Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Bäst ehandelsplattform 2014

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102406
    snartehandlare
    Deltagare

    Hej

    Det här blir mitt första inlägg här. :)

    Vilken butik är egentligen bäst 2014?
    Vi tar och säger att det gäller en butik som har 1500 produkter men som växer stadigt.

    Först tänkte jag själv Magento, men efter mycket läsning vet jag inte längre om jag tycker det. Shopify verkar även lite intressant.

    Någon som vet vad clasohlson använder sig utav för plattform? :)

    #161051
    nordicwebteam
    Deltagare

    Clas Ohlson kör hybris, men går knappast att jämföra med då de har en budget som endast ett fåtal e-handlare klarar.

    Personligen tycker jag fortfarande att magento liggare i topp. Men det kan också vara för att jag är insnöad i den plattformen :) Det är däremot intressant att se utvecklingen med exempelvis woocommerce som tar mycket mark. Nu kommer magento 2 under året, det är riktigt spännande :)

    #161053
    Nicklas
    Deltagare

    @snartehandlare 81013 wrote:

    Hej

    Det här blir mitt första inlägg här. :)

    Vilken butik är egentligen bäst 2014?
    Vi tar och säger att det gäller en butik som har 1500 produkter men som växer stadigt.

    Kodmyran skulle jag säga, jag har testat runt och Kodmyran är riktigt bra.
    Ska du köra open source så är det mycket skruvande innan du har något vettigt, eller så får man köpa in den tjänsten vilket inte är billigt från någon av de Svenska aktörerna, ofta är det svårt att få tag i moduler om du inte är kopplad till någon leverantör som gjort moduler till svenska marknaden. Därför är det bättre att gå på hyrlösningarna som ofta är riktigt kompetenta.

    #161054
    puttedge
    Deltagare

    Kodmyran gillar jag helt klart. Deras backend är verkliger bra. Dock så tycker jag deras designmallar man kan utgå ifrån känns omorderna. Men backend är ju det viktigaste. Design går ju alltid bygga vidare på.

    #161055
    snartehandlare
    Deltagare

    @nordicwebteam 81014 wrote:

    Clas Ohlson kör hybris, men går knappast att jämföra med då de har en budget som endast ett fåtal e-handlare klarar.

    Personligen tycker jag fortfarande att magento liggare i topp. Men det kan också vara för att jag är insnöad i den plattformen :) Det är däremot intressant att se utvecklingen med exempelvis woocommerce som tar mycket mark. Nu kommer magento 2 under året, det är riktigt spännande :)

    Ja, magento 2 verkar intressant. Om man ska migrera en aktuell webbutik kanske det är bättre att avvakta på 2:an va?

    Woocommerce är jag inte sugen på då det egentligen enbart är ett tillägg till wordpress. Känns för enkelt och troligen bättre för små butiker, eller stora butiker som säljer få produkter. :)

    #161056
    Magnus Brath
    Deltagare

    @puttedge 81017 wrote:

    Kodmyran gillar jag helt klart. Deras backend är verkliger bra. Dock så tycker jag deras designmallar man kan utgå ifrån känns omorderna. Men backend är ju det viktigaste. Design går ju alltid bygga vidare på.

    Om det är en hyrlösning man är ute efter rekommenderar jag starkt Kodmyran, vi kör allt där. Tycker inte alls man ska använda standardtemplates till sin site om det är en seriös satsning. Då förtjänar shoppen en egen design.

    Om man väljer något annat än en hyrlösning så tycker jag nog i princip att man ska ha en egen utvecklare eller väldigt djupa fickor.

    #161058
    ortax
    Deltagare

    Hej

    Det här blir mitt första inlägg här.

    Vilken butik är egentligen bäst 2014?
    Vi tar och säger att det gäller en butik som har 1500 produkter men som växer stadigt.

    Först tänkte jag själv Magento, men efter mycket läsning vet jag inte längre om jag tycker det. Shopify verkar även lite intressant.

    Någon som vet vad clasohlson använder sig utav för plattform?

    Det är alltid lika svårt att skriva om olika plattformar i och med att det finns ett par stycken där ute :).

    Hyrlösningar som ligger bra till i dagsläget (enligt mig själv).

    Jetshop – Dem håller på att utveckla en ny version som kommer förändra ganska mycket på marknaden med en massa häftiga funktioner.

    Starweb – Dem lanserade för inte så länge sedan en helt ny uppdaterad version av sitt system som verkar vara bra.

    Open sourcelösningar som ligger bra till i dagsläget (enligt mig själv).

    OpenCart – Dem släppte nyligen version 2.0 som slår allt i hästlängder. OpenCart har verkligen kommit ljusår framåt i tiden, än så länge är dem inte stora i Sverige med globalt så är det den mest använda plattformen idag med Magento tätt i hälarna :).

    Magento – Magento har alltid haft ett bra säte i Sverige, och med deras nya version som kommer så verkar det bli ett bra system.

    Woocommerce – Woocommerce kommer att bli mycket större. Och med hundratals plugin som utvecklas dagligen till detta gör Woocommerce till en av dem mest enklaste verktygen idag.

    Detta är helt mina egna synpunkter av vad jag ser hur det ser ut idag och föregående år. Jag tycker som alltid att man skall testa sig fram med olika lösningar och hitta den som passar bäst.

    #161059
    Magento
    Deltagare

    Tittar man på top million sites Open Source technologies Web Usage Statistics vilket i någon rimlighet borde vara det som betyder något så är Magento överlägset starkast. Siter som har knapp eller obefintlig trafik kanske vilseleder?

    #161063
    ortax
    Deltagare

    Tittar man på top million sites Open Source technologies Web Usage Statistics vilket i någon rimlighet borde vara det som betyder något så är Magento överlägset starkast. Siter som har knapp eller obefintlig trafik kanske vilseleder?

    Jag skrev allmänt om varje plattform och utgick faktiskt ifrån denna sidan som du länkade precis. Och enligt det så är OpenCart 3% större än Magento globalt som jag även skrev i förra inlägget.

    Sedan så vet jag inte om detta är riktigt bra undersökningar i och med att Magento även har open source och köp. Dvs att dem där siffrorna skulle kunna vara missvisande. Rätta mig om jag har fel. Men svårt att mäta i det läget. OpenCart är 100% Open Source. Därmed enklare att mäta.

    Jag vill även tillägga att du vill bara mäta topp 1 miljon siter som är av betydelse. Vilka siter pratar vi då om? dem som har 1000 besökare i månaden eller 30.000 besökare? det finns betydligt fler än 1 miljon siter som har 2000 besökare i månaden. Många här på ehandel.se skulle bli mycket glada över 2-7.000 besökare i månaden.

    Siter som har knapp eller obefintlig trafik kanske vilseleder?

    Känner att detta var en lite rolig sak att ta upp. Alla började någon gång eller hur. Ungefär som om jag skulle säga att av 21% av Magento siter så är det bara 6% som har vettig trafik. Svårt för mig att grunda på något eller hur?

    Oavsett hur vi ser på allt så är OpenCart, Magento och OsCommerce dem plattformarna som är i topp. Och oavsett system och funktionalitet vilket skiljer dessa 3 avsevärt så är det faktum att det är dem som kommit längst i utveckling idag baserat på graferna på denna sida:

    Open Source technologies Web Usage Statistics

    #161068
    snartehandlare
    Deltagare

    Jag har funderat på Magento och även slipat på en lösning, men tycker backend är så otroligt krånglig, samt att sajten är slö; även på välkonfigurerad VPS.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.