Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Byta från Jetshop

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98264
    mickevvs
    Deltagare

    Tjenare allihopa.

    Jag har suttit med ledningen hela förmiddagen och pratat om vårt system, låt oss säga att vi är inte helt nöjda med det. Det spelar in väldigt många faktorer såsom låst källkod, SEO-problem m.m.

    Vi har då Jetshop som e-handelsplattform, det jag vill fråga er är om någon annan har haft Jetshop och bytt. Vad har det dykit upp för konsekvenser? vilken leverantör valde ni?

    hade varit tacksam för så många svar som möjligt, för just nu känns detta som en enda fet röra om hur vi ska göra och gå vidare.

    Det andra jag vill fråga, vilket system bör jag gå på som man kan köpa loss eller ev göra egna utvecklingar, har bra SEO och användarvänligt? open source går bra, men funderar lite på supporten för dem olika open source plattformarna som finns ute. Kan vara bra att ha någon att luta sig mot.

    Hoppas någon kan hjälpa oss på traven, för vi börjar som sagt tappa tålamodet nu.

    /Micke

    #147162
    Magento
    Deltagare

    De flesta opensourceleverantörer erbjuder någon typ av support. De största plattformarna har i vissa fall också dygnet runt support (exempelvis från USA). Opensourceplattformar ger också väldigt god SEO från start.

    #147165
    PalMik
    Deltagare

    Vad upplever ni som de (säg tre) största begränsningarna med JetShop idag som ni vill er nya plattform ska lösa?

    #147167
    mickevvs
    Deltagare

    @PalMik 46520 wrote:

    Vad upplever ni som de (säg tre) största begränsningarna med JetShop idag som ni vill er nya plattform ska lösa?

    1. Det är låst källkod, jag som webbutvecklare vill kunna ha tillgång till filer för att utveckla min egna shop vidare. Jetshop har ju helt låsta källkoder, har man då lite specialkrav så kan det dröja år innan något händer.

    2. SEO, Jetshop har bra SEO för sin butik. Problemet är att det är jättesvårt att lösa problem som dyker upp när det handlar om SEO just för att man är begränsad både i support och kunskap.

    3. Snabbare system, vår shop har bitvis uppnåt hastigheter upp till 25 sekunder i svarstid från servern, vilket enligt mig är under all kritik.

    Kort och gått så vill jag kunna utveckla en del saker själv, vi har kunskapen och vi har prestandan för stabilare system, det gäller bara att hitta något system som kan stå sig för våra “något” höga krav. Jag kan skriva denna kravlistan ganska lång, men 4 punkter räcker nog som är dem mest viktigaste.

    #147171
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det låter som du ska leta bland open source alternativen, såvida inte de utvecklingar du vill göra endast är designmässiga, för då har du en uppsjö hyrplattformar där du har tillgång till själva designkoden, dock ej grundkoden. Det finns även plattformar där du kommer åt delar av källkoden via funktioner i ett API, och då kan du faktiskt koda kopplingar till betalmoduler, affärssystem m.m själv om du vill. Men jag tolkar dig som att det är nog inte det du menar, utan du vill in och koda exempelvis nya funktioner som ej är beroende av designkod utan ren grundfunktionalitet? dvs koda i PHP, APS, JAVA, eller liknande som plattformen är gjord i inte bara HTML och CSS?

    I så fall är det väl bara att leta runt bland open source alternativen, där jag gillar Prestashop och Magento bäst ( dock bör du ha bra servrar för att klara bra prestanda)
    även live cart, och open cart kan vara ett alternativ.

    Har för mig tidigare bland köpplattformarna att interspire erbjöd ett alternativ där du köper loss och har tillgång till källkod, men det var ett tag sen jag kikade så jag kan minnas fel. Kan dock vara värt att kolla

    #147174
    Parvelito
    Deltagare

    Jag förstår hur du tänker, men tänkte komma med några inpass för att få dig att tänka en gång till. kanske kommer du till samma slutsats då.

    1: Är Jetshop medvetna om ert missnöje och förstår att ni är beredda att satsa mycket mer om allt inte var så trögt?

