Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna vid B2B

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94208
    Seke
    Deltagare

    Jag har en företagskund som handlat sporadiskt under ett antal år och som just nu är väldigt upprörd dels över att Klarna har satt en kreditgräns som gjorde att de fick minska sin beställning, dels att de fått avi på påminnelseavgift och dröjsmålsränta för att de var några dagar sena med att betala fakturan.

    Till saken hör att vi skötte faktureringen själva fram till i somras, när vi bytte till en modern ehandelsplattform och gick över till att bara ha automatiska betalningssätt. När vi fakturerade själva var vi inte så hårda på att skicka påminnelser och ta ut avgifter. Så det blir ju en förändring för kunderna att få med en professionell “fakturerare” att göra….

    Åter till kunden. De kräver att vi ska ta bort avgifterna. Vi säger att vi inte kan göra det utan att de får vända sig till Klarna. Varpå de blir ännu mer upprörda och anser att de har ingått avtal med oss, inte med Klarna, och att det är vår sak att ta ansvar för att eventuella parter som vi anlitar erbjuder rimliga kredit- och betalningsvillkor till våra kunder… Enligt avtalsrätten kan vi inte tvinga in kunden i diskussioner med våra leverantörer…

    Detta är ingen typisk ehandelskund, utan de har tidigare beställt via telefon. Vårt nya strömlinjeformade system kräver dock att alla beställningar läggs i webbutiken. Så jag kan också förstå att kunden känner sig “lurad”, att de inte riktigt var på det klara med att de ingick ett avtal med Klarna när de valde Fakturera mig.

    Är det någon som har kommentarer till den aktuella situationen? Och allmänt om hur lämpad Klarnas tjänst är för försäljning till företagskunder? Man får ju intrycket att Klarna framför allt vänder sig till B2C.

    Vi säljer både till privatkunder och till företag. De flesta kunder är privatpersoner, och de verkar överlag gilla förändringen med vår nya butikslösning. Är det dumt att “tvinga” in företagskunderna i samma butikslösning som privatkunderna? Hur gör ni andra som säljer både B2C och B2B?

    #108149
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har också haft några sådana här fall och då brukar jag ringa Klarna och prata med dem och då brukar de kunna ta bort avgiften ibland om de är snälla. Ibland har jag bett att de ska lägga avgiften på mig i stället och alltså tagit avgiften själv och pratat med kunden och sagt att jag tagit bort avgiften för denna gång men förklarat vad som gäller tills nästa tillfälle de handlar. På så sätt brukar kunderna känna sig nöjda och de vet också tills nästa gång att de ska vara snabbare att betala :-)

    #108150
    Rickard J
    Deltagare

    Jag brukar också göra så att jag tar avgiften själv vid speciella tillfällen.

    #108151
    Parvelito
    Deltagare

    Nu har jag inte Klarna, men ge kunden ett presentkort till nästa beställning på en hundring eller vad det nu är för pengar ni tvistar om. Jag uppfattar att Klarna är duktiga på B2C, men B2B och flexibla lösningar som kan anpassas till varje kund är nog inte deras väloljade maskineri så bra på.

    #108155
    GregerA
    Deltagare

    Jag håller med … de här betallösningarna passar inte för B2B. Det är bättre att köra den faktureringen i egen regi, eller att ha ett traditionellt factoringavtal med finansbolaget.

    #108163
    Seke
    Deltagare

    Tack för kommentarer. Det är inte beloppet det gäller – jag betalar gladeligen de 60 kronorna eller vad det nu är till Klarna om det skulle räcka för att få kunden nöjd. Först insåg vi inte att kunden inte hade förstått hur det fungerar med ehandel och automatiserad fakturering från tredje part. Därför hänvisade vi till Klarna när det gällde deras beslut om kreditgränser och förseningsavgifter. Men kunden blev rasande och tyckte att vi skulle ta ansvar för detta.

    Fick en tankeställare när det gäller företagskunder i en traditionell bransch (i meningen ej IT-relaterad). Vi säljer både till företagskunder och till privatkunder, och både lagervaror och specialbeställningar. Privatkunderna köper bara lagervaror och där är ehandelslösningen gjuten. De är också i regel vana att handla på nätet och att en tredje part fakturerar. För företagskunder är det nästan bara specialbeställningar, som vi hanterar på gammaldags vis helt utanför webben, inklusive att vi fakturerar själva. När de sedan någon gång ska ha en lagervara blir de numera “tvingade” att beställa den i nätbutiken och råkar då ut för att det är Klarna som fakturerar istället. Detta förstår de inte alltid. De är vana att ha en personlig relation med leverantören, ringa sin säljkontakt och beställa, och så småningom få en gammal hederlig faktura direkt från säljföretaget. Den som fakturerar och den som faktureras känner varandra.

    Är det någon annan här som säljer till både privatpersoner och företag i samma nätbutiklösning, och som använder Klarna eller liknande för fakturering? Hur funkar det för er?

    Greger, på vilket sätt skiljer sig ett traditionellt factoringavtal mot t ex Fakturera mig? Blir det olika typ av affärsrelation mellan finansbolaget och slutkunden?

    #108164
    GregerA
    Deltagare

    Greger, på vilket sätt skiljer sig ett traditionellt factoringavtal mot t ex Fakturera mig? Blir det olika typ av affärsrelation mellan finansbolaget och slutkunden?

    Slutkunden gör inget avtal med finansbolaget, utan det är du som överlåter din fordran till dem. Kunden ser inte det på annat sätt än att han skall betala till finansbolaget istället för till dig.

    Webshopen är inte inblandad, utan du skickar fakturorna(filerna) till finansbolaget i samband med fakturering. Det har egentligen ingen betydelse om ordern kommit in via web, fax, telefon eller MC-ordonnans.
    Finansbolaget gör en bedömning av fakturan och köper/belånar den enligt vad ni kommit överens om.

    I webshopen kan du lägga in en kreditkontroll, t.ex via Creditsafe, som ger kunden rött eller grönt baserat på skulder, anmärkningar etc. Då slipper han få rött p.g.a att Klarna satt en kreditgräns – det blir du själv som bestämmer den gränsen.

    Det blir även lättare att hantera företag med olika leverans- och fakturaadress. (som ju inte tillåts av Klarna)

    Men det kostar fortfarande pengar … :rolleyes:

    #108165

    Hej, och god fortsättning på er allihopa.

    Seke, jag förstår situationen. Som ni nämner ovan så är det B2C som vi är absolut bäst på, medan våra lösningar inte är lika anpassade för B2B fakturering. Jag vill dock påpeka att vi inte skickar ut påminnelseavi med avgifter och dröjsmålsränta samma sekund som fakturan förfaller utan väntar i några dagar för att slutkunden (privatkund som företag) ska uppleva processen så smidig och bra som möjlig. Jag tycker det är mycket bra att du lyfter fram eventuella problem för att vi, som jag alltid säger, kontinuerligt kan jobba med att bli bättre på alla punkter. Du kan alltid ringa eller maila din kontaktperson hos oss om du har synpunkter, frågor eller vill diskutera e-handel.

    Mvh
    Daniel

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.