Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Phishingförsök från "Klarna"

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98372
    Lastbryggan
    Deltagare

    Fick precis mejl från “Klarna” där jag ombeds att säkra mina inställningar.
    Vid musning över länken skippade jag att uppdatera känslig information…

    Länken går hit

    #148125
    iesus
    Deltagare

    Jag föreslår att du manuellt går in på klarna.com och tittar på inställningarna.
    Lita inte på länkar i mail :p

    Du kan också kontakta din kontaktperson på klarna och fråga om de har skickat ett sådant mail. Det är förhållandevis ovanligt med phishing angående svenska företag, men man kan inte vara nog säker.

    #148126
    Parvelito
    Deltagare

    Snyggt gjort, men naturligtvis fishing så det skriker om det.

    #148127
    Lastbryggan
    Deltagare

    @iesus 47592 wrote:

    Jag föreslår att du manuellt går in på klarna.com och tittar på inställningarna.
    Lita inte på länkar i mail :p

    Du kan också kontakta din kontaktperson på klarna och fråga om de har skickat ett sådant mail. Det är förhållandevis ovanligt med phishing angående svenska företag, men man kan inte vara nog säker.

    Ser ingen anledning till att kontakta Klarna i detta fallet då jag är övertygad om att det är phishing. Det skulle väl i så fall vara för att anmäla försöket.

    Det är väl inte speciellt ovanligt hos svenska företag med phishingförsök, finns väl i princip inga banker som klarat sig undan?

    Det som förbryllar mig lite är vad fiskarna i detta fallet vill komma åt på mitt konto hos Klarna.

    #148128
    Sabbacus
    Deltagare

    Kontakta klarna så att de blir informerade om att det pågår, för du är inte den enda som fått mailet och alla är nog inte lika smarta som du utan följer länkar och lämnar över uppgifter rakt av.

    #148131
    iesus
    Deltagare

    @Lastbryggan 47594 wrote:

    Ser ingen anledning till att kontakta Klarna i detta fallet då jag är övertygad om att det är phishing. Det skulle väl i så fall vara för att anmäla försöket.

    Det är väl inte speciellt ovanligt hos svenska företag med phishingförsök, finns väl i princip inga banker som klarat sig undan?

    Det som förbryllar mig lite är vad fiskarna i detta fallet vill komma åt på mitt konto hos Klarna.

    Jo förvisso… men långt ifrån alla har ju fått sådana mail, medans jag vet inte hur många jag fått angående paypal ^^ så.. fortfarande ovanlig_are

    Som ovan tycker jag endå att man skall berätta för klarna att det pågår.

    #148133
    Lastbryggan
    Deltagare

    Som ovan tycker jag endå att man skall berätta för klarna att det pågår.

    Absolut, det har jag redan gjort.

    #148137
    Nicklas
    Deltagare

    @Lastbryggan 47594 wrote:

    Det som förbryllar mig lite är vad fiskarna i detta fallet vill komma åt på mitt konto hos Klarna.

    De kanske vill makulera sin faktura. :D

    #148139
    flennstrom
    Deltagare

    Några kunder har kontaktat oss angående detta försök till phising. Om du har fått ett mail från klarna@klarna.com där man uppmanas att titta på ett meddelande på “Secure Message Center”, så ska du helt bortse från det. Om du klickat på länken och loggat in på sajten, byt ditt Klarna Online-lösenord omedelbart och kontakta Merchant Support på 08 120 120 30.

    Använd aldrig samma lösenord och inloggningsuppgifter på någon annan sajt än https://online.klarna.com.

    Har du några frågor så kontakta oss på 08 120 120 30

    #148300
    Gustav
    Deltagare

    Jag har fått samma mail.

    Förmodligen en tvivelaktig “ära”. Men grattis till Klarna som blivit så stora att deras varumärke nu figurerar i sådana här sammanhang.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.