Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Obetalda kundfakturor?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98729
    ogge_112
    Deltagare

    Kör min fakturering själv och har ni kommit till den tråkiga delen av det hela dvs att kunden inte betalat i tid. Skickade ut en snäll påminnelse utan avgifter förra veckan men har inte fått något gensvar. Har tänkt att gå vidare med att skicka ytterliggare en påminnelse med min påminnelseavgift.

    Men hur gör ni andra med sådana här ärrenden? Skickar ni ut 3 påminnelser och sen vidare till inkasso eller hur sköter man det på bästa sätt?

    #151407
    Qarillion
    Deltagare

    Hej.

    Vi skickar en påminnelseavgift från första fakturapåminnelsen. Efter 3e Påminnelsen skickar vi det vidare till ett inkassobolag.

    Jag brukar skicka de två första påminnelserna på mail och det sista per brev. Har man inte betalt på denna tiden så är vi runt 25-30 dagar sena sedan vilket innebär en totaltid på ungefär 40-45 dagar.

    #151409
    Parvelito
    Deltagare

    Så här gör jag.

    C:a 7 dagar efter förfallodatum går det ut en påminnelse per brev med 50kr i avgift.

    Händer inget går det efter 14-21 dagar (jag brukar försöka se till att man passerat en lönedag för att vara schysst) går det ut en inkassokrav med ytterligare 160kr i avgift + dröjsmålsränta. Är det då fortfarande ingen respons på 10-14 dagar så tar jag telefonen och ringer till dem.

    Då brukar jag förklara att det här går till kronofogden om det inte är betalt inom tre dagar, att det medför en betalningsanmärkning som gör det nästan omöjligt att handla på kredit, gör det svårt få ett hyreskontrakt eller teckna abonnemang, gör det svårare att få en anställning och på många ställen kan man inte ens hyra en släpvagn några timmar. Utöver det kommer ytterligare kostnader på 640kr att föras på skulden + mer dröjsmålsränta, samt att kronofogden kan besluta om löneutmätning vilket betyder att de kontaktar arbetsgivaren.

    Då brukar pengarna komma, om det inte handlar om professionella bedragare, men dem får man som regel inte ens tag på i telefonen.

    #151412
    bse
    Deltagare

    @Qarillion 51216 wrote:

    Efter 3e Påminnelsen skickar vi det vidare till ett inkassobolag.

    Tips på inkassobolag och en fingervisning om vilka kostnaderna är för att anlita?

    #151415
    Qarillion
    Deltagare

    Hade vi haft tid så hade vi nog gjort som herr Parvelito gör idag. Men vi har inte riktigt tid med detta även om det kanske anses dumt då man nästan kan se det som en extra inkomst då det är rätt stora pengar man kan kräva kunden på.

    Vi använder idag collector. Dom kör den snällare varianten så det är inte många vi skickat vidare till kronofogden även om det börjar bli dags att ryta till och skicka in dem så att vi får våra pengar eller att dom iallafall får sin prick.

    Som ehandlare behöver man egentligen inte vara så snäll då dessa som inte betalar sällan är återkommande kunder. Och sen är det ju inte alls säkert att man vill ha tillbaks dessa som kund överhuvudtaget. Det är ju ett extra moment att hantera när man inte får betalt för sina varor vilket i sig är jobbigt.

    #151495
    henrik
    Deltagare

    Vi gör ungefär som parvelito bortsett från att vi inte ringer. Vi skickar till KFM om de inte betalar efter inkassokravet.

    Det är inte lönt att skicka 2-3 påminnelser, det tar bara en massa extra tid. Betalar de inte efter första finns det ingen anledning att inte skicka ett inkassokrav och lägga på ytterligare 160:- på skulden.

    #151550
    OskarK
    Deltagare

    Vad tar ni ut för avgifter vid förseningar?

    Såg att tex roligaprylar tar ut 50 kr i påminnelseavgift samt 8% + referensränta. Vad innebär det i praktiken om man köpt en vara för 100 kr och refernesränta ligger på 1,5%, blir det 109,50 kr+50kr= 159,50 kr?

    #151558
    henrik
    Deltagare

    Påminnelseavgiften är max 50:- för oss dödliga så det tar väl i princip alla ut. Fick faktiskt en gång en påminnelseavgift från UPS på 38:-.

    Räntan är årsbaserad så är du ett år sen med din betalning på 100:- så blir det 109,50 med en ränta på 9,5% men då har man nog andra problem också som inkasso och KFM. De flesta faktureringsprogram räknar automatisk ut räntan åt dig men gör du det själv så blir det i princip (9,50:- / 365) x antal försenade dagar. Om du har tex lån på ditt hus så är det samma princip.

    #151864
    kalsonger
    Deltagare

    Finns det några rekommendationer på inkassobolag som ni använder samt avgifter det kostar att skicka en faktura.

    #152241
    ekungen
    Deltagare

    Vi använder oss av SveaWebPay men får nedslag på ca 70% av våra faktura beställningar. Vad har för råd?
    Ni som tar hand om faktureringen själva, hur många procent av era kunder struntar i att betala fast de får inkasso och kronofogden?
    Kontrollerar ni registret innan ni accepterar kunden?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.