    2: Har ni funderat något på vad det kostar att byta plattform? De här frågorna sitter ihop, för det kostar nog i alla fall 250-300kkr att byta plattform och få allt lull-lull att fungera inkl era egna personalkostnader under 3-4 månader som ett sådant här projekt rinner iväg till. Frågan är ju om hälften av den summan kan få fart på Jetshop i en för er önskvärd riktning?

    3: Är du en ägare till företaget, eller anställd? Om du är anställd finns det en stor risk för företaget att lägga fler ägg i korgen Micke om något händer dig eller om du väljer att sluta där. Med en webnisse som skapat hela shopen med hemmasnickrade script och hack kan det bli väldigt jobbigt och dyrt att få kontroll över shopen igen.

    4: Vad man än väljer och som man inte behärskar själv till fullo så är man beroende av andras vilja att göra jobb för dig, och att betala för det. Den som betalar mest får jobbet gjort först.

    5: Bara för att man byter plattform behöver inte allt bli bra. Börja med en egen förstudie där ni specar upp vilken funktionalitet som är viktig. Glöm inte bort sådant som ni har idag via Jetshop och som är bra. Det är inte osannolikt att det saknas på andra plattformar och är besvärligt att få till. Med en välgjord förstudie är det lättare att skriva kravspecar och utforma arbetsflöde, interaktion med andra system och funktionalitet. Det är i sin tur grunden för en korrekt offert och projektplanering.

    #147202
    mickevvs
    Deltagare

    @Parvelito 46529 wrote:

    Jag förstår hur du tänker, men tänkte komma med några inpass för att få dig att tänka en gång till. kanske kommer du till samma slutsats då.

    1: Är Jetshop medvetna om ert missnöje och förstår att ni är beredda att satsa mycket mer om allt inte var så trögt?

    2: Har ni funderat något på vad det kostar att byta plattform? De här frågorna sitter ihop, för det kostar nog i alla fall 250-300kkr att byta plattform och få allt lull-lull att fungera inkl era egna personalkostnader under 3-4 månader som ett sådant här projekt rinner iväg till. Frågan är ju om hälften av den summan kan få fart på Jetshop i en för er önskvärd riktning?

    3: Är du en ägare till företaget, eller anställd? Om du är anställd finns det en stor risk för företaget att lägga fler ägg i korgen Micke om något händer dig eller om du väljer att sluta där. Med en webnisse som skapat hela shopen med hemmasnickrade script och hack kan det bli väldigt jobbigt och dyrt att få kontroll över shopen igen.

    4: Vad man än väljer och som man inte behärskar själv till fullo så är man beroende av andras vilja att göra jobb för dig, och att betala för det. Den som betalar mest får jobbet gjort först.

    5: Bara för att man byter plattform behöver inte allt bli bra. Börja med en egen förstudie där ni specar upp vilken funktionalitet som är viktig. Glöm inte bort sådant som ni har idag via Jetshop och som är bra. Det är inte osannolikt att det saknas på andra plattformar och är besvärligt att få till. Med en välgjord förstudie är det lättare att skriva kravspecar och utforma arbetsflöde, interaktion med andra system och funktionalitet. Det är i sin tur grunden för en korrekt offert och projektplanering.

    Vad bra med lite input, det gillar vi.

    1. Ja Jetshop är mycket medvetna om detta och vi har försökt lösa en del “enligt mig” kritiska problem som dock drar ut på tiden rejält, detta har ju resulterat att jag och min kollega har fått jobba med helt andra saker än att ägna tid åt konvertering och ordrar. Stressnivån har varit hög kan man säga.

    2. Jo vi har funderat på kostnaderna för detta och letar för fullt efter en bra lösning som också kan passa in i vår budget. Vi har även här haft koncersationer med Jetshop om detta, men både vidareutveckling och problemlösning har varit mer kostsamt för personalen här än vad vi kan räkna ut att byta plattform för tillfället.

    3. Jo jag är anställd på företaget, vi kommer inte att leta efter något system som inte skulle kunna administreras av en leverantör. Open Source i all ära. men med tanke på dessa punkter du nämnde så kommer vi inte att välja Open Source. Sen så finns det ett par stycken leverantörer som släpper lite på tyglarna för källkod ändå. I alla fall mer än Jetshop, vilket ger oss en fördel både ifall vi har egen webnisse eller inte.

