Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Kassasystem, Webbshop, affärssystem i ett?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105089
    Marjon
    Deltagare

    Hej Ehandel.se forum! :)

    Jag är just nu i uppstartsfas av min verksamhet, Det är sjukt mycket att tänka på när man ska göra budget, leta lösningar för min verksamhet.
    Jag sliter mig lite i håret då jag söker bland alla e-plattformar och lösningar på affärssystem.

    Jag kommer att driva webbshop i förstahand för min lönsamhet. Men jag har också en bana där kunderna kan nyttja mina produkter. Där ute kommer jag sälja det som också finns i webbshoppen, men också lite korv, drick mm samt kostnad för att spela på banan. Jag kommer också åka på andra event och bara göra ren försäljning av förbrukningsmaterial som kunderna behöver.

    Så vad jag är ute efter, är en lösning för min webbshop. Där webbshoppen pratar med den fysiska butiken och lagret, där den fysiska delen kan ta kort.

    Det är också viktigt att både butik och webbshop och kortläsare pratar med ett bokföringssystem typ Visma, Fortnox. Det känns lite som jag letar efter en enhörning som inte finns. :D

    Det jag själv har kollat på är en kombo av Textalk, Visma och izettler. Men då är det massor av manuellt i mellan.

    En annan lösning va att använda mig av kodmyran affärsystem för dom har allt. Men lösning för kort i butik är något dom bygger och det kostar, och deras grundkostnad är hög. För en liten skutt som mig, som behöver allt jag har till lager och arrende av mark.

    Mvh
    Markus

    #186493
    JohnL
    Deltagare

    Hej,

    Som du nämner är det en enhörnig du vill ha.
    Ett ekosystem för handel idag består av rörliga delar och inget system gör allt.

    I startfasen får man räkna med att ha en hel del manuella moment om man inte har en väldigt stor påse pengar att spendera på teknik och marknadsföring.

    Mitt råd till dig är att starta med en basic lösning, och sedan ser du vilka manuella moment som blir för jobbiga. Bygg sedan bort dessa efterhand istället för att försöka göra det från början innan du vet exakt hur det kommer att bli.

    #186495
    Dancar
    Deltagare

    Vill du att lager ska synka mellan webshop och fysisk kassa så kan du inte använda iZettle (senast jag kollade iaf). Den enklaste/billigaste är nog att köra Fortnox som “master” och sedan koppla på valfri e-handel som har koppling till Fortnox (de flesta). Sedan kopplar du på en kassa som har koppling till Fortnox. Med denna setup kan du komma undan med under 2000:- per månad, beroende på vad du väljer för leverantörer. Om du kommer ha låg omsättning i butiken så kan du köra på iZettle som själva betallösningen istället för att skaffa en “riktig” betalterminal vilka har fasta kostnader.

    Ett alternativ kan vara om du väljer en e-handelslösning som även har butikskassa (ex. Wikinggruppen, men tror det är flera som har det). Då behöver du bara ett bokföringsssystem också som har koppling till e-handeln (typ Fortnox).

    Finns säkert andra bra lösningar också men detta är vad jag kan komma på just nu :)

    #186498
    Marjon
    Deltagare

    @JohnL 93869 wrote:

    Hej,

    Mitt råd till dig är att starta med en basic lösning, och sedan ser du vilka manuella moment som blir för jobbiga. Bygg sedan bort dessa efterhand istället för att försöka göra det från början innan du vet exakt hur det kommer att bli.

    Du har helt rätt, det känns nästan överväldigande när man börjar kolla på allt.

    @Dancar 93871 wrote:

    Ett alternativ kan vara om du väljer en e-handelslösning som även har butikskassa (ex. Wikinggruppen, men tror det är flera som har det). Då behöver du bara ett bokföringsssystem också som har koppling till e-handeln (typ Fortnox).

    Finns säkert andra bra lösningar också men detta är vad jag kan komma på just nu :)

    Tack! ja alltså om jag struntar i att göra det så komplicerat, så försöker jag bara lösa ett stort problem. Det är artikel hantering i webbshoppen och i butik. med en betallösning. låt mig förklara lite närmare.

    Jag kommer ha en webbshop med x antal artiklar. Dessa artiklar plus, lite mat och drickor. Kommer jag också sälja ute på event i skogen. Då behöver jag en smidig lösning, som ser artikelnumren jag har på webben. Samt mat osv så jag lätt kan ta betalt med mot eller swish och allt bokförs.

    Jag har ingen behov av en kassa jag har inte en fast butik på det sättet. Det viktiga är bara att jag på något sätt kan ha en laptop och när kund står det. Framför mig kan ta betalt lite som en kassa lösning och det tar i från mitt existerande lager.

    Wikinggruppen kanske klarar av det, jag ska gräva i det. Men tar gladeligen i mot fler tips. :)

    #186524
    StarwebAnders
    Deltagare

    Hej Marcus !

    Det är ingen enhörning som du söker det finns massor av enkla och bra lösningar på ditt önskemål.

    Ett kan vara Fortnox för ekonomi och fakturering med en dirketkoppling till vår webshop (starweb.se) och en boxnet kassa alla system talar med varandra och är prisvärda.

    Slå mig gärna en signal så kan jag förklara med om du vill

    Hälsningar
    Anders
    0720-72 69 17

    #186525
    Stefan72
    Deltagare

    Vill man ha allt i samma och inte har nå jättekrav på webshopen finns ju annars Unikums pyramid. Mycket kompetent system. Kostar en del men å andra sidan kan man köpa det och endast betala för driften. Fick en offert tidigare när jag funderade på det och ca 30-40k för en användare. Då var det bokföring, webshop och kassa och sen nå smågrejer som tillval.

    #186546
    Oveo
    Deltagare

    Ta kontakt med RetailStore, de kan nog lösa ditt önskemål. Frågan är bara om du får för stor kostym.

    #186731
    nmn
    Deltagare

    Visma platsar fint in i kategorin “kassa system”!

    Det är världens mög, inget är automatiserat och det går inte att göra heller utan en massa tredjepartsprogram som försöker komma förbi alla begränsningar och idiotsaker som det programmet består av. Läs deras forum och deras icke-svar på full relevanta frågor så ser du vilka kretiner det är som jobbar på den firman. Verksamheten måste upphandlad av något landsting för förvaring av personer som inte bör gå lösa…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.