Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Textalk vs Prestashop?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94228
    energie
    Deltagare

    Vrider och vänder på vilken e-handelslösning som skulle passa mig bäst men har lite beslutsångest som nybörjare. Just nu känns det som att det står emellan en oscommerce lösning nämligen Prestashop och några hyrda lösningar där jag tycker textalk verkar vara en av dom främsta.

    Jag har jämfört dom lite grann själv och tagit ut lite för och nackdelar hos dom båda lösningarna. Prestashop är billigt och jag gillar designen på den medans textalk känns lite tråkigare design mässigt och dyrare men har bra support och är smidigare att administrera och ändra själv och känns som ett tryggare val.

    Skulle vilja ha lite åsikter från er som är mer kunniga än jag på det här området.

    Vad finns det mer för för och nackdelar med dom olika lösningarna?

    Oscommerce vad är bra och framförallt finns det några dåliga egenskaper med det som jag har missat?

    Tar gärna emot tips på om ni har någon lösning som ni tycker bräcker dom här två, gärna med motivering om varför?

    #108320
    tobias
    Medlem

    @energie 3345 wrote:

    Vrider och vänder på vilken e-handelslösning som skulle passa mig bäst men har lite beslutsångest som nybörjare. Just nu känns det som att det står emellan en oscommerce lösning nämligen Prestashop och några hyrda lösningar där jag tycker textalk verkar vara en av dom främsta.

    Jag har jämfört dom lite grann själv och tagit ut lite för och nackdelar hos dom båda lösningarna. Prestashop är billigt och jag gillar designen på den medans textalk känns lite tråkigare design mässigt och dyrare men har bra support och är smidigare att administrera och ändra själv och känns som ett tryggare val.

    Skulle vilja ha lite åsikter från er som är mer kunniga än jag på det här området.

    Vad finns det mer för för och nackdelar med dom olika lösningarna?

    Oscommerce vad är bra och framförallt finns det några dåliga egenskaper med det som jag har missat?

    Tar gärna emot tips på om ni har någon lösning som ni tycker bräcker dom här två, gärna med motivering om varför?

    Hej!

    Du blandar ihop begreppen en aning. Oscommerce är en open source plattform precis som Prestashop.

    Vi driver 4st butiker som bygger på prestashop som vi hostar själva, om du har lite kunskap om html / css samt lite php så kommer du klara dig galant med Prestashop. Vi börjar dock komma till det stadiet att vi överväger att byta plattform, just nu lutar det åt Magento.

    #108328
    energie
    Deltagare

    Tack för svaret.

    Förstod inte riktigt vad det är du menar jag blandar ihop då jag i texten skrev att prestashop är precis som du skrev en oscommerce lösning.

    Problemet är att jag inte har kunskaperna om html/css själv utan tänkt använda mig av någon mellanhand exempelvis prestaworks.se

    Hur kommer det sig att du vill byta plattform till magento, vad är bättre med det jämfört med prestashop?

    Såg att du hade sidan azon.nu som jag själv handlat av. Hur kommer det sig att du lägger ner den sidan tyckte den var rätt så bra?

    #108329
    Tomas
    Deltagare

    @energie 3349 wrote:

    Förstod inte riktigt vad det är du menar jag blandar ihop då jag i texten skrev att prestashop är precis som du skrev en oscommerce lösning.

    Oscommerce är en Open Source-lösning. Prestashop är likaså Open source = baseras på öppen källkod. Men Prestashop är inte Oscommerce:)

    Ska själv dra igång min shop via Prestaworks inom kort.

    #108331
    energie
    Deltagare

    Okej det var det jag lyckats snurra ihop :D

    Skulle vara kul att höra vad du tycker om prestaworks?

    #108332
    MonsterM
    Deltagare

    Vi har använt oss av Prestaworks tjänster och är väldigt nöjda med resultatet och den support de gett oss. Kan verkligen rekommendera dom.

    Nu har jag säkert fel, men min uppfattning när det gäller Magento vs Prestashop så är väl Magento lite mer för de som har väldigt många artiklar i sin webbshop.

    #108333
    tobias
    Medlem

    @energie 3349 wrote:

    Tack för svaret.

    Förstod inte riktigt vad det är du menar jag blandar ihop då jag i texten skrev att prestashop är precis som du skrev en oscommerce lösning.

    Problemet är att jag inte har kunskaperna om html/css själv utan tänkt använda mig av någon mellanhand exempelvis prestaworks.se

    Hur kommer det sig att du vill byta plattform till magento, vad är bättre med det jämfört med prestashop?

    Såg att du hade sidan azon.nu som jag själv handlat av. Hur kommer det sig att du lägger ner den sidan tyckte den var rätt så bra?

    vi byter till magento främst på grund av att dom har en multishop funktion inbyggt, vore smidigt för oss att driva alla 4 butiker genom ett admin.

    azon.nu körs just nu på askås plattform som iof är extremt bra men lite för dyr för oss :) den siten läggs ner och fokus hamnar på de andra butikerna istället. (lönsamheten e ganska låg på azon.nu)

    #108335
    energie
    Deltagare

    Kollade på furniturefarm och designen är snygg, har du gjort den själv eller är det en färdig gratis mall?

    Hur tycker du prestaworks administrations verktyg fungerar i praktiken?

    Hur fungerar det med att lägga in eget innehåll, säg att man vill ha te.x recept på sin sida går det att fixa eller är det liksom bara en standardmall som man inte kan gå ifrån?

    Är det inte bra med många artiklar om man använder prestaworks?

    #108341
    MonsterM
    Deltagare

    @energie 3357 wrote:

    Kollade på furniturefarm och designen är snygg, har du gjort den själv eller är det en färdig gratis mall?

    Hur tycker du prestaworks administrations verktyg fungerar i praktiken?

    Hur fungerar det med att lägga in eget innehåll, säg att man vill ha te.x recept på sin sida går det att fixa eller är det liksom bara en standardmall som man inte kan gå ifrån?

    Är det inte bra med många artiklar om man använder prestaworks?

    Vi hade en rätt klar bild på hur vi ville att sidan skulle se ut, sedan har vi tillsammans med prestaworks kommit fram till den sidan vi har idag.

    Admin verktygen fungerar finemang, lite småknepigt i början och hitta, men det lär man sig. Att ändra text på en befintlig sida är inga som helst problem, fungerar typ som word.

    Jodå, många artiklar går alldeles utmärkt. Kommer bara ihåg när jag valde mellan de två att magento är mer kraftfullt och lämpligt om man ska ha väldans många artiklar, men som sagt, jag är bara lekman i frågan. Det finns säkert någon här på forumet som kan detta betydligt bättre än jag.

    #108343
    energie
    Deltagare

    Får tacka för bra svar på alla mina frågor som bara haglar ;)

    Är prestashop bra/dåliga i SEO synpunkt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.