Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Problem med direktbetalningar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96164
    StefanOutnet
    Deltagare

    Vi har ibland problem med att vid direktbetalningar så går kundens betalning igenom, men vi får inte tillbaka information till vårt system att betalningen gått igenom. Resultatet är att vi får kundernas pengar men det kommer inte in någon order i vårt system. Nu när jag senast var inne och gjorde en direktbetalning hos Handelsbanken så förstod jag lite bättre vad det är som händer. Efter att betalningen genomförts så uppmanades jag att trycka på en knapp för att återgå till säljföretagets sida. Om jag inte gjorde det så skulle inte säljföretaget få info om att betalningen gått igenom, stod det. Detta måste gå att göra bättre!!!

    Både vi och företaget jag betalade till använde DIBS, vet inte om det är deras lösning som skapar problemet eller om det är ett generellt problem.

    #123921
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi har inte detta problem, vi använder oss av Payex vid direktbetalningar och Auriga vid kortbetalningar (vi kommer nog byta till annat än Auriga i framtiden).

    @StefanOutnet 20889 wrote:

    Vi har ibland problem med att vid direktbetalningar så går kundens betalning igenom, men vi får inte tillbaka information till vårt system att betalningen gått igenom. Resultatet är att vi får kundernas pengar men det kommer inte in någon order i vårt system. Nu när jag senast var inne och gjorde en direktbetalning hos Handelsbanken så förstod jag lite bättre vad det är som händer. Efter att betalningen genomförts så uppmanades jag att trycka på en knapp för att återgå till säljföretagets sida. Om jag inte gjorde det så skulle inte säljföretaget få info om att betalningen gått igenom, stod det. Detta måste gå att göra bättre!!!

    Både vi och företaget jag betalade till använde DIBS, vet inte om det är deras lösning som skapar problemet eller om det är ett generellt problem.

    #123922
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vad jag vet är det generellt från bankernas sida man måste klicka på tillbaka till säljföretaget, så jag tror inte det har med din betalväxel att göra.

    Jimmy, du kanske har smartare kunder :-)

    #123923
    StefanOutnet
    Deltagare

    Jag har sett tidigare att man blir tillbakalänkad till säljföretaget efter några sekunder, men även med en sådan lösning riskerar man att tappa tillbakakopplingen då en del kunder väljer att stänga fönstret innan tillbakalänkningen sker.

    Jag tycker att problemet borde gå att lösa på ett annat sätt. Det känns som ett osäkert system idag och det är vi som e-handlare som får ta smällen då kunderna tror att vi blåser dem. Varför kan det inte automatiskt gå en signal tillbaks till oss så fort betalningen gått igenom? Det måste gå att lösa!

    #123925
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Är det jag som är trög kanske?

    Jag har laddat upp två bilder, nr:1 och nummer:2

    Vart/när skulle jag “backat”?

    @Kodmyran 20891 wrote:

    Vad jag vet är det generellt från bankernas sida man måste klicka på tillbaka till säljföretaget, så jag tror inte det har med din betalväxel att göra.

    Jimmy, du kanske har smartare kunder :-)

    #123926
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Dålig försäljning i helgen så jag vart tvungen att köra ett eget köp för att få upp siffrorna lite:rolleyes::):p

    Så här ser det ut när jag betalat med direktbetalning (se bild).

    #123927
    jockesoft
    Deltagare

    Payson fungerar likadant, kunden måste klicka vidare från payson för att skickas tillbaka till butiken innan vi vet om den är betald.

    Vi blir aldrig av med en beställning eftersom ordern läggs innan kunden skickas till payson, så det “enda” som händer om kunden väljer att inte klicka på den sista knappen hos payson, är att beställningen inte markeras som betald, vilket vi får göra själv i dessa fallen.

    #123928
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Jimmy Öström 20894 wrote:

    Är det jag som är trög kanske?

    Jag har laddat upp två bilder, nr:1 och nummer:2

    Vart/när skulle jag “backat”?

    Men blir du aldrig länkad in i bankens sida när du gör en direktbetalning?
    Det är där man brukar behöva (efter man angett sitt konto och matat in siffrorna från dosan) Klicka på en länk eller liknande där det står tillbaka till säljföretaget, eller så direktlänkas man automatiskt och stänger man för tidigt så går det fel.

    #123933
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej efter jag har genomfört betalningen kommer jag tillbaka direkt till min hemsida där du får upp ordererkännandet.

    Så jag tror inte vi har detta problemet, så då är jag glad :) (för man har andra problem istället:rolleyes:)

    @Kodmyran 20897 wrote:

    Men blir du aldrig länkad in i bankens sida när du gör en direktbetalning?
    Det är där man brukar behöva (efter man angett sitt konto och matat in siffrorna från dosan) Klicka på en länk eller liknande där det står tillbaka till säljföretaget, eller så direktlänkas man automatiskt och stänger man för tidigt så går det fel.

    #123934
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Då direktlänkas du alltså, och förhoppningsvis går det så snabbt att kunderna inte hinner stänga läsaren :-)

    Det låter superbra att det fungerar, men som sagt får du en kund som råkar stänga läsaren för fort innan han hinner se ordererkännandet så kan problemet uppstå.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.