Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar tips vid byte av plattform

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100392
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Eftersom många har en del funderingar kring plattformsbyten och är oroliga över hur det rent praktiskt går till samt vad man bör tänka på så tänkte jag här dela med mig av lite tips som är generella. Inlägget finns på en av mina bloggar men jag skriver in det även här då där finns en hel del matnyttigt….

    Några små tips i ostrukturerad ordning som jag kommer att tänka på spontant i oprioriterad ordning efter min erfarenhet av flyttar mellan plattformar. Dessa tips är rent generella och gäller inte flytt mellan speciella plattformar utan mellan vilken plattform som helst.

    När man flyttar mellan plattformar är det egentligen mycket förenklat fem delar som ska flyttas

    Din produktinformation
    Dina bilder
    Inställningar för Dina betalsätt och din transportadministration
    Din butiks utseende (om du ska behålla samma utseende)
    Dina Urler och metataggar, så att du inte tappar placeringar i google

    För att produktinformationen enkelt ska kunna flyttas över behöver vissa saker vara uppfyllda. Dels behöver du såklart få tag på din produktinformation från den plattformen du byter ifrån. Du behöver en export helst i .csv format som innehåller produktdatat. Allra minst behöver det innehålla, artikelnummer, produktnamn, produkttexter och pris. Finns leverantörer, leverantörernas artikelnummer, tillverkare samt deras artikenummer, och dina inköpspriser och sådana data är det såklart än bättre. Min erfarenhet är dock att detta ofta saknas.

    När du väl har fått ut datat du ska flytta så kan du oftast enkelt importera det i den nya plattformen så att du slipper skriva in allt igen. Ibland kan man även importera kategoristrukturer, gamla ordrar och så vidare. Men se upp om du inte gör detta själv utan får hjälp av leverantören med det så kan dessa typer av flyttar kosta mer än de smakar eftersom det oftare är svårare att importera kategorier än det är att bygga upp strukturen själv i och med att olika plattformar är olika uppbyggda.

    Att flytta bilderna brukar kunna vara lite lurigt, först ska man ha ut dem från sin gamla plattform, och sedan ska man på ett enkelt sätt försöka importera dem i den nya. Det bästa för att göra det är om man kan döpa alla bilder till något som enkelt kan mappas mot produkterna, exvis artikelnumret. Dock är det inte speciellt bra för sökmotoroptimeringsbiten och för att google ska kunna hitta bilderna så jag brukar rekommendera att döpa bilderna till artikelnumret-sökordet exvis 12345-gul_råtta

    Inställningar för betalsätt och transportadministration brukar aldrig vara speciellt krångligt, det är oftast bara att du kommer ihåg lösenord och nycklar du fått av respektive betalleverantör/transportleverantör och ställer in dem i den nya plattformen. Vissa betalsystem kan dock ha urler för tillbakarapportering till plattformarna, exvis om du använder samport så måste du ställa in hos dem att urlen för tillbakarapportering är ändrad. Sådant är bra att kolla upp så man helt plötsligt inte missar betalda ordrar, så ett tips är alltså att alltid gå igenom vilka betalleverantörer, och kopplingar man har i den gamla butiken för att kontroller att de fungerar på samma sätt i den nya butiken innan man flyttar, för vi leverantörer har ofta kodat våra moduler olika för samma betalleverantör och en koppling kanske inte fungerar exakt likadant hos alla.

    Din butiks utseende är inte bara att flytta rakt av, som någon av våra kunder trodde, ”det är väl bara att flytta ungefär som ett worddokument”, men riktigt så enkelt är det inte. De flesta butiker i dag är uppbyggda av två delar (i all fall är vår det) en butikskod och en designkod. Butikskoden styr funktionaliteten i butiken och designkoden styr utseendet på butiken. Det gör att det blir väldigt flexibelt och man kan få utseendet helt skilt ifrån funktionen och man kan verkligen få butiken att se ut precis som man vill. MEN man kan aldrig ta en plattforms designkod och flytta till en annan butiks butikskod, utan den måste göras om, helt enkelt för att olika kod inte pratar med varandra på rätt sätt.

    Det innebär att det här är den stora delen vid en flytt, att koda om utseendet så att det anpassas till den plattforms butikskod som du valt. Om du själv kan koda HTML och CSS brukar det inte vara några problem bara du har tillgång till butikens designkod, och annars får du be om en offert på jobbet. Här burkar det bästa vara om du kan visa med en PSD fil med hur du vill att din butik ska se ut. Om du inte kan det så visa åtminstone den gamla butiken, eller med en skiss vad du tänkt dig. Du bör också gå igenom i detalj med företaget som ska göra din designkod om några ändringar ska göras eller om det ska vara en ett till ett flytt ( dvs allt ska vara exakt likadant). Kanske har den nya plattformen funktioner i sig som du vill ska synas i designen? exempel på sådant kan vara att visa staffling, att visa erbjudanden i kassan, eller liknande saker.

    Viktigt är att man får med alla metataggar och gamla Urler vid en flytt samt att man gör en s.k 301 till de nya urlerna. Det är superviktigt annars kan man tappa placeringar på google. Trots att det är så viktigt är det något som ofta glöms bort vid en flytt om man inte ser upp. Vi har migrerat ett antal kunder från andra plattformar och seo, och tappade placeringar brukar inte hända vid byten om man bara vet vad man gör, hittar man bara alla urler från tidigare butik så är det inget stort problem. Man kan tappa tillfälligt men det brukar rätta till sig väldigt snabbt. Har man inte urlerna så får man försöka be antingen sin gamla leverantör ta fram en lista på dem, eller be sin nya leverantör hjälpa sig att få fram dem.

    Av de kunder vi flyttat har väldigt få droppat, och mer än hälften har inte ens droppat tillfälligt utan de har legat stadigt, så jag tycker inte den biten är något jätteproblem egentligen trots att det är många e-handlare som oroar sig för det vid flytt. MEN du måste göra klart för dina nya plattformsleverantör att det är en av dina stora orosmoment, och att du vill ha hjälp med den biten och att de SKA göra 301 or och flytta metataggarna, så att de är medvetna om det. Det är liksom en sak som lätt faller mellan stolarna och som många inte tänker på vare sig de är leverantör eller handlare för det är en sak som ofta görs sist.

    Vad är den största fallgroparna då vid en flytt?
    Jo det jobbigaste med byte enl erfarenheten från alla som bytt till oss tycker jag brukar vara för e-handlaren att få tid att göra det. E-handlare har massor med jobb ändå som ska rulla på löpande så det brukar lätt bli stressigt. Det brukar kunna ta mycket mer tid än man tror, och det är lätt att vara tidsoptmist. Många vill också göra allt själv för att få ner kostnaden för flytten men min erfarenhet är att det är värt att betala för att någon gör importer osv om man själv är ovan att jobba på det sättet eftersom det annars lätt drar ut på tiden och kanske kostar mer i tid än man betalat för att få det gjort.

    Får man bara ut allt data och har tillgång till sin databas så går det naturligtvis fortare och är lättare att jobb för då kan man importera allt i sin nya plattform, men många e-handlare i dag får inte ut datat från sin leverantör och då är det såklart jobbigare att flytta och tar mer tid eftersom allt då kan behöva byggas upp på nytt. Jag tycker egentligen att det är rent ut sagt hemskt att man inte kan få tillgång till sitt eget data i ett vettigt format, och jag hoppas att det är ett problem fler och fler leverantörer tar tag i och åtgärdar!

    Man bör också tänka på vad man behöver flytta för data, behöver man allt data, eller kan man begränsa det? Ska gamla ordrar flyttas över eller ej? Ska designen flyttas eller byter man i samband med bytet, sådana frågor är viktiga att ha klart för sig. Exakt vad ska flyttas bör man tänka igenom, för det kan skilja rejält i pris på att göra en flytt av allt eller bara delar.

    Sedan gäller det också att vara tydlig med vad man förväntar sig av den man flyttar från och den man flyttar till så att det inte blir kommunikationsmissar, och att man är tydlig med om man själv vill leda flyttprojektet eller om man behöver ha hjälp med den biten, för det är ett projekt att flytta det ska man inte sticka under stol med.

    Mitt tips på vägen till er som går i flyttankar är följande:
    Se det hela som ett projekt, jobba mot projektmål och ha avstämningar för dig själv
    Inse att det kommer att ta mer tid än du trott
    Fundera igenom innan om du verkligen ska göra allt själv, eller om du ska betala de som är proffs på att flytta, tid är också pengar
    Var ÖVERtydlig mot både lämnande leverantör och mottagande leverantör vad du förväntar dig för hjälp med din flytt.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.