Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Hjälp en färsking- Wocommerce

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103833
    Teemu Sotala
    Medlem

    Hej alla glada e-handlare!

    Jag är precis i startgropen i en nystartad firma. Jag har få produkter i sortimentet varpå jag valde en billig lösning: Woocommerce via wordpress.

    För designen kommer jag förmodligen att köpa tillägget “Flatsome” som är fantastisk ur ett designperspektiv, vad det verkar som. Om ni har något att anmärka på kring detta tillägg så hojta till :D

    Betallösning kommer förmodligen bli stripe om det visar sig fungera med löpande autogirobetalningar(prenumerationer) m.h.a en tredje part. Eftersom det är en prenumerationslösning sker betalning av kund i förväg. (tips kring autogiro?)

    Eftersom jag är ny har jag inte så bra koll på med frakthandlingar etc via woocommerce. Låt oss säga att jag har 50 kunder på en produkt: hur går det till rent praktiskt från order-> leverans inkl all informationshantering/lagring.
    Alltså: från order tills att pappersetiketten är på produkten? Hur ser det ut i ditt företag? hur gör ni? hur lång tid tar det för er att processa en order?
    Jag vill givetvis automatisera så mycket som möjligt.

    All hjälp uppskattas!
    //ung&glad

    #182732
    Natobutiken.se
    Deltagare

    Hej!

    Lite sent svar, tänkte kolla om du löst dina frågor? Vi använder oss av flatsome och WP/Woo och är jättenöjda!

    Hör gärna av dig om du har fler frågor!

    #182734
    Teemu Sotala
    Medlem

    @Natobutiken.se 88593 wrote:

    Hej!

    Lite sent svar, tänkte kolla om du löst dina frågor? Vi använder oss av flatsome och WP/Woo och är jättenöjda!

    Hör gärna av dig om du har fler frågor!

    Hejsan, tack för svar!

    Bättre sent än aldrig! Jag har inte haft tid att bygga på sidan sen inlägget så funderingarna är fortfarande kvar. Jag tänkte sätta mig ner och helt enkelt börja bygga på sidan ikväll. Denna instruktionsvideo kommer jag ta hjälp av http://www.nyctechclub.com/how-to-create-an-ecommerce-website-with-wordpress/.

    Angående betallösning –> Reviderat. Jag kommer nog inte att använda stripe utan jag vill helst ha en betallösning som verifierar med bank-id. Klarna är nästa givet för svenska kunder, vilket mina kommer att vara. Det enda jag inte riktigt har koll på är autogirolösningar när det kommer till woocommerce. Det kanske går att lösa m.h.a datapartner och swedbank. Mer om detta ifall jag kommer på hur det fungerar, om någon annan vet så dela gärna med er :D

    Frågor:
    Ordrar – Jag förmodar att man helt enkelt går in på WC->ordrar->behandlar & packar varje order (raderar ni ordern i WC efter den är slutförd?)-> sparar kunduppgifter i en databas? eller kommer all data sparas i WC?
    I termer av backup kanske det är bra att spara alla uppgifter externt, var och hur bör man spara dessa?
    (förklara gärna hur ett orderscenario ser när ni behandlar ordern inkl kunduppgifter)

    Logistik – Efter man fått en ny kund lägger man in hen på pacsoftonline som mottagare och eventuellt i en kategori vid massutskick? Skriver ni ut på en laserskrivare eller etikettskrivare? Jag funderar på att skriva ut på en laser eftersom det förmodligen blir den billigaste lösningen såhär initialt (jag kommer skapa och skriva ut en hel del egen reklam etc i form av broschyrer etc.).

    Jag har köpt min domän från Loopia. De tillhandahåller inte SSL certifikat ännu. Det är ganska tråkigt eftersom det är ganska viktigt ur kundsynpunkt. Har någon Loopia + SSL certifierad sida: hur gjorde ni`för att lösa det?

    Min ambition är att sidan ska vara uppe och i drift i mars. Hur lång tid bör jag räkna med att sätta upp allting egentligen?

    #182735
    Natobutiken.se
    Deltagare

    Ja, men visst är det så att bättre sent än aldrig ;)

    Vi använder oss av stripe och är väldigt nöjda. Det går snabbt att implementera och är effektivt. Vi har cirka 30% av våra kunder via stripe. Dock krävs SSL.

    Svar:
    Precis, du finner ordern där. De nya har en grön symbol. När du har behandlar den färdigt märker du den som färdigbehandlad och den byter då symbol till blå. Väldigt effektiv och enkelt. Du behöver således inte radera dem heller.

    Ja, backup är viktigt, ta ett av alla plugins men snåla inte här, ta hellre lite bättre än sämre! Du får då en fil, ofta i ZIP som du kan ha på en sticka eller spara på datorn. Finns många alternativ! :)

    Vi använder oss inte av packsoft, så kan inte svara på detta tyvärr men att använda ett plugin som bör finnas till detta lär fungera fint!

    Hmm… kolla om du verkligen inte kan byta till annat hotell i så fall för att kunna köpa SSL. Det är viktigt ur både kundsynpunkt men även SEO-boosten som kommer med ett SSL-cert!

    Du bör kunna få upp sidan innan helgen om du vill, det går fortare än du tror! ;)

    #182736
    Teemu Sotala
    Medlem

    @Natobutiken.se 88598 wrote:

    Ja, men visst är det så att bättre sent än aldrig ;)

    Vi använder oss av stripe och är väldigt nöjda. Det går snabbt att implementera och är effektivt. Vi har cirka 30% av våra kunder via stripe. Dock krävs SSL.

    Svar:
    Precis, du finner ordern där. De nya har en grön symbol. När du har behandlar den färdigt märker du den som färdigbehandlad och den byter då symbol till blå. Väldigt effektiv och enkelt. Du behöver således inte radera dem heller.

    Ja, backup är viktigt, ta ett av alla plugins men snåla inte här, ta hellre lite bättre än sämre! Du får då en fil, ofta i ZIP som du kan ha på en sticka eller spara på datorn. Finns många alternativ! :)

    Vi använder oss inte av packsoft, så kan inte svara på detta tyvärr men att använda ett plugin som bör finnas till detta lär fungera fint!

    Hmm… kolla om du verkligen inte kan byta till annat hotell i så fall för att kunna köpa SSL. Det är viktigt ur både kundsynpunkt men även SEO-boosten som kommer med ett SSL-cert!

    Du bör kunna få upp sidan innan helgen om du vill, det går fortare än du tror! ;)

    Jag har kontaktat Loopia och de arbetar för tillfället med att implementera SSL. De kan givetvis inte bekräfta releasedatum men inom kort och troligen före 2017. Jag väntar nog eftersom min tidsram är såpass god. men du har helt rätt gällande CEO :D

    Stripe har stöd för subscriptions har jag sett. Det möjliggör återkommande betalningar vilket jag söker efter. Har du märkt några problem/oro från kunder tack vare att stripe inte har bank-id verifiering? Jag ska kontakta en svensk integrationspartner. Vi får se vad dom säger angående subscriptions. Jag delar med mig sen eftersom jag vet att det är något jag själv inte blir klok på.

    Order: skickas ett mail ut till kund när den är färdigbehandlad och/eller kvitto?

    #182738
    Natobutiken.se
    Deltagare

    Har du tid och du är nöjd med Loopia i övrigt verkar det sunt, du känner sjävklart själv efter! ;)

    Jag har inte märkt något sådant alls. Snarare tvärt om. Många som handlar med stripe och är nöjda, har haft flera hundra transaktioner genom dem och inte ett enda problem. Har förvisso inte subscriptions men ja, det fungerar det med via stripe. I min mening bättre än Klarna då de har en hög startavgift och dessutom, om jag inte missminner mig, en högre transaktionsavgift. Man får balansera det om man tror att man kommer sälja mer med klarna kontra Stripe.

    Ja, ett mail skickas ut till kund när order är lagt och sedan ett nytt mail när ordern är färdigbehandlad. Det är antagligen att se som ett kvitto då samtliga uppgifter finns med som pris, adress, datum, betalningssätt med mera.

    #182745
    NiclasA
    Deltagare

    Varför inte köra ett SSL cert från Lets Encrypt? Många webbhotell har one click install av dem som också sköter förnyelsen automatiskt.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.