Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94201
    atps
    Deltagare

    goddag.

    Jag funderar på att starta en e-handel inom detaljhandel.
    Jag vill kunna erbjuda kunder mycket info om varorna (bilder) och på så sätt kunna väga upp nackdelarna mot traditionell butik.
    När jag har kollat runt på olika webbhotell finns det en massa att välja på.
    Jag har dock inte hittat någon information om hur mycket man kan lagra i sin shop. Det står mycket om trafik osv, men 10 gb känns lite klent om man vill skänka upp till 5 (hyffsat högupplösta) bilder per vara.
    Är novis på ämnet och vore tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig i denna fråga.

    Martin

    #108147
    MnM
    Deltagare

    Hej!

    Oftast går det att “skala upp” webbhotellspaketen när man växer ur dem, så det bästa är kanske att börja med ett mindre för att inte dra på sig onödiga kostnader, och sen öka detta i takt med att behovet ökar.
    Så kolla bara med webbhotellet innan du tecknar dig för något att möjligheten finns, och att det går att göra direkt, men tycker att rent logiskt sett så borde ALLA hotell ställa upp på detta då det ju genererar mer pengar till dom.

    #108148
    Parvelito
    Deltagare

    Prata med webhotellen om vilket utrymme du får. Hårddiskar är billiga idag, så det går säkert att göra ett bra pris om du skulle behöva mera.

    Fast jag undrar om det du skall göra är bra. Även om jag gärna ser flera bilder och mer information runt produkterna så får det ju inte bli så att kunderna upplever din sajt som väldigt slö och långsam. Kunderna har en läskig förmåga att vilja klumpa ihop sig, och därför kan man mellan 19-22 på kvällen kanske ha 25-30 samtidiga besökare. Om alla de sitter och tar fram högupplösta bilder á flera MB/st så kommer det bli segt värre och gigabytena överföring drar snabbt iväg. Håller du däremot bilderna på max 200kB så kan 2500 besökare (80st/dygn) se i genomsnitt 20 bilder vardera utan att du slår i ett tak på 10GB.

    #108258
    patrik1972
    Deltagare

    När det gäller utrymmet på webhotellen så tror jag inte att 10gb är så lite. En snabb kalkyl säger mig att du kan ladda upp 2000 bilder á 5 MB. Och bilder på den storleken används oftas för tryck, jag skulle inte vilja komma till en webshop med en sida med 20 bilder á 5Mb, det skulle ta en evig tid att ladda sidan och man skulle nog tröttna rätt kvickt. Jag använder själv crystone idag och deras PRO paket vilket inkluderar 20 Gb data och 200 Gb trafik, för detta betalar jag 110:-/månaden ex moms. Kolla även på http://www.global-access.se/, har ingen erfarenhet själv av dom, men dom verkar billiga.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.