Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Certitrade chockdebiterar sina kunder retroaktivt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102119
    Henrik_G
    Deltagare

    Utan förvarning debiterade Certitrade oss just över 12000kr för:
    “Justering för retroaktiv täckning av Eurolines transaktionsavgifter”.

    Tydligen har de haft ett välkänt fel i sina system under många år och nu tycker de att vi ska betala retroaktivt. Ingen förhandsinformation om denna retroaktiva debitering. Mycket missnöjd med Certitrade just nu.

    Någon mer som drabbats?

    #176403
    allstars
    Deltagare

    Inte drabbad, men förfarandet är väldigt tråkigt.
    Om det är i sina egna system ska ju inte kunderna drabbas, eller? Har e-handlarna kunnat förutse detta?

    #176546
    midilagret
    Deltagare

    #176571
    Henrik_G
    Deltagare

    Certitrade börjar kännas väldigt skakigt. Uteblivna utbetalningar har hänt flera gånger på senare tid. Inte fören jag frågat om varför utbetalning inte skett har vi fått någon information om orsaken. Dock har det, fram till nu, kommit en utbetalning några dagar senare.
    I fredags saknades hälften av korttransaktionerna i utbetalningen. Fortfarande ingen utbetalning och inget svar på min fråga om varför.

    #176631
    pyhobby
    Deltagare

    Även vi drabbades av detta idag. I vårt fall är det inga större summor det handlar om men snacka om att Certitrade gör bort sig fullständigt.
    Jag har rekommenderat Certitrade tidigare, men numera är det ett företag jag absolut tycker man ska undvika.

    Jag klistrar in meddelandet vi fått från Certitrade så kan ni själva se hur illa man hanterar saken:
    “Som vi nyligen informerat om har vi fr.o.m. den 1 september 2014 infört ett nytt system för redovisning av Eurolines transaktionsavgifter. I det äldre systemet kunde vi inte entydigt definiera vissa transaktioner, vilket innebar att Certitrade i dessa fall betalade fullt pris per transaktion till Euroline, men debiterade er med ett sammanlagt lägre belopp, för att inte riskera att överdebitera er. Vi har inte tidigare kunnat bedöma omfattningen som beror på vilka korttyper era kunder använt och inte heller vilka säljföretag som skulle beröras.
    Av bifogad redovisning framgår hur den totala bristen uppstått under tiden 2011-08-25 t.o.m. 2014-08-31.
    Enligt avtal reglerar vi denna skuld genom avdrag från de utbetalningar vi normalt gör till er.
    Vi beklagar det inträffade och den olägenhet det medför för er. Hädanefter kommer inte detta problem att uppstå, eftersom Eurolines avgifter nu förs vidare till er utan mellanlagring och kategorisering hos Certitrade.”

    #176655
    McMurphy
    Deltagare

    Även jag har blivit debiterad ett par tusen för de avgifter de säger har felat.

    Jag kan inte riktigt bedöma om allt är rätt och riktigt, redovisningen som kom till trots. Men det får man väl anta att det är och då vill å andra sidan jag trots allt göra rätt för mig och betala det jag är skyldig.

    Det är väldigt pinsamt att ta upp så gamla kostnader som beror på deras tekniska fel, men så länge som det är korrekt nu så kan man väl inte klaga på mer än sättet det lades fram och det tekniska felet?

    #176658
    Henrik_G
    Deltagare

    Självklart ska vi göra rätt för oss och betala avgifter enligt avtal. Problemet här är att de haft ett välkänt fel i sina system under många år som de inte meddelat oss om. När de väl tagit fram en lösning så debiterar de oss flera års ackumulerade avgifter helt utan förvarning eller ens någon förklaring till.
    När det gäller över 12000kr så tycker jag att det är mer än lite pinsamt.

    #176731
    Hasse
    Deltagare

    Jag har också råkat ut för förhalade utbetalningar. Det blev längre och längre emellan, vissa veckor kom det ingen alls. Efter telefon kontakt blev dock detta bättre. Nu fattas det pengar istället… Jag blev också efterdebiterad av dom, som många andra. Hur vet man att detta stämmer, det skulle ju kräva stora resurser till att kolla alla betalningar sen 2011.

    #160802
    loppis
    Deltagare

    Jag drabbades också av detta, minns inte exakt summa och jag hittar inte mailväxlingen med Certitrade just nu men i mitt fall rörde det sig om ca 13.000kr, olyckligtvis skedde detta under en period då min likviditet redan var lite extra ansträngd…

    Tyckte inte det hela sköttes jättesnyggt, min månadsbetalning uteblev helt och efter att ha kontaktat Certitrade fick jag veta att jag var skyldig dom ca 13.000 och denna månads försäljning täckte tyvärr inte upp det beloppet. Så intäkten jag hade räknat med blev en skuld istället, helt utan förvarning.

    Jag fick en redovisning mailad till mig, men som Hasse är inne på – att sitta och granska den i detalj kräver ju resurser det också.

    Jag har sedan dess inte känt samma tillförlitlighet till Certitrade som jag en gång hade. Dessutom tycker jag nog dom är ganska dyra, särskilt under de månader jag säljer lite mindre.

    Jag har börjat kika på Billmate istället som jag tycker verkar trevliga, och har de finesser jag behöver, men har ännu inte gjort några detaljerade prisjämförelser.

    Tycker allmänt det är ganska svårt att välja betalväxel! Lite av en djungel och svårt att beräkna vad de exakta avgifterna blir då man även behöver ett avtal med banken i de flesta fall.

    Intressant att läsa om andras erfarenheter på detta forum :).

    Ha det gott!

    Peter

    #177362
    Nicklas
    Deltagare

    @loppis 80707 wrote:

    Tycker allmänt det är ganska svårt att välja betalväxel! Lite av en djungel och svårt att beräkna vad de exakta avgifterna blir då man även behöver ett avtal med banken i de flesta fall.

    Intressant att läsa om andras erfarenheter på detta forum :).

    Ha det gott!

    Peter

    Svårt med betalväxel, vi kör med payson både för kort och direkt betalning på mindre projekt, det funkar och blir inte så dyrt, det går även att förhandla priserna med dem.

    Edit: har du lite volym så kolla på Svenska Handels avtal: http://www.svenskhandel.se/kortavtal
    .

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.