Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Komplettera med E-Butik!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102940
    .RIHTT
    Deltagare

    Jag måste börja med att säga, att man känner sig hopplöst vilse i detta ämne med snack om mangento,content och vet inte ens om forumsdelen är korrekt.

    1. Vi ska komplettera en verksamhet idag med E handel.

    Därför så kanske vi rentutav inte är i närheten av att välja plattform än, vad vet jag men någonstans måste man börja.

    Bakgrund/Syfte med vår E handel

    Vi har redan idag bra “trafik” till en etablerad webbplats, dvs hemsidan men tror att konverteringen är lika med noll eftersom det inte varit möjligt att handla där. Våra produkter är mer att betrakta som tjänster och mer omfattande system men av någon anledning så vill ju folk idag klicka hem allting från tvsoffan och vi måste hänga med! Vi har nog tagit skada av att vara en informativ sajt, men när det ska handlas går man till konkurrenter som dessutom kör med lock-priser och liknande.

    Därför ska vi nu komplettera med en enkel, fräsch responsiv webbutik (gärna som ett sömlöst element inflikat på vår befintliga sida såklart) där man enklare kan kategorisera och visa vårt produkt utbud av varor & tjänster.

    Allting med enkel check-out såklart för dom som vill beställa saker på direkten.

    Process (uppskattad)

    Denna ehandel kommer “smygas” igång och vi uppskattar orderingången som relativt låg i antalet, och jag har försökt skissa ner lite hur förfarandet blir i allmänhet. Åtminstone hur man tror och önskar det kommer fungera:

    1. Kunder besöker sajten vid X antal tillfällen, från olika enheter.
    Tittar på produkter, kanske sparar varukorg kanske inte

    2. Kund beställer vara.

    3.Kund får själva fylla i sina uppgifter, och de skapas dvs i ett externt kundregister

    4. Sajten tar dom till kassan, checkout beroende på betalsätt

    5. En order skapas i det system vi ska införskaffa,antagligen med e-post notifikation till oss.

    6. Ticket som man antagligen manuellt bör “bekräfta” med att ordern är mottagen och behandlad åter till kundens kontaktuppgifter med leveransbesked mm.

    7. Man behandlar ordern i sin lokal, paketerar och skickar med fraktbolag.

    8. Alternativt leverans med egen bil

    9. Betalningen och uppgifterna måste behandlas/hämtas på ett smidigt sätt.

    2. Vad vi söker /Tror oss behöva

    *En hostad tjänst/e-butik från en någorlunda säker prisvärd & framtidssäker leverantör.

    *Den bör vara responsiv

    *Innehålla de flesta betalsätten. Fakturering viktigast

    * Epost listor/utskick för kundkontakt (alt export till externa system)

    * ca 100 olika artiklar, inte mycket mer.

    *Möjlighet använda på egen domän/Webbplats

    * Möjlighet till viss interaktion med sociala medier, typ facebook-feed.

    /
    Hittills lutar det åt antingen någon opensource-billig tjänst med WordPress där man får stor skalbarhet på innehållet och gör en del jobb själv, hosting av själva serverplats,lagring samt betalväxel får man ju köpa fristående.

    Alternativt, WooCommerce ?
    En startklar tjänst där leverantören står för datakraft,lagring är kanske ändå det bästa valet. En sajt ska gärna laddas på max 4 sekunder, vara responsiv och finns det paket med allting där ute så rekommendera gärna något.

    Månadskostnad: Helst inte mer än 1000kr.

    #179356
    .RIHTT
    Deltagare

    WooCommerce med wordpress.

    Men ska man drifta en databas själv eller hur löser man det?

    #179363
    Emilll
    Deltagare

    Känns spontant som att du bör anlita någon till att bygga/drifta din sida. Finns väldigt många duktiga här på sidan som sysslar med det, du har t.ex. https://wikinggruppen.se/e-handel/wgr-start/ och kodmyran som brukar vara varmt rekommenderade.

