Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Kostnad Babs

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94263
    Rikard
    Deltagare

    Hej!

    Vi byter betalväxel (förmodligen till Payex). Dessa priser är förhandlade fram och tillbaka och är väl nu helt OK.

    Vad jag förundras över är priserna hos Babs. I Swedbanks standardavtal så är avgifter för kortinlösen 3 kr + 2,1 % (+ det vi betalar till Payex). Detta är ju säkerligen (förutsätter jag) öppet för diskussion men i jämförelsetjänsten på denna sida står det att avgifter är fast om 3 kr. Är det priset du har fått Dan? Är det någon som har lust att dela med sig av vad ni har för deal med Babs så vore jag tacksam. Det underlättar ju i kontakt med banken. Ska man behöva betala en procentsats för kortinlösen?

    #108513
    Lubic
    Deltagare

    Det brukar, om jag har förstått det rätt, beror på om det är kreditkort eller betalkort? På kreditkort brukar det tillkomma en %-stats men för betalkort är det vad jag vet bara ett fastpris. Har också fått för mig att ca 80% använder betalkort. Men det beror lite på vad man har för kunder.

    #108516
    GregerA
    Deltagare

    Ja, bankkort brukar bara ha en fast avgift. Så det borde se ut så här:
    Bankkort 3:- + 0%
    Kreditkort 3:- + 2.1%

    Med Svensk Handels avtal med PBS så ser siffrorna ut så här:
    Bankkort 0.68 + 0%
    Kreditkort 0.68 + 1.2%

    Nånstans mellan 60-80% använder nog bankkort, lite beroende på bransch och åldersgrupp.

    #108517
    Parvelito
    Deltagare

    Precis som Lubic säger är det när flashiga kunder med Eurocard, American Express och liknande handlar som det kostar en procentuell avgift. Någon skall ju betala för deras kredit, för deras poäng och för alla deras andra VIP-grejer. Och tyvärr har man sällan möjlighet att välja bort dessa kort, eller lägga på en avgift, utan man tvingas acceptera alla eller skippa kortbetalning helt.

    “Sådan är kapitalismen, otack är den armes lön” :-)

    #108518
    Rikard
    Deltagare

    Helt riktigt som ni säger. Standard hos Swedbank är 3 kr + 2,1 % för utländska och kredit medan betalkort är 3 kr. Tänk att jag som läst så många trådar kring detta ändå lyckats missa det. Detta borde ju också vara förhandlingsbart dock.

    #108519
    Parvelito
    Deltagare

    Det är förhandlingsbart, men banken här tyckte att det behövdes fler transaktioner för att det skulle kunna diskuteras något.

    #124108
    Joel
    Deltagare

    I maj månad betalade vi 2 992,52 kr till Babs i serviceavgifter för 697 transaktioner (enligt standardavtalet). Med Svensk Handels avtal med PBS hade vi landat på mindre än 1/3 av denna summa. Är det svårt att byta kortinlösare? Går det ens att byta om man har sitt företagskonto hos Swedbank?

    Ska man kontakta sin bank (Swedbank) eller Babs direkt om man vill försöka förhandla ner priserna?

    #124110
    Lufox
    Deltagare
    #124111
    Parvelito
    Deltagare

    @Joel 21093 wrote:

    I maj månad betalade vi 2 992,52 kr till Babs i serviceavgifter för 697 transaktioner (enligt standardavtalet). Med Svensk Handels avtal med PBS hade vi landat på mindre än 1/3 av denna summa. Är det svårt att byta kortinlösare? Går det ens att byta om man har sitt företagskonto hos Swedbank?

    Ska man kontakta sin bank (Swedbank) eller Babs direkt om man vill försöka förhandla ner priserna?

    Om du inte bundit upp dig för en viss tid så är det bara att börja byta. Lite stök och bök är det väl i vanlig ordning med avtal som skall skickas in och butiker som skall nagelfaras, men det är knappast värre än Babs.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.