    4. Denna delen förstod jag inte så mycket av.

    5. Vi har gjort en mindre förstudie på en del plan, vi vet att vi är tvungna att ge upp vissa funktioner som Jetshop har. Men övervägande är att byta plattform och kanske få möjlighet att kunna få en utveckling ändå. Ett bra exempel på detta är att via Jetshop och en annan tredjepart sustemutvecklare så utvecklades en integration med shoppen och vårt lagersystem, låt oss säga att detta tog tid och kostade därefter. Nu efter en uppdatering som jetshop gjorde (Utan förvarning till oss) så fungerar inte denna kopplingen, Vi har varit på dem men inget händer. Desutom betalar vi fortfarande månadsvis på denna koppling som vi nu får sköta manuellt á ca 4 timmars jobb.

    Jetshop har en grymt bra plattform utan tvekan, men jag tror inte den håller sig för oss och våra krav rent i praktiken. Vi har varit kund hos dem i nu snart 4 år. Så vi har haft god tid att lära känna systemet och se om det verkligen passar oss. Ett stort – med Jetshop just nu är att man kan inte göra egna A/B – tester utan att behöva kontakta supporten och att dem tar ut en debitering för att lägga in kodsnuttarna på shoppen, då kan det bli svårt att förbättra sin konverteringsgrad och kundupplevelse utan att bara gå på känsla vilket vi har fått göra ganska mycket nu.

    #147203
    mickevvs
    Deltagare

    @Kodmyran 46526 wrote:

    Det låter som du ska leta bland open source alternativen, såvida inte de utvecklingar du vill göra endast är designmässiga, för då har du en uppsjö hyrplattformar där du har tillgång till själva designkoden, dock ej grundkoden. Det finns även plattformar där du kommer åt delar av källkoden via funktioner i ett API, och då kan du faktiskt koda kopplingar till betalmoduler, affärssystem m.m själv om du vill. Men jag tolkar dig som att det är nog inte det du menar, utan du vill in och koda exempelvis nya funktioner som ej är beroende av designkod utan ren grundfunktionalitet? dvs koda i PHP, APS, JAVA, eller liknande som plattformen är gjord i inte bara HTML och CSS?

    I så fall är det väl bara att leta runt bland open source alternativen, där jag gillar Prestashop och Magento bäst ( dock bör du ha bra servrar för att klara bra prestanda)
    även live cart, och open cart kan vara ett alternativ.

    Har för mig tidigare bland köpplattformarna att interspire erbjöd ett alternativ där du köper loss och har tillgång till källkod, men det var ett tag sen jag kikade så jag kan minnas fel. Kan dock vara värt att kolla

    Jo att ha ett Open Source alternativ skulle inte vara dumt i och med våra krav, men i och med att jag bara är anställd här så måste ju ändå shopen kunna skötas på både utveckling som administrationsstadie utan mig. Då blir det ganska uteslutande för oss att välja en leverantör med så öppna tyglar för koden som möjligt, både design och funktionalitet.

    #147206
    Parvelito
    Deltagare

    @mickevvs 46561 wrote:

    4. Denna delen förstod jag inte så mycket av.

    Det jag menar är att det på de flesta företag som levererar webshopslösningar så finns det begränsade mängder utvecklingsresurser. Man måste hela tiden tillhöra dem som är beredda att betala mest för att få något gjort. Om man tjänar mer pengar på att skita i en kund för att gynna en annan så gör de tyvärr det, oavsett vad säljare, VD och liknande lovar när man bestämmer sig för dem.

    Av de övriga svaren att döma så verkar du ju ändå vara rätt så väl medveten om hur det fungerar, så jag tror ditt nästa steg är att skriva kravspec och börja begära in offerter från intressanta leverantörer.

    OpenSource t.ex. Magento via Brightstep behöver inte vara fel, huvudsaken är att det finns en stabil leverantör att förlita sig på.

    #147227
    fredriktrane
    Deltagare

    Jag skulle rekommendera dig att titta på nopCommerce. Den gillar jag. Gjord i Microsoft-miljö så det beror ju på kunskapen hos er också samt vilken miljö ni kör i övrigt på företaget. Modulärt uppbyggd på MVC vilket innebär att ni kan göra anpassningar utan att bryta uppgraderingsmöjligheterna eller begränsa er till enstak/-a utvecklare. Kolla på det i alla fall.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.