    I nuläget tror jag inte det spelar någon större roll vad har för plattform då jag tror de flesta fungerar bra nog för det du vill nyttja den till. Därför är det nog bättre att läsa på vad t.ex. kodmyran eller wikinggruppen ger dig för pengarna.

    #168006
    qamarhello
    Deltagare

    Känns spontant som att du bör anlita någon till att bygga/drifta din sida.
    överens

    __________________
    Mode kvinnor hemsida online sexy clothes, clubwear wholesale

    #180188
    .RIHTT
    Deltagare

    Update:

    Det verkar bli att snickra WooCommerce själv, och med en kunnig bekant.
    Allting för att smyga igång utan kostnader då det inte är vår primära affärsverksamhet.

    Det verka iallafall lovande! Hosting är löst och webbplatsen med databas är på gång och skall möta kraven tillräckligt.

    Jag undersöker nu, och uppskattar gärna tips om tidsplanen mm för följande:

    1. PSP och betallösning.
    För fakturering är Klarna intressant, dock är det väl inte helt lätt att integrera det själv i WooCommerce. Finns dock företag där ute som säljer den tjänsten mot en kostnad av ca 4000 kr + årligt underhåll á 500 kr.

    Klarnas kostnader tillkommer

    WorldNet-för kortbetalningar finns också istället för att välja dyra färdiga paket av dom stora. Inlösenavtal ordnas

    #180215
    Dan
    Deltagare

    Att snickra själv är ofta inte billigare på sikt. Däremot kortsiktigt billigare. Man snickrar själv för att få hög anpassningo flexibilitet. Men det kostar egen tid och konsulttid samt eget ansvar för drift. Detta låter spontant som ett typiskt case för en hyrlösning.

    Jag vet inget om er kravspec men alla plattformar har lösningar i denna budgetnivå

    #180737
    .RIHTT
    Deltagare

    Det är sant att man förlorar tid.

    Vi gör dock detta i princip gratis som ett komplement till vår verksamhet. Alltmer efterfrågar webshop, vi har redan bra trafik till siten idag men ingen konvertering förstås att tala om.

    Dessutom vet vi inte om en enda order kommer trilla in i inkorgen ,därför är det skönt att få styra allting själv och inte lägga ut pengar, binda upp sig etc.

    #180739
    Nicklas
    Deltagare

    Jag ångrar själv att jag inte hyrde lösning när jag började, nu kan man lägga tiden på annat än att skruva med butiken.
    Kodmyran har ingen bindningstid och du kan få klarnas KCO utan fasta avgifter där, dock så ligger månadsavgiften över din budget, den funkar bra för oss vi hade inte klarat julen och alla hjärtans dag på den gamla plattformen vi körde.

    #180750
    .RIHTT
    Deltagare

    Klarna har min 24 månaders bindningstid.
    Samt startkostnad om jag inte minns fel?

    Update:

    Har fixat alla betalsätt vi behöver nu:
    PayPal
    Payson
    +egna definierade ,förskott,etc

    Har suttit länge (för länge) med att få till produkt-varianter på ett snyggt sätt.
    Dvs man ska välja mellan storlek/färg

    Jag undrar:

    Google har ju sk sökords-planerade där man kan läsa på om trender.
    Söker folk på ProduktA i min bransch kanske dom formulerar vissa ord.

    Räcker det med att tagga produkter som dessa (on-page optimera) och ha kategorier,text där dessa trender kommer eller har det bara att göra med sk

    rankade sökord?

    Och var kommer AdWords in i bilden?

    Hur påverkas sökord man har på hitta/eniro?

    #180754
    Nicklas
    Deltagare

    @.RIHTT 85975 wrote:

    Klarna har min 24 månaders bindningstid.
    Samt startkostnad om jag inte minns fel?

    Du kan skaffa Klarna KCO utan månads och startavgift (Native-avtal) hos ett par leverantörer som erbjuder hyrbutiker, som ny är detta guld förmodligen inget du kan förhandla fram själv. Längden på avtalet i detta fallet spelar inte så stor roll när du inte har några fasta avgifter.
    .

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.