Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Ringa kronofogden vs kreditupplysning

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97757
    Solsken
    Deltagare

    Hej!
    Vill gärna höra andras tankar kring detta, funderar på det här just nu…

    Vi fakturerar själva (i egen regi) och det går bra hittills, är inte många kunder som inte betalar, peppar peppar…

    Idag gör vi en kreditprövning via en nätsida, och betalar så klart för den, jag får bara reda på om kunden i fråga har någon betalningsanmärkning eller inte. Kan jag inte lika gärna ringa kronofogden direkt för dessa uppgifter gratis, eller missar jag viss info då? När jag läst på hos datainspektionen så verkar ju allt som en betalningsanmärkning innefattar gå via fogden, eller har jag missat något?

    Det negativa jag kommit på är ju telefonkö o tiden som går åt till det. Eftersom dessa kreditföretag finns och säljer dessa tjänster måste det ju va något som efterfrågas av någon iaf, förstår ju att man kan behöva veta inkomst osv om det handlar om stora affärer, men jag vill bara veta betalningsanmärkning (tror jag;)).

    (kan kanske finnas nåt matnyttigt om detta redan men mina kassa sökkunskaper gav inget napp 😮

    #140765
    Parvelito
    Deltagare

    Visst kan man göra så, men har man några beställningar varje dag och tar vettigt betalt för sin arbetstid (4-5kr/minut) så är det rätt smidigt och billigt med upplysningsföretagen. Bara det att de är tillgängliga på kvällar, nätter och helger är ett bra plus.

    #140917
    fotofyndet
    Deltagare

    Titta gärna på om du inte kan bygga en modul till din webshop som gör upplysningen automatiskt istället. Då kan du köpa många upplysningar på en gång och får ner priset ganska rejält, samtidigt som det blir tydligt för kunden. Går kunden inte igenom så kommer den tillbaka till betalningssidan och får välja ett annat betalsätt. Finns en modul för OsCommerce som fungerar tillsammans med Creditsafe, och jag vett Kodmyran nyligen lanserat en liknande modul med ytterliager funktionalitet.

    För att svara på frågan så är det inte hanterbart att sitta i telefonkö hos fogden varje dag.

    #140952
    Solsken
    Deltagare

    Då har jag uppfattat det hela rätt, att det är tiden som är haken

    En modul lät som en bra ide, ska undersöka det vidare tror jag

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.