Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Ökat antal avvisningar – 3D-secure

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101422
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Hej,

    Vi använder Babs och har noterat en ökad andel avvisade betalningar p.g.a avsaknad av 3D-secure. Någon annan som noterat liknande trend? Gäller från årsskiftet och framåt.

    Allt gott,
    Oscar

    #172965
    banane
    Deltagare

    Hur mäter du de avvisade betalningarna?
    Kan man inaktivera 3d-secure? (modulen har ju det alternativet…)
    Också nyfiken på det hela… har inget belägg för det men tycker mig kunna se liknande tendenser.

    #172963
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Det går att stänga av 3d-secure, under förutsättning att man får dispens från banken, något jag inte är jättepigg på. Vi använder epay och där är det ganska enkelt att exportera data på avvisade betalningar tillsammans med felkoder (varför de avvisats).

    Kör du via babs?

    #172969
    Prix
    Deltagare

    Gör inte Babs men upplever snarare tvärtom. Får man inte rätt på det så har många valt faktura eller förskott istället men det vanligaste har varit att återkomma inom 3 dagar och fixa det. Kan det ha med Er kundgrupp att göra? Första gången de handlar på nätet?

    Att ge kunden en kombination av information om vad det är och hur man betalar med det tillsammans med att ge tydliga och prisvärda alternativ tror jag är det söta sättet att handskas med problemet.

    #172972
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Nja, vår kundgrupp är ju lika bred som sortimentet, så känns inte speciellt troligt. Visst är det så att kunderna oftast återkommer – kanske inte 3 dagar senare, men efter ett par timmar. Men oavsett, faktum kvarstår att den totala andelen avvisningar ökat, men intressant att du säger det motsatta. Vad kör du får kortinlösen?

    #172987
    Prix
    Deltagare

    Kör Certitrade med Euroline. Eftersom det är kort så gissar jag på att ni har svårt att få ut åldern, tror definitivt att en 25-åring som tex. Köper rakblad har bättre koll än 70-åring som vill ha en blodtrycksmätare (generellt). Kan ni inte göra så att de kommer tillbaka och kan antingen välja “försök igen” med kort eller gratis faktura? Ett tag hade vi mejl som gick ut till misslyckade kortköp som frågade om vi kunde hjälpa till med något och att eftersom det strula med korten så fick de fri faktura, tror att omkring 65% genomförde köpet.

    #172991
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Det stämmer nog, men du generaliserar vår kundgrupp och underskattar bredden på sålda artiklar. Fortsättningsvis, eftersom vår tillväxttakt är konstant på – hela produktsegmentet – borde det rimligtvis inte påverka den ökade andelen avvisningar?

    Nåja, nu handlar tråden inte om vår konvertering utan om någon uppmärksammat samma trender som vi.

    #172996
    Prix
    Deltagare

    Om allt ökar lika mycket så vore det så fall konstigt. Men kan ni inte segmentera det för att hitta samband. Antingen i vad kunden handlar, har för bank, kort, källa osv. För att sedan se om det finns någon faktor som man kan hjälpa till med.

    Kan ju erkänna att när en kund ringde mig och ville ha hjälp med kortbetalning via Nordea var jag helt värdelös, men Swedbank kan jag utan och innan.

    Gör ni något med kunden efter avvisningen? Annars är ett bra alternativ att gå ut med mejl där man ser att något gått fel och om Ni kan hjälpa till. Ökar säkert Er försäljning samtidigt som ni kan få svar på varför de inte funkade.

    #173026
    Runns.se
    Deltagare

    Om man loggar in i Dibs (om man använder det) så kan man se alla avbrutna köp och vad de beror på.

    #173045
    Oscar Troedson
    Deltagare

    Jo, men som sagt- nu handlade tråden om ATT de avvisas p.g.a. 3D secure. Och att vi sett en ökning. Trådar med ämnet ‘konverteringshöjande faktorer’ finns det redan gått om.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.