Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem De vanligaste betalningsalt – Hur ser det ut hos er ?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94069
    rot
    Deltagare

    Hej,

    Är dels i planeringsstadiet för en ny e-butik samt driver en befintlig.

    Det jag har funderingar över är vilka betalningsalternativ ni har och vilka ni anser fungerar bäst.

    De vi erbjuder idag är:

    Kortbetalning via DIBS
    Postförskott
    Hämta i lagerbutik

    Är betalning i förskott vanligt ?
    hur många väljer faktura hos er? vad tar ni för kostnad för detta, aviavgift osv.
    Dela upp betalning, är det intressant för kunderna och ser ni någon trend för över vilka belopp som kunderna väljer detta?

    #107207
    Nicklas
    Deltagare

    I vår butik är det ca: 10% förskott, 35% Faktura och 55% kort.
    Vi valde inte postförskott.

    #107208
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har Kortbetalning med DIBS, bankbetalning via Payson och faktura i egen regi. Ganska så jämnt fördelat mellan dem sista månaderna.

    Fakturan har jag löst med att teckna ett avtal om kreditupplysningar via Creditsafe där man konstruerat en mall på villkor som personen skall uppfylla. Smidigt och inte så dyrt.

    Sedan tar jag 19kr i fakturaavgift för det, fakturan är på 14 dagar och jag skickar med den i paketet. Hittills har alla betalat fakturan, men c:a 15% av de som vill ha faktura får nej. Vanligen p.g.a. skulder hos kronofogden eller färska betalningsanmärkningar.

    #107210
    Dan
    Deltagare

    Kort: 50%, Faktura 42%, Förskottsbetalning 8%

    Du bör ha faktura skulle jag säga.

    #107212
    Nicklas
    Deltagare

    @Dan 2077 wrote:

    Kort: 50%, Faktura 42%, Förskottsbetalning 8%

    Du bör ha faktura skulle jag säga.

    Dan, Är det många av dina kunder som väljer förskottsbetalningar som skiter i att betala?
    Alla frågar varför jag kör förskottsbetalning när det är så många som skiter i att betala, för min del så är det typ ett par stycken på ett halvår som inte betalt sin order.

    Antalet kunder som väljer förskottsbetalningarna har sjunkit hos oss sedan vi placerade det alternativet längst ner och kort och faktura över när kunden ska välja betalningsmetod.

    #107215
    Dan
    Deltagare

    Ja, det är en del som skiter i det. har inte exakta siffran men jag gissar på 20-30%.

    Jag tror folk har valt förskott pga. att de inte fattat vad fakturera och kortbetalning är. Nu har jag satt 29kr på förskottsbetalning bara för att ingen ska välja det av ren lathet före faktura :)

    #107216
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Hos mig fördelar det sig såhär:
    ca 50 % faktura, 34 % kort, 10 % direktbetalning (enbart swedbank), 4% delbetalning och 2 % förskott.
    Av förskotten skiter ca 60% i att betala

    #107241
    Seke
    Deltagare

    Vi har enbart faktura, kort och direktbetalning. Hittills (efter två månader) ser fördelningen av antalet genomförda betalningar ut så här: faktura 49%, kort 46% och direktbetalning 5%.

    Om man vill analysera detta lite närmare så bör man veta att siffran för “kort” innehåller en del direktbetalningar också (via DIBS) och “direktbetalning” syftar på en API-lösning för Nordea.

    DIBS-alternativet har strulat pga en del implementations/konfigureringsproblem, och efterfrågan på kort och direktbetalningar är egentligen större än vad som avspeglas i resultatet. En hel del av dessa kunder valde faktura istället när det inte funkade med förstavalet.

    Förskott och postförskott har vi valt bort. Vi funderar på att lägga till PayPal för att få ytterligare en betalningsmetod för kunder utomlands. Nu erbjuder vi bara kortbetalning för dem.

    #107243
    Andreas
    Deltagare

    Faktura 40%
    Avbetalning 20%
    Kredit / betal kort, Paypal 10%
    Förskott 30%

    Många väljer faktura, men beviljar ej kreditor så hög kredit väljer de att förskottsbetala istället. Hittills har alla betalat, kan krävas en påminnelse eller extra väntan men…

    Har snittordrar på 10 000 Kr.

    Dock suger de o betala 3-4 % i transaktionsavgift av summan.

    //Andreas

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.