Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Vilkas Group

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103444
    Toast
    Medlem

    Hej,

    Har planer på att inom kort starta upp en webbutik och har varit inne på att använda plattform från Vilkas Group. Jag ser en hel del fördelar med Vilkas, men något som stör och gör mig tveksam är URL-strukturen.

    URL:en vill jag ska se ut som följande exempel:
    http://www.exempelsite.se/jackor/dunjackor

    I en Vilkas butik blir det vad jag förstår som följande:
    http://www.exempelbutik.se/epages/exempelbutik.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/exempelsite.se/Categories/jackor/dunjackor

    Enligt Vilkas ska detta inte påverka SEO:n då det finns korta länkar bakom som läses av sökmotorerna.

    Hur ska jag tänka här, är det onödigt att hänga upp sig på denna detalj eller kan ni se att detta kommer att leda till problem framöver?

    Om någon har erfarenhet av Vilkas Group är jag också tacksam för åsikter och kommentarer om hur Vilkas fungerat i övrigt.

    Stort tack på förhand!

    #167033
    Dan
    Deltagare

    Kollade en av exempelbutikerna och de hade helt normala URL:s

    Det låter mer som att de inte rewrite:ar urlsen i demobutiken bara?

    #167034
    Johan W
    Deltagare

    @Dan 86600 wrote:

    Kollade en av exempelbutikerna och de hade helt normala URL:s

    Det låter mer som att de inte rewrite:ar urlsen i demobutiken bara?

    Kollade på deras referenskunder och samtliga hade inga rewrites.

    Trodde inte det fanns plattformar 2016 som fortfarande inte greppat grundläggande SEO. Vilket är ganska otroligt.

    #167029
    Toast
    Medlem

    Jag har kollat ett flertal referensbutiker och samtliga har den långa url:en.
    Hur skulle ni tänka här, är detta en showstopper eller är det en bagatell som går att leva med?

    Vore intressant att höra från någon som använder Vilkas, Hur tänkte ni om detta, Hur har det fungerat SEO-mässigt?

    #167025
    Domello
    Deltagare

    Med tanke på hur många plattformar det finns så är det för mig en showstopper. Varför “nöja” sig när det finns andra alternativ?
    (Svårt att ge konkreta råd när jag inte känner till dom andra fördelarna dock)

    #181230
    Toast
    Medlem

    Tack för svar!
    Jag inser risken att det blir något man stör sig på. Jag får väl fortsätta leta lämplig plattform.

    Det jag ser som fördelar med Vilkas är att man kan komma igång till låga kostnader samtidigt som Klarna Checkout ingår. Känns också som att man får en hel del för pengarna, t.ex. möjlighet att ha 2 språk med en månadskostnad på 330kr.

    Tips på bra alternativ mottages med tacksamhet.

    #181231
    Dan
    Deltagare

    Fast den översta som är http://shop.golla.com/ hade det inte när jag kollade.

    Men nu när jag kolla igen ser jag att de både har konstiga urls och rewriteade urls. Makes no sense?

    @Johan W 86601 wrote:

    Kollade på deras referenskunder och samtliga hade inga rewrites.

    Trodde inte det fanns plattformar 2016 som fortfarande inte greppat grundläggande SEO. Vilket är ganska otroligt.

    #181241
    Johan W
    Deltagare

    @Dan 86616 wrote:

    Fast den översta som är http://shop.golla.com/ hade det inte när jag kollade.

    Men nu när jag kolla igen ser jag att de både har konstiga urls och rewriteade urls. Makes no sense?

    Verkar som plattformen kan ta inkommande rewrites, men de skriver inte ut dem på webbutikens output. Så /accessories/ vidarebefordras till nån obskyr URL.

    Samma som när de länkar med promobilder så är det en inkommande URL (som de troligtvis skapat manuell). Men det hälper ju inte mycket när resten av output är felaktig på navigation osv.

    #181298
    Martina G
    Deltagare

    För att undvika missförstånd, de korta URL:erna fungerar parallellt med de långa URL:erna. När man tittar runt i butiken så används långa URL:er som innehåller viktig information så som session ID och liknande.

    Tack vare canonical-URL:er så indexerar Google endast de korta URL:erna och det är dom som visas i sökresultaten. Här finns lite mer info om canonical-URL:er från Google – https://support.google.com/webmasters/answer/139066

    Det här är alltså inte något som påverkar SEO. Titta t.ex. på amazon.com som fungerar på samma sätt och använder långa URL:er i butiken.

    I vårt system kan man lägga till samma produkt till flera olika kategorier samtidigt vilket betyder att produkten kan ha flera olika URL:er. Med canonical-URL:er kommer all sökmotorsynlighet till samma korta URL.

    #181299
    Johan W
    Deltagare

    @Martina G 86694 wrote:

    För att undvika missförstånd, de korta URL:erna fungerar parallellt med de långa URL:erna. När man tittar runt i butiken så används långa URL:er som innehåller viktig information så som session ID och liknande.

    Tack vare canonical-URL:er så indexerar Google endast de korta URL:erna och det är dom som visas i sökresultaten. Här finns lite mer info om canonical-URL:er från Google – https://support.google.com/webmasters/answer/139066

    Det här är alltså inte något som påverkar SEO. Titta t.ex. på amazon.com som fungerar på samma sätt och använder långa URL:er i butiken.

    I vårt system kan man lägga till samma produkt till flera olika kategorier samtidigt vilket betyder att produkten kan ha flera olika URL:er. Med canonical-URL:er kommer all sökmotorsynlighet till samma korta URL.

    Användare länkar inte till canonical URLs utan den länk som syns när de surfar. Dvs era långa.

    Länkjuicen skickar inte vidare 100% (som tester visat är det en drop på ca 10%) vid en 301 redirect eller med en canonical vilket gör att era kunder försvagas i sitt SEO-arbete istället för att få full länkjuice som i andra plattformar, vilket kan ha påverkan i det slutgiltliga SERP-resultatet.

    Personligen föredrar jag permanenta länkar istället för dynamiska även ur användarvänlighetssynpunkt. Men framförallt om man byter plattform så kan man slippa ett stort 301-redirect arbete och förlust av länkjuice. Men plattformsbyte är ju inget som leverantörer ser som positivt. :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.