Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104155
    Oveo
    Deltagare

    Nästa generations ehandel verkar handla mer om headless, dvs att front (användargränssnittet) och backend (logik) separeras.

    För mig som tidigare lösningsarkitekt och konsult på affärssystem är det en välkommen utveckling, då är beroendet inte så hårt knutet till en och samma plattform för all logik. Om man dessutom lägger en integrationsplattform mellan front och backend så finns all möjlighet att ha cart, order, logistik, betallösningar, MA osv i helt skilda system men ändå integrerat.

    Du kan därmed välja vilket CMS du vill som front; WP, Umbraco, EPI osv och växla mellan dem när behovet växer, utan att behöva byta ut all din bakomvarande logik och/eller ehandel (och vice versa).

    Om eCom-plattformarna inte hänger på nu så kommer de hamna efter på sikt.

    Vad tänker du som ehandlare kring detta och de möjligheter som det ger?

    Anledningen till inlägget är att jag i min nuvarande position som projektledare på Care of Haus håller på att titta på just sådana här lösningar. Det för att separera kundresan från tekniken och öka konverteringen.

    #183705
    Nicklas
    Deltagare

    Som liten ehandlare så bryr jag mig inte om detta då jag vill ha ett komplett paket.
    Jag jobbar dock med ett stort affärssystem och ser alltid i förstahand att man kan få något från leverantören av affärssystemet för att underlätta supporten och undvika diskussionerna om vem som äger vad.

    #183708
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag är lite partisk såklart eftersom vi på Kodmyran precis lanserat vår nya ehandelsplattform som är Headless. Jag ser stora fördelar med det för ehandlarna eftersom du inte på något sätt låser dig i ett system utan att man har verkligen möjligheten att använda exakt det som passar ens behov bäst både för front och bakomliggande system samt olika stödsystem. Men som Niclas skriver för små ehandlare kanske inte det är prio ett eftersom man inte har riktigt de behoven, men däremot när du börjar komma upp lite i storlek känns det som headless passar som hand i handske. Vi har på grund av det valt att även lansera en storefront med tight integrering så att man kan få alltiett hos oss om man vill när man är mindre, och när man sedan växer kan man fortfarande utnyttja headlesstanken fullt ut om det känns aktuellt och byta ut front eller bakomliggande system.

    #183709
    Oveo
    Deltagare

    @Kodmyran, jag träffade er på SHOP2017 och pratade lite headless. Ni är på god väg, för min del är ni inte riktigt där ni borde vara för att vara helt headless. Åtminstone vad jag kan utröna från den information jag fick.

    Kör en benchmark mot Moltin, de är totalt headless och har dessutom publicerat sitt js-bibliotek på GitHub. De är inte en helt mogen plattform än, men kommer vara inom något år för de mindre handlarna.

    nopCommerce är en annan OS-plattform jag gillar som kommer starkt, där har partners satt ihop en plugin som gör den helt headless. Kliver vi upp några snäpp har vi Storm som jag ska träffa inom kort.

    #183711
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Oveo, jag tror inte riktigt att vi förstått varandra i så fall, vad är det som du tycker gör att vi inte är headless? så kanske jag kan bena ut det hela

    #183715
    Oveo
    Deltagare

    Gärna! Det jag förstod av dina kollegor var att det var den bakomliggande logistik/orderlösningen som var headless, inte cart och betalflöde (bland annat).

    #183716
    Oveo
    Deltagare

    @Nicklas 89913 wrote:

    Som liten ehandlare så bryr jag mig inte om detta då jag vill ha ett komplett paket.
    Jag jobbar dock med ett stort affärssystem och ser alltid i förstahand att man kan få något från leverantören av affärssystemet för att underlätta supporten och undvika diskussionerna om vem som äger vad.

    Ansvarsfördelningen är alltid en nöt att knäcka, det håller jag med om. Har även arbetat som applikationskonsult på affärssystem och har sett både fördelar och nackdelar med delade ansvarsområden.

    Tyvärr och som tur är, behövs dessa separeras emellanåt. Exempelvis är det vanligt att kassa, ERP, PIM, eCom, 3PL ligger på olika platser, som därmed ger utmaningar i ev. felsökningar. Har man däremot på förhand tydligt angett avgränsning av ansvar så brukar det lösa sig.

    #183717
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ok det är så här om jag nu fattat vår utvecklare rätt som byggt det hela, jag dubbelkollade men honom för säkerhets skull och han sa att det var rätt uppfattat, så jag vågar nog lova :-):

    Vi är helt headless i frågan om cart, men betalflödet körs än så länge i en iframe, men med möjligheten att bygga allt själv om man verkligen vill (eftersom betalflöden är lite luriga att göra för att få dem riktigt bra så rekommenderar vi att man utgår från en iframe än så länge), men vi jobbar på att även kassan snart kommer att kunna köras helt headless, och med jobbar på det så menar vi inte inom år utan inom några veckor.

    #183721
    Oveo
    Deltagare

    Bra att vi kunde reda ut det :)

    När det börjar bli mer aktuellt att bli lite hands-on så återkommer jag till er.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.