Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Faktura till företag

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104987
    Arne_1921
    Deltagare

    Finns det motsvarande klarna fast mot företag?

    Att lösa det själv känns ju riskabelt, speciellt när folk i mitt fall hämtar och dessutom inte vill hämta personligen utan skickar bud att plocka upp grejjer.

    Hur ska man skydda sig i dessa fall?

    Exempel.
    Företag AB beställer och vill ha faktura. Man blir uppringd av nisse 1 som säger att Nisse 2 ska komma och hämta. Är allt betalt och klart så är det en sak men om man ska skicka faktura till företaget så ser jag ju inte hur man löser detta annat än på chans… Har nog tappat många företagskunder på att jag insisterar att dom ska beställa och betala innan dom kommer vilket jag förstår att man inte vill alla gånger…

    #186362
    MultiMan
    Deltagare

    Vad menar du med “motsvarande”? Klarna har väl B2B-stöd i checkout sedan några år eller är det borttaget igen? Har väl rapporterats som nyhet på denna sidan bl a, runt 2016/2017 tror jag.

    #186363
    mjo
    Deltagare

    @MultiMan 93698 wrote:

    Vad menar du med “motsvarande”? Klarna har väl B2B-stöd i checkout sedan några år eller är det borttaget igen? Har väl rapporterats som nyhet på denna sidan bl a, runt 2016/2017 tror jag.

    Det är korrekt att Klarna idag har b2b i kassan och det är inga problem för företag att handla längre.

    Däremot har Klarna ingen moms på sina fakturor (av någon outgrundlig anledning och trots att informationen skickas in via API:t vid order), så varje gång ett företag handlar så måste man manuellt kontakta Klarna och be om en momsfaktura.

    #186364
    Dancar
    Deltagare

    Både Collector och Svea Ekonomi har checkouts för företag. Själva kör vi med Collector och är mycket nöjda.

    #186365
    Stefan72
    Deltagare

    I vilket fall som helst så får man göra som vanligt. Ta en kreditupplysning och se vad som framkommer. På det viset chansar ju alla som handlar med företag. Man kan ju inte göra mer än det man kan och det är klart det skiter sig ibland.

    #186385
    Arne_1921
    Deltagare

    Ok ska undersöka detta, när jag la till Klarna i quickbutik så vill jag minnas att det inte gick att välja företag.

    Visst kan man ta en kreditupplysning själv osv osv. Mitt problem i det aktuella fallet va att ett företag ville beställa mot faktura och skicka en nisse att plocka upp grejjerna.

    Hur kan jag då idientifiera att beställaren den han utger sig för att vara? Har man däremot typ klarna så fixas ju det med bankid

    #186386
    Stefan72
    Deltagare

    Oftast löser man ju den biten med att företaget isåfall får skriva en “fullmakt” att den och den har mandat att hämta för vår räkning.
    Ett exempel är Swedol. Har man konto där som företag så får endast firmatecknaren hämta ut eller så ger man fullmakt åt andra på ett papper och den infon ligger i kassan och de får legitimera sig.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.