Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Server på kontoret istället för colocation

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95051
    timmy
    Medlem

    Är lite sugen på att flytta hem min server och köra den på egen lina. Har kollat lite på bredbandsbolagets företagstjänster och de verkar helt ok.

    Är det någon som har erfarenheter av detta? Funkar det med en turbovdsl-lina eller är det fiber som gäller? Tänker att en ehandelssida inte behöver så mycket hastighet egentligen med några 100-tal besökare/dag.

    Tack på förhand!

    #115399
    danielandersson
    Deltagare

    Om du har så få ordrar att en del down-time är okej, så är det nog ett alternativ som funkar.

    Skälet till att man slänger upp butiken på en server/ett webhotell eller liknande är ju för att ha uptime:n, inte hastigheten.

    #115400
    GregerA
    Deltagare

    Du tappar ju bl.a redundanta anslutingar, vilket de flesta hotell har. Ev hårdvarukrasher brukar nog också fixas ganska snabbt. Skulle ett modem, router eller servern krasha på den egna linan så vet man ju inte riktigt hur snabbt man kan fixa det själv. Man måste vara hemma, och ha reservdelar. På ett webhotell så har de snabbt 100 kunder i luren …

    Sedan kan jag säga att jag kört Pingdom både mot vårt webhotell och mot vår ADSL (Bredbandsbolaget 8/3 pro) till kontoret, och det är frågan om inte ADSL har lite bättre upptid … :D

    #115401
    danielandersson
    Deltagare

    @GregerA 11269 wrote:

    Sedan kan jag säga att jag kört Pingdom både mot vårt webhotell och mot vår ADSL (Bredbandsbolaget 8/3 pro) till kontoret, och det är frågan om inte ADSL har lite bättre upptid … :D

    Använde Pingdom undra några månader. 99,9% av larmen var falsklarm, vilket blev lagom tröttsamt efter X antal SMS mitt i natten.

    Fungerar Pingdom verkligen för någon? Det kändes mest som “oj, nu har VI problem med vår uppkoppling i Texas så därför skickas ett SMS iväg”..

    #115402
    GregerA
    Deltagare

    @lunarmys 11270 wrote:

    Använde Pingdom undra några månader. 99,9% av larmen var falsklarm, vilket blev lagom tröttsamt efter X antal SMS mitt i natten.

    Fungerar Pingdom verkligen för någon? Det kändes mest som “oj, nu har VI problem med vår uppkoppling i Texas så därför skickas ett SMS iväg”..

    Nä, några larm kör jag inte med. Men för att jämföra två servrar borde det ju ge ett hyggligt resultat över lite tid.

    #115407
    Parvelito
    Deltagare

    Frågan är varför man vill ta hem servern? Det är ju knappast någon besparing.

    #115409
    timmy
    Medlem

    @Parvelito 11276 wrote:

    Frågan är varför man vill ta hem servern? Det är ju knappast någon besparing.

    Anledningen är att jag gillar att ha mer koll på servern genom att ha den fysiskt nära mig. Vill kunna ta backuper lättare, byta hårdvara med mera. Som det är nu så känns det som den kan krascha när som helst eftersom jag inte confat den riktigt från början. Ekonomiskt bättre är det kanske inte men det känns bättre på något sätt :) Ska kolla lite mer på det i alla fall. Tack för svaren!

    #115415
    Dan
    Deltagare

    Jag hade aldrig gjort det. Skitkul att ha koll på servern nära sig när man är på semester i Aruba exempelvis, ska man ringa in en kompis för att kompilera om linux då och reboota? ;)

    Ne det äger att slippa det ansvaret tycker jag även om jag tänkt tanken själv.

    #115416
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Är det inte bättre att konfigurera om den riktigt i stället? Så slipper du oroa dig. Att ta hem den kräver att du är tillgänglig 100% av tiden, alltid. Inga semestrar, ledigheter eller krogkvällar. Du har ansvaret alltid. Vill du verkligen ha det så?

    #115419
    timmy
    Medlem

    Tycker det känns ungefär likadant nu när jag har den på colocation. Jag har ändå ansvaret att kolla om den fungerar och hänger den sig måste jag ringa tekniker.

    Lösningen är väl att köra en driftad server och släppa allt ansvar. Har nog blivit övertygad om det nu i alla fall. Vem vill inte till Aruba liksom :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.