #204491
    Dodo
    Deltagare

    Hej.
    Jag bumpar tråden och tänkte höra om det finns nya input kring detta.
    Idag kör jag, om inte fullt ut så i varje fall ett litet slags A/B-test för att se om kunder väljer någon av dessa två checkouter framför den andra. (Jag har alltså båda parallellt installerade i min kassa då jag ännu inte vågar koppla bort den jag haft hittills – Klarna. Delvis för att kolla så att allt funkar med nya Svea.)

    #204501
    Torkarblad.nu
    Deltagare

    Hej,

    Jag är inne på att skifta från Payson by Svea till en ny kassalösning.

    Walley och Svea (ej Payson) är dock inte särskilt intresserade av mindre butiker, varav Klarna ser ut att vara det enda alternativet.

    Och ett byte måste göras, då alltför många kunder lämnar varukorgen när de hamnar i kassan. Om det beror på osäkerhet kring namnet (på kassan) eller antalet dagar för fakturan (14) låter jag vara osagt. Måhända att det kan vara avsaknaden av app till mobilen som påverkar en del också, då är det Klarna, Walley och Qliro som folk verkar föredra, när jag hört med andra e-handlare.

    Spårade ur lite där, ursäkta.

    Följer denna tråd för eventuella uppdateringar, är väldigt intresserad av vad ni forummedlemmar lutar åt.

    Som sagt, de e-handlare jag varit i kontakt med förespråkar främst de tre ovan: Klarna, Walley eller Qliro, alternativt en blandning med andra betalmetoder om de även säljer utomlands (PayPal, Stripe, etc.).

    Mvh

    Jonathan

    #204557
    Stephanie66
    Deltagare

    thank you for sharing this..

    #204576
    Stephanie66
    Deltagare

    <ul id=”topic-104997-replies” class=”forums bbp-replies”>
    <li class=”bbp-body”>
    <div class=”loop-item-8 user-id-41626 bbp-parent-forum-93793 bbp-parent-topic-104997 bbp-reply-position-9 odd post-204557 reply type-reply status-publish hentry ast-article-single”>
    <div class=”bbp-reply-content”>

    <span>thank you for sharing this..</span>

    </div>
    </div>
    <li class=”bbp-footer”><span data-sheets-root=”1″ data-sheets-value=”{"1":2,"2":"NCEDCloud login"}” data-sheets-userformat=”{"2":5027,"3":{"1":0},"4":{"1":2,"2":16777215},"8":{"1":[{"1":2,"2":0,"5":{"1":2,"2":0}},{"1":0,"2":0,"3":3},{"1":1,"2":0,"4":3}]},"10":2,"11":3,"12":0,"15":"Arial"}”>NCEDCloud login</span>

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.