Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Olika momssatser för olika länder (PrestaShop)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103488
    cotb
    Deltagare

    Hej, jag arbetar i PrestaShop, och jag undrar om någon vet hur man gör med moms beträffande någon som beställer utanför EU; i det här fallet Norge. Jag vill att de ska kunna utföra ett köp utan att svensk moms läggs till. Går det?

    #181375
    Stefan72
    Deltagare

    det skulle förvåna mig väldeliga om det inte gick att göra så…………Ingen aning om just prestashop men man brukar ju få lista de länder man ämnar sälja till manuellt och lika med momsen. Så är det i starweb iallafall. Man får lägga till länder manuellt och då så att säga aktivera dem.

    #181387
    jonathanb
    Deltagare

    I “Localization->Tax rules” kan du ställa in vilken momssats som ska gälla för respektive land.

    #181401
    timint
    Medlem

    Jag kan bara svara för hur man gör det i opencart, litecart och oscommerce. Du ska bara sätta upp en momssats för de regioner som ska ha moms. Och på så vis blir länder som inte omfattas i någon momszon momsfria.

    Med andra ord
    En sats för privatpersoner OCH företag i SE
    En för privatpersoner i EU
    En för företag utan VATIN nummer i EU

    Resten av världen blir alltså momsfritt

    #181405
    cotb
    Deltagare

    Hej alla, tack för svar! Det verkar vara som så, att man bara kan lägga till en “tax rule” per produkt. Alla mina produkter har svensk moms vald. Problemet nu är Norska kunder. Då jag inte kan ha mer än en “tax rule” per produkt, hur gör jag för att deras moms ska vara noll? Måste jag ha två butiker verksamma samtidigt?

    #181406
    jonathanb
    Deltagare

    Du klickar på redigera på resp Tax Rule och väljer där vilka länder den ska gälla för.

    #181407
    cotb
    Deltagare

    Tack, jag såg det nu! Finemang